Gå til innhold

Oppgradering (ser dette bra ut?)


Anbefalte innlegg

Det er snart 3 år siden sist oppgradering, og etter å ha testet Medal of Honor:Airborne, forsto jeg raskt at man må ty til ny oppgradering :!:

 

Har for tiden ingen spesiell oversikt om hva som er tingen for tiden, men har plukket ut dette:

 

HK:

ABIT AB9 QuadGT, P965, Socket-775, GbLAN ,ATX, 8xSATAII, DDR2, Firewire, PCI-Ex16

1345,-

 

CPU:

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

2295,-

 

RAM:

Kingston DDR2 HyperX PC9600 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2

1299,-

 

Skjermkort:

Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD"

3195,-

 

Alt er Komplett priser.

 

Så, vil dette danse bra sammen? (Har planer om å oppgradere til Vista (32) i samme slengen).

CPU'en er en Quad på 2.4GHz, vil dette si at den går på 9,6GHz??(!), og at den dermed er mye kjappere/bedre enn en 3,0GHz Duo?

 

 

Takker for alle innspill/svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville byttet ut hovedkortet ditt til et P35 kort  :thumbup:

9449716[/snapback]

 

Ja, jeg har tittet litt til på dette, og virker som om kortet jeg først plukket ut kan være litt trøblete. Og jeg har faktisk sett på et P35 kort ;)

 

Så, da går jeg kanskje heller for dette:

Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex16

1045,-

 

 

Når det gjelder RAM, var jeg litt kjapt ute ser det ut til. Ifølge Komplett passer ikke de brikkene jeg fant med disse kortene. Så jeg tror jeg går for en av disse:

 

Kingston DDR2 HyperX PC8500 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2

1299,-

 

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64

1279,-

 

Er det noen spesiell forskjell på disse, eller hipp som happ?

Lenke til kommentar

Ok, etter å ha sjekket litt mer, samt fulgt med på div. diskusjoner ang. disse to CPU'ene, tror jeg at jeg begynner å få oppsettet klart :)

 

Jeg plukket ut dette HK'et sist:

Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex16

, men jeg tror jeg skal gå for dette i stedet:

Asus P5KC, P35, Socket-775, DDR2/DDR3, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

 

Forstår det slik at disse er like (?), bortsett fra mulighet for DDR3 minnne på det siste.

 

Tanken er at jeg skal gå for Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte i stedet for Quaden. Har forstått det slik at denne er "best" nå, mens Quaden er mer beregnet for fremtiden.

Så, om ett år elns bytter jeg til Quad CPU og DDR3 RAM....blir nesten som å få ny maskin igjen ;)

 

Så, det jeg sitter igjen med nå:

 

HK: Asus P5KC, P35, Socket-775, DDR2/DDR3, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

RAM: Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64

CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Skjermkort: Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express

 

Har jeg kommet i land? ;)

 

 

PS: Vista eller XP til dette? Maskinen vil bli brukt til allround bruk, med litt overvekt spilling (for det meste FPS)

Lenke til kommentar

Tanken er at jeg skal gå for Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte i stedet for Quaden. Har forstått det slik at denne er "best" nå, mens Quaden er mer beregnet for fremtiden.

Så, om ett år elns bytter jeg til Quad CPU og DDR3 RAM....blir nesten som å få ny maskin igjen ;)

 

 

 

Duo er best idag. Men den 29 kommer demoen til crysis? vil da Quad være best, mange store tester og "proffer" mener Quad går bedre med noen av spille nå tildags(Lost planet)

Lenke til kommentar

Heisann Chivas! Jeg er i samme ærend og etter noen ukers lesning og pløying av forum osv. har komemt frem til denne sammensettningen -> QUAD

 

Som sagt vil ikke en Quad kunne yte mer en en Duo pr dagens spill, men du kan jo alltids overklokke !! Snakket går rundt og rundt om at spillene som kommer utover høsten og eventuelle patcher skal inneholde "støtte" for Quad og da blåser du fletta av Duen...hihi.. gleder meg :)

 

Edit: Foreslår at du venter litt til Nvidia 9 serien kommer ut, fordi da faller antagligvis prisen på 8 serien og da kan du kjøpe ennå flottere kort til samme pris :) Sitter å venter på det selv og regner med at det beste 8 serien vil koste ca 3000, derfor prisen i handlelisten over her ^^

 

Det er forsåvidt en fin tanke med ett kombo DDR2/DDR3 kort, men det ville være mer fornuftig å legge kronene dine i ett rent DDR2 kort siden pr i dag er forskjellen minimal sett i ytelse og maksimal sett i pris. Heller bruke de pengene der på å sette in mer ram om du skal bruke Vista. Dvs om du velger å bruke DDR3 ram så betaler du mer en det smaker og når den tid kommer at DDR3 er utviklet og ligger fordelaktig i forhold til DDR2 i pris og ytelse(2-3 år) vil du nok ha nytt hovedkort uansett og kanskje en ny CPU (I alle fall om du velger Duo nå)

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Edit: Foreslår at du venter litt til Nvidia 9 serien kommer ut, fordi da faller antagligvis prisen på 8 serien og da kan du kjøpe ennå flottere kort til samme pris :) Sitter å venter på det selv og regner med at det beste 8 serien vil koste ca 3000, derfor prisen i handlelisten over her ^^

 

Det er forsåvidt en fin tanke med ett kombo DDR2/DDR3 kort, men det ville være mer fornuftig å legge kronene dine i ett rent DDR2 kort siden pr i dag er forskjellen minimal sett i ytelse og maksimal sett i pris. Heller bruke de pengene der på å sette in mer ram om du skal bruke Vista. Dvs om du velger å bruke DDR3 ram så betaler du mer en det smaker og når den tid kommer at DDR3 er utviklet og ligger fordelaktig i forhold til DDR2 i pris og ytelse(2-3 år) vil du nok ha nytt hovedkort uansett og kanskje en ny CPU (I alle fall om du velger Duo nå)

9465099[/snapback]

 

Vel, har ingen planer om å vente noe særlig nå. Vi vet jo alle hvordan det er når man skal vente på noe bedre hele tiden i pc-verdenen ;) Jeg trenger å oppgradere nå, for den pc'en jeg har klarer knapt å kjøre MoH:A...så da er det litt prekært hehe.

 

Når det gjelder tankene dine rundt DDR2/DDR3 kombo kort, er planen min å kjøre DDR2 og Duo nå, for om ett par års tid bytte til DDR3 og Quad. Skulle tro at det skulle gjøre susen slik at jeg slipper å bytte HK igjen. Og når den tid kommer, blir det sikkert bytte av skjermkort også :cool:

Lenke til kommentar
Ser ikke hvorfor man skal ha pc8500 minne når man normalt ikke klokker ett pc6400 minne, dyrest er ikke best i denne sammenhengen for minne ligger foran i hastighet, i forhold til FSB. Og hvis man ikke skal klokke trenger man egentlig ikke 800mhz minne engang. Det er en syk syk verden.

9454123[/snapback]

 

Så du mener at det ikke har noen hensikt for meg å kjøpe PC8500? Og at jeg heller skal gå for PC6400 for å spare noen hundrelapper?

Lenke til kommentar

Hmm... hvis du ikke tneker oppgradere på 3 år. hvorfor da ett ddr3 kopatibelt nå... Anyways ditt valg, men jeg forstår ikke tanke gangen der. Om 2mnd ca trenger du Q6600 får å få mest ut av systemet liksom.. jaja lykke til liksom ;) Virker for meg som du er litt i villrede både med minne og resten av systemet når du ikke følger rådene som du får gjennom forumets tråder.. ikke bare den her med andre ord.. vil du på den dataen du skal ha i tre år spille 1980 til 2007 games da? frem til 2010? også skifte til "10 kjernes" ? HK koster mindre enn 2 lapper nå og i 2010 kan du regne med å skifte Hk uansett.... (jeg tør vedde !! ) Når jeg starta i 1990 med pc så kosta maskina mi 40 000- det var en 60 mb Hdd og 386.. jeg mener utviklinga går fort og ett sånt hk er waste..Når det gjelder system tror jeg (i alle fall) at du burde satse på det best du kan få pr. dags dato.. men det er min mening igjen.

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Hmm... hvis du ikke tneker oppgradere på 3 år. hvorfor  da ett ddr3 kopatibelt nå... Anyways ditt valg, men jeg forstår ikke tanke gangen der. Om  2mnd ca trenger du Q6600 får å få mest ut av systemet liksom.. jaja lykke til liksom ;) Virker for meg som du er litt i villrede både med minne og resten av systemet når du ikke følger rådene som du får gjennom forumets tråder.. ikke bare den her med andre ord..  vil du på den dataen du skal ha i tre år spille 1980 til 2007 games da? frem til 2010? også skifte til "10 kjernes" ? HK koster mindre enn 2 lapper nå og i 2010 kan du regne med å skifte Hk uansett.... (jeg tør vedde !! ) Når jeg starta i 1990 med pc så kosta maskina mi 40 000- det var en 60 mb Hdd og 386.. jeg mener utviklinga går fort og ett sånt hk er waste..Når det gjelder system tror jeg (i alle fall) at du burde satse på det best du kan få pr. dags dato.. men det er min mening igjen.

9473487[/snapback]

 

- Ja, det er ikke så rart man blir i villrede om hva man skal velge når rådene er sprikende. Prøver å følge de best mulig.

- 3 år til oppgradering har vel aldri vært intensjonen min. Tanken er å bruke et combo kort for i dag å kjøre en Duo 3Ghz med DDR2, for så i fremtiden (kanskje innen 1-2 år) bytte til Quad ?GHz og DDR3 + bytte av skjermkort. Og det systemet jeg så og si er ferdig med å plukke nå, vil kunne kjøre dagens spill - samt de som kommer innenfor 1-2 år uten problemer (riktignok sikkert på lavere innstillinger etterhvert).

- Mulig at man må ha Q6600 om ett par måneder for å mest ut av systemet, men hva trenger man om fire måneder? Intensjonen min er ikke å ha topp specs til enhver tid...

- De specsene jeg har nå er rundt 3 år gamle, og det er først nå jeg har fått problemer med å kjøre spill med gode innstillinger (Medal of Honor:Airborne f.eks.) Dette har sikkert også endel å gjøre med at jeg har en 24" skjerm, som krever bra med maskinvare for å få det til å flyte. Så jeg tror at de nye specsene skal holde bra i 1-2 år ihvertfall.

- Jeg er med på tankene dine at man sikkert må skifte HK uansett om noen år - noe som jeg forøvrig har blitt godt vant til selv etter å drevet med selvbygging siden rundt midten av -90 tallet. Og uansett hvilket DDR2 HK jeg velger nå, vil den problemstillingen uansett komme opp. Derfor går tankene mine til kombo kort, slik at jeg kan "holde ut" litt lenger ved en enkel oppgradering. Når det gjelder pris, så koster det jo kun rundt 50-lappen ekstra i forhold til DDR2 kortet som ble plukket ut.

Lenke til kommentar
Ja kjøp deg en Q6600, hovedkort til rundt 1500-1600 kr, noen raske pc6400  minnebrikker og et 8800 gts el gtx skjermkort  :thumbup:  da takler du det meste en stund fremover  :thumbup:

9473553[/snapback]

 

Ok, hører hva du sier ;)

 

Men hva oppnår jeg ved å gå for et 1500-1600 kort, istedet for det kombo-kortet til 1000-1100? Bare mer fancy ting, eller noe essensielt?

Lenke til kommentar
Ja kjøp deg en Q6600, hovedkort til rundt 1500-1600 kr, noen raske pc6400  minnebrikker og et 8800 gts el gtx skjermkort  :thumbup:  da takler du det meste en stund fremover  :thumbup:

9473553[/snapback]

 

Ok, hører hva du sier ;)

 

Men hva oppnår jeg ved å gå for et 1500-1600 kort, istedet for det kombo-kortet til 1000-1100? Bare mer fancy ting, eller noe essensielt?

9474334[/snapback]

Det du oppnår ved et dyrere hovedkort er at kvaliteten på komponenter blir bedre, bedre klokke egenskaper, bedre ytelse i spill, bedre lydkort, muligheter til å kjøre minnebrikker som har høyere frekvens og b.la annet litt ekstra ja, f.eks flere tilkoblingsmuligheter :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...