Gå til innhold

Geforce 8800GTS 1366x768 hjelp


Rash

Anbefalte innlegg

Når har jeg lett overalt på Google og begynner å bli skikkelig oppgitt og frustrert..

Her er saken:

 

Jeg har et nyanskaffet XFX Geforce 8800 GTS (hadde x1900xt før)

Jeg har en Samsung PDP 42" plasma skjerm

Disse er koblet sammen DVI til HDMI.

 

Jeg bruker begge skjermene, de er klonet (noe som er utrolig viktig for meg)

PÅ Ati kortet hadde jeg 1366x768 som oppløsning, alt var fint, bildet fylte begge skjermene. Når som jeg har Geforce får jeg ikke satt oppløsningen til det jeg ønsker.

 

Jeg har prøvd alle varianter av innstillinger på Nvidia sine drivere. Uten hell. PowerStrip - men her får jeg ikke trykket på Advanced timings options. Står altså fast her. Har lastet ned den nyeste versjonen også.

 

Når er jeg sykt frustert og trenger hjelp. Håper noen der ute er greie og hjelper meg ut :)

Endret av Rash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forresten også prøvd nTune. Det er jo en funksjon som heter tilpassende oppløsninger, hvor du i teorien skal kunne legge til egne oppløsninger. Men her får jeg bare feilmeldinger uansett hva jeg velger :S

Når jeg har "lagt" en ny oppløsningen og trykker test; får jeg "Test av tilpasset skjermmodus mislyktes" uten at pcen trenger å tenke seg om en gang...

Endret av Rash
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt noe problem med dvi/hdmi 1366x768 siden jeg satt på et GF6800 kort fra nividia.. Tror alle nye kort skal klare dette som standard. Nå har alle kortene jeg har testet med i senere tid vært fra ATI, men likevel.

 

Tror ikke du skal trenge powerstrip...

Prøv å skru av at windows skjuler moduser skjermen ikke klarer. Det kan hende at nividia kortet ditt ikke detecter tv'n skikkelig (ATI kortet mitt gjør heller ikke det, og jeg må også skru av den).

Lenke til kommentar

Ja jeg har hatt ati selv, og har aldri hatt problemer med dette. Så jeg ble litt overrasket over at Nvidia ikke viste disse oppløsningene. Det er ikke haket av innstillingene at oppløsninger skjermen ikke støtter ikke skal vises. Det var noe av det første jeg sjekket... Jeg vet sikkert at pcen registerer tven, for jeg kan endre på all slags innstillinger i forhold til den, så det er nok ikke problemet. Men takk for innspill.

Noen andre tips noen? :/

Endret av Rash
Lenke til kommentar
Takk for svar, men jeg får ikke trykket på "Advanced timing options" som må til for å laga egne oppløsninger :( Denne er grå... Hvordan får jeg trykket på den?

(Jeg har lastet ned den nyeste versjonen)

9562092[/snapback]

 

jeg har 8800gts, kjører clone på min hdready tv. men jeg bruker dvi\dvi. jeg instalerte nvidiacontrolpanel. det virker kjempelett. du tar og setter den på "clone" og så kan du stille inn resten ved å høyreklikke på bakgrunnen og så gå på egentskaper,

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

sliter med dette selv nå

8800-serien støttes ikke i powerstrip, derfor ingen advanced timing options.

 

Noen som har funnet løsning på dette?

Sliter med å få 8800GTS kortet til å gi min Tatung V32MCHK native oppløsning.

 

På mitt ati9600pro +powerstrip fikk jeg det til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Tror dette kanskje kan svare på noe (siden er datert 02-22-05, litt gammel kanskje): http://www.geocities.com/jgeneedid/

 

Også denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/EDID

 

"Extended display identification data (EDID) is a data structure provided by a computer display to describe its capabilities to a graphics card. It is what enables a modern personal computer to know what kind of monitor is connected. EDID is defined by a standard published by the Video Electronics Standards Association (VESA). The EDID includes manufacturer name, product type, phosphor or filter type, timings supported by the display, display size, luminance data and (for digital displays only) pixel mapping data."

 

Hint: Vi trenger en EDID programmerer her på forummet :)

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Ja, i den EDID software'en må det legges til støtte for 1366x768 @ 60hz med den tilkoblingen du vil bruke, DVI/HDMI (tror jeg).

Mulig det er løst på nyere tv'er for det jeg vet, men vil være sikker på at jeg ikke ender opp med en tv som alltid skalerer signalet, derfor avventer jeg kjøp av tv. Kan være lurt å sjekke at tv'en støtter 1366x768 før man kjøper. Og forresten virker det som ATI har mye bedre støtte på disse tv greiene. Regner med jeg prøver et ATI kort neste gang.

 

Man finner en slik EDID editor hvis man søker. Programmeringen må du nok ta ansvar for selv :p

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar

Hepp.

TV'en er jo ikke akurat gammel. Panelet søtter (og har native oppløsning) 1366x768, men dette kommer altså ikke fram fra EDID?

 

Har sendt mail til Anovo (som tydeligvis har supportansvar i norge) for å høre om de kan sende meg ny firmware/EDID.

 

Prøvde med ATIkort før, og det fungerte SÅFREMT jeg satte custom timings i powerstrip. Så ATI kortene er etter min erfaring ikke noe bedre på dette.

 

Problemet er at jeg ikke har fått powerstrip til å fungere 100% med Vista64bit og 8800GTS (custom timings knappen er grå).

 

Har jo nvidia controllpanelet sin custom timings, men der har jeg ikke fått til noe fornuftig enda.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Er en som prøver å forklare noe her:

http://forums.entechtaiwan.net/viewtopic.php?t=20%29.

 

Er nok pga. begrensing i softwaren i tv'en som har skylden, så hvis du får tak i ny software som støtter 1366x768 @ 60hz med riktig horizontal timing vil jeg tro at problemet er løst :)

 

Noter deg denne fra linken:

"Exceptions to this horizontal timing rule include ATI new X1K and Matrox's Parhelia and P-series, which use pixels rather than character clocks to generate horizontal timings."

 

Du må nok ha støtte for 1366x768 @ 60hz med singel pixel horizontal timing i både grafikkort og skjerm.

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar

Broren min har også store problemer med å få riktig oppløsning på HDTVen sin med et 8xxx kort.

Grunnen nVIDIA ga, var at driverene hadde forandret seg fundamentalt siden GF 4xxx - 7xxx kort. Powerstrip hjelper ikke heller, siden entech ikke har infoen de trenger for å bruke kortet fullt ut(nvidia vil ikke gi fra seg infoen).

 

Det eneste man kan gjøre, er å håpe på at nvidia er snille nok til å fikse dette på egenhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...