Jarrett Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Hei Jeg har fått et godt tilbud om å kjøpe Canon EOS 20D brukt og har vurdert en stund å kjøpe meg et speilreflekskamera. Har brukt Canon S3 IS i ca et år og har blitt bitt av fotobasillen. Men det jeg lurer på er om 20D er for avansert for meg? Vil jeg kunne klare å bruke det? Vil dere anbefale å kjøpe et "enklere" kamera først, eks 350D/400D, og deretter gå over på et mer avansert? Veldig takknemlig for tips og meninger! Øyvind
k-ryeng Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Hei Jeg har fått et godt tilbud om å kjøpe Canon EOS 20D brukt og har vurdert en stund å kjøpe meg et speilreflekskamera. Har brukt Canon S3 IS i ca et år og har blitt bitt av fotobasillen. Men det jeg lurer på er om 20D er for avansert for meg? Vil jeg kunne klare å bruke det? Vil dere anbefale å kjøpe et "enklere" kamera først, eks 350D/400D, og deretter gå over på et mer avansert? Nei, ser ingen grunn til det. Det er ikke noe vanskeligere å bruke 20D enn 400D, men du har kanskje en litt brattere læringskurve. Samtidig kan du nå lenger med en 20D. Synes du skal slå til jeg, hvis dealen er god, for du får definitivt ikke noe dårligere kamera!
tomsi42 Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 20D er et ypperlig nybegynner-kamera. Den har de samme mulighetene som 350D/400D når det gjelder grønn modus og motivprogram osv. Fordelene fremfor 350D/400D er byggekvalitet og raskere tilgang til alle funksjonene når du går over i manuell modus (hvis du gidder). Her tror jeg at eksisterende 20D eiere kan komme med mere utfyllende svar PMnormal ? Tom
PMnormal Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Jo da, 20D har alle de automatiske funksjonene en nybegynner ha behov for, så i den forstand er det ingenting som skiller det fra de rimeligste modellene. Det er mer et spørsmål om hva 20D kan som de andre ikke kan, samt størrelsen. Et ypperlig kamera for både avanserte og nybegynnere. Det kommer naturligvis an på prisen. Modellen er tross alt 3 år nå, selv om bildekvaliteten er lik 30D.
Jarrett Skrevet 6. september 2007 Forfatter Skrevet 6. september 2007 Tusen takk for raske svar, tror nok jeg slår til da. Prisen er rundt 4500,-, og da inkludert et batterigrep, så det virker som en grei deal. Igjen takk! Øyvind
reds Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Det vil være et godt kjøp. Jeg har et selv, og jeg startet på bunnen.
Jarrett Skrevet 6. september 2007 Forfatter Skrevet 6. september 2007 Nei, og det blir vel neste spørsmålet. Markedet er jo fullt av forskjellig optikk som en stakkars amatør har vanskeligheter med å finne fram i. En kamerat av meg anbefalte Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 som begynnerobjektiv. Men jeg kunne kanskje tenke meg noe med litt høyere zoomfaktor ettersom jeg har blitt vant til S3 IS sin 432mm. Men har du noe å anbefale?
tomsi42 Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 (endret) Jeg vil anbefale deg Tamron 17-50mm f/2.8 ettersom det er et rimelig og godt objektiv - noe en 20D fortjener Skal du ha lengre brennvidder (aka zoom), så anbefaler jeg å vente til du har råd til en Canon 70-200mm f/4 eller f/2.8 med eller uten IS (det er 4 alternativer å velge mellom!). Hvis du trenger en rimelig tele-zoom nå, så har Tamron og Sigma billige alternativer. Sigma's 70-300mm med APO, er et meget godt objektiv til prisen. Tom Edit: fikset litt uklart språk... Endret 6. september 2007 av tomsi42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå