Gå til innhold

Liten switch med båndbreddefordeling?


opresterud

Anbefalte innlegg

Vi er flere små bedrifter som deler en 2Mbit/s SHDSL linje fra Telenor. Det er varierende bruk mellom bedriftene, og vi opplever til tider at enkelte "stjeler" båndbredden totalt.

 

Slik vi har satt det opp per i dag så har vi en 8-ports unmanaged switch bak SHDSL modemet, for så at hver enkelt bedrift har koblet på sine egne løsninger til denne (typisk en firewall/bredbåndsrouter til eget internt nett). Alt utstyr direkte mot modemet har statiske IP adresser fra rangen vi har fått tildelt fra Telenor.

 

Ønsket er en liten (og rimelig) managed switch som kan sørge for at alle fortsatt har en viss båndbredde ved full belastning, samt at IP telefoni kan prioriteres. 8 porter holder, men 16 kan være aktuelt hvis det ikke innebærer en vesentlig prisøkning. Det er minimalt med cross-trafikk mellom bedriftene, så denne switchen vil ikke oppleve høyere båndbredde enn det SHDSL linjen tilbyr. Vi kommer forrøvrig til å oppgradere linjen til 4Mbit/s innen kort tid.

 

Jeg har dessverre ikke mye kunnskap på switcher over umanaged stadiet, så jeg behøver litt hjelp her for å komme på rett kurs...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cisco har noen små 8-portere med QoS for å gi prioritet til VoIP, men du har ingen båndbreddestyring. Prismessig ligger vel disse rundt 3k sist jeg sjekket hvis jeg ikke husker feil. Langt fra umulig at det har blitt billigere.

9431517[/snapback]

 

Usikker på hva som legges i båndbreddestyring, ser at det er en del switcher som har dette. Jeg er ikke avhengig av så veldig avansert styring her, det viktigste er å få fordelt båndbredden nogenlunde jevnt, eller kunne angi en minimum båndbredde per port.

Lenke til kommentar

det du heller må gjøre er å få en freebsd-geek til å sette opp en server med freebsd og 2 nettkort og pf+altq brannmur. Kjører et sånt oppsett hjemme og hos mine foreldres bedrift og det funker som bare juling.

 

Der har du pakkeprioritering, slik at f.eks. web har pri1. mail pri2 osv. Man kan derfor f.eks. leeche så mye torrent man bare gidder uten at det går noe videre utover surfehastigheten (eller webtv-tittinga) til andre.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg mener du bør sette opp en pc som router med freebsd som operativsystem. Her har du mulighet til å sette opp en brannmur som gir tilgang til pakkeprioritering. Jeg har selv hatt hjelp til å sette opp og konfigurere en slik boks selv, men har nok kunnskap til å kunne gjøre små endringer selv. Selve systemet er meget stabilt, så det er lite som må gjøres driftsmessig.

 

Du må finne noen som _kan_ freebsd og en god del nettverk til å hjelpe deg. Det vil kreve litt plunder, men løsningen er tilnermet gratis (du trenger en gammel pc med ca 512MB ram og en eldre cpu (f.eks. en Ahlon XP1800+ eller noe i den duren), og 2 nettkort.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...