Gå til innhold

MS Exchange 2003 + Problemer med å sende mail.


Perazzi

Anbefalte innlegg

Har satt opp en MS Exchange server i dag, har litt problemer med å sende mail.

Mail som blir sendt til e-post kontoene havner i innboksene (det fungerer), men mail som f. eks sendes til hotmail kontoer o.l. kommer ikke frem til mottakeren, mail som sendes til kollegaer kommer frem - får heller ingen feilmelding i outlook om at mottakeren ikke kan nåes.

 

Noen som vet hva som kan være feil?

Endret av iggipop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"mail som sendes til kollegaer kommer frem"

Det er eksterne adresser?

 

Hvis noen eksterne adresser fungerer og andre ikke så er man mest sannsynlig svartelistet av en grunn. Har du satt opp reverse lookup i DNS? Usikker på om hotmail bruker denne, men jeg regner nesten med det. Sjekk domenet hos dsbl.org et par dager etter at det er satt opp for å se om du blir svartelistet pga noe.

Lenke til kommentar
"mail som sendes til kollegaer kommer frem"

Det er eksterne adresser?

 

Hvis noen eksterne adresser fungerer og andre ikke så er man mest sannsynlig svartelistet av en grunn. Har du satt opp reverse lookup i DNS? Usikker på om hotmail bruker denne, men jeg regner nesten med det. Sjekk domenet hos dsbl.org et par dager etter at det er satt opp for å se om du blir svartelistet pga noe.

9448291[/snapback]

 

Ja, det er eksterne adresser. Si at jeg har adressen [email protected], mens en av kollegaene mine har [email protected], da går det fint, men sender jeg f. eks en mail til en hotmail.com adresse så kommer ikke mailen frem ei eller dersom jeg prøver å sende til en online.no adresse...Hvordan setter jeg opp en reverse lookup i DNS?

Satte opp serveren i dag så vi har kanskje bare sendt ca. 10 mail siden den kom i drift.

Lenke til kommentar

Sjekk at SMPT servicen kjører og at den er satt opp rett i Exchange System Manager. Skal ikke være noe hokus pokus å få Exchange til å sende mail :)

 

For ordens skyld er reverse DNS det motsatte av et DNS-oppslag, og det må selvfølgelig settes opp av den som styrer DNS-en til maildomenet. Typisk domeneregistrar.

Lenke til kommentar
Sjekk at SMPT servicen kjører og at den er satt opp rett i Exchange System Manager. Skal ikke være noe hokus pokus å få Exchange til å sende mail :)

 

For ordens skyld er reverse DNS det motsatte av et DNS-oppslag, og det må selvfølgelig settes opp av den som styrer DNS-en til maildomenet. Typisk domeneregistrar.

9448400[/snapback]

 

Takk for tipset. Ligger SMTP servicen under "Administrative Tools" og "Services"?

Kan ikke finne den på lista :hmm:

 

Fant den under Exchange System Manager, den er startet ("start" er grået ut).

Endret av iggipop
Lenke til kommentar
husk burk isp din sin email serve ut, siden flere har sperret så du ikke kan sende rett ut på inet.

9452822[/snapback]

Er det egentlig noen andre enn Get som sperrer port 25 ut for kundene? Det er et fint tiltak i teorien, men latterlig tungvindt for mobile brukere som er avhengig av å kunne sende e-post utenfor Get sitt nettverk også.

Lenke til kommentar

løsningen for mobile clienter er vpn inn på jobb kontor netverke så da endrer du aldri smtp server, da slipper du og være redd for wlan sniffing osv av password.

bare husk og legg til så vpn ringer opp hvis "tilkobling ikke finnes".

hvis bruker starter pc'en og har glemt og starte vpn før outlook så spør den vil du koble til :-)

vpn går som modem, og for dem som har brukt det før er det samme sted for vpn.

NB: Veldig greit tips, om vpn og sånt ALDRI kjøre kontornet på eks:192.168.1.X eller 10.0.0.X , hvis client du kobler til fra er på samme net range så funker ikke vpn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...