Gå til innhold

kva får en gammel CRT skjermt til å hyle?

knegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

just like the topic says.

kva får en gammel CRT skjermt til å hyle? altso en jævlige høge tone konstant men kan gå vekk. den er frå 1998, trur eg.

er det mogleg å eleminere støyen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
just like the topic says.

kva får en gammel CRT skjermt til å hyle? altso en jævlige høge tone konstant men kan gå vekk. den er frå 1998, trur eg.

er det mogleg å eleminere støyen?

9450015[/snapback]

Høres ut som det er "kondiser" som holder på å ta kvelden. Har faktisk sett skjermer tar fyr.

Du kan prøve "banke" metoden for å få den til å bli stille (ikke sikkert den virker etterpå) :innocent:

Skrevet

tenkte meg til nåke sånt ja.. banking fungerer kansje med den.

den er ikkje i bruk lenger men eg fikk lust å kjøre dual screen med den og min lcd

Skrevet

Det er ikke "kondiser" som lager lyd, men spoler. Det er enkelt å fikse ved å smøre lim eller silikon over (har fikset slike selv).

Problemet er bare at det kan være mange spoler og vanskelig å lokalisere den rette. Det er livsfarlig høye spenninger inne der (~25000 Volt) så man må vite hva man gjør.

Skrevet

Min CRT-skjerm har hylt i sikkert ett år. Når jeg kom tilbake fra ferie for noen uker siden og skulle starte opp maskinen sa det PANG, og heile innmaten i skjermen lyste opp.

På tide å skifte den ut likevel :)

Skrevet
25000 volt er da ikke farlig så lenge amper er lavt.. Et statisk støt kan ha et par hundretusen volt.

9453689[/snapback]

Men det er jo ikke statisk elektrisitet som driver en CRT.

Strømmen er absolutt sterk nok til å avsluttet livet.

Kjetil Lura sitt tips er absolutt verdt å prøve. Ved å forandre frekvensen kan man komme utenfor resonansområdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...