Gå til innhold

Lading av bærbar PC


Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hvordan man skal lade for å bevare batteriet lengst mulig... I denne artikkelen, som for så vidt handler om mobillading, står det at man ikke bør lade batteriet helt ut, men holde det så fullt som mulig. Men i informasjonen med min nye PC står det derimot at man bør lade batteriet helt ut hvis man først har begynt å bruke av det.

 

Og apropos, jeg lader den opp for første gang nå, og ladelampa har nettopp slukket. Noen sier at jeg da fint kan begynne å bruke den siden batteriet ikke tar mer strøm uansett, mens andre sier at man bør lade en ny PC i timesvis for å ikke ødelegge batteriet. Noen som vet litt om dette? Er utålmodig og vil gjerne slå på PC-en min. ;)

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av marekatta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det hele går ut på at av alle faktorer som har betydning for holdbarheten til et batteri i en vanlig bærbar datamaskin er de viktigste:

 

- at batteriet stadig blir brukt

- at det ikke blir utsatt for høye temperaturer (gjelder særlig over lengre tid)

- at det er omtrent halv-veis utladet om det ikke skal brukes over en lengre periode

 

Utenom disse enkle reglene er det egentlig ingenting man trenger å bekymre seg for. Elektronikken vil selv sørge for å ikke lade og utlade batteriet verken for mye eller for lite.

 

Håper det var enklere :)

Endret av Øyst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...