Gå til innhold

Dynamikk redusering?


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha et selskap med bakgrunnsmusikk av klassisk type. Hensikten med musikken er å fremheve stemningen i et hus fra 1700 tallet. Hvilke programmer kan jeg bruke for å dempe dynamikken i musikken så jeg slipper å bruke mye penger på P.A. annlegg?

 

Vil helst bruke cd spiller. Men kan redigere musikken på forhånd med en PC. Eventuelt kan jeg bruke en laptop (MP3) men vil helst bruke cd spilleren i et Bose Lifestyle5 (MK2).

 

Noen tips til hvilke programmer jeg kan laste ned?

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å dempe dynamikken i musikk kan du bruke en kompressor (audio-compressor) og sette den til maks, da får man nesten en flat wave-form ut. En limiter vil også kanskje gjøre nytten.

 

Hent ned et eller annet lydredigeringsprogram (kan ingen shareware-programmer i hodet, kanskje Cool Edit 1 fremdeles er tilgjengelig som shareware). Programmet bør støtte DirectX-plugins... Er Acoustica enda shareware?

 

Hvis det ikke følger med en compressor/limiter med programmet, gå inn på www.thedirectxfiles.com og hent ned en...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Bruk dynamiske prossessorer med omhu!

 

Enig. Musikk = dynamikk. En helt flat lyd uten dynamikk kan sammenlignes med en sinustone.

 

Flere alternativer:

1. Velg type klassisk musikk med omhu. Mest mulig likt lydnivå/dynamikk på musikken. Fra 1700 tallet? Da er det val barokk du skal ha? Barokk musikk har ofte voldsom dynamikk.

 

2. Velg annen type musikk enn klassisk (new-age med piano og fioli eller tilsvarende).

 

3. Komprimer musikken.

"Cluet" er å minske lydnivået mellom høyeste nivå og laveste nivå i musikken. Altså heving av laveste lydnivå og en slags "soft-clipping" av de høyeste lydnivåene. Om man bør komprimere høyeste lydnivå eller heve laveste lydnivå avhenger av musikkstykket generelt. Hvis det er få topper, kutter man toppene først. Er det få steder med lavt volum, øker man disse først og fremst.

 

Tror man man bruke programmer som Nero og MP3 direct cut til formålet. Har ikke prøvd det selv på flere enn en sang. Nevnte programmer har en lydnivå analyse av et musikkstykke. Med direct cut kan man heve og senke hele partier av et musikkstykke. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...