Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fordeler/ulemper med brede vinterdekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken bilen har du? Eneste argumentet for er vel alt det ser bedre ut.

9420390[/snapback]

 

BMW E34. Har ikke vekten på bilen noen betydning for hvor brede dekk man skal ha? 5-serien er jo ikke akkurat lett..

9420409[/snapback]

 

Nei det betyr ikke en dritt egentlig.. Du kan fint ha 175/80/14 på en MBW 5 serie.. Ikke no problem.. Du må bare sørge for å ha tilstrekkelig med luft..

 

Jeg har BMW 5 serie.. Jeg har 265/35/18 bak da. Hehe.. Gir et mye bedre look :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvilken bilen har du? Eneste argumentet for er vel alt det ser bedre ut.

9420390[/snapback]

 

BMW E34. Har ikke vekten på bilen noen betydning for hvor brede dekk man skal ha? 5-serien er jo ikke akkurat lett..

9420409[/snapback]

 

Nei det betyr ikke en dritt egentlig.. Du kan fint ha 175/80/14 på en MBW 5 serie.. Ikke no problem.. Du må bare sørge for å ha tilstrekkelig med luft..

 

Jeg har BMW 5 serie.. Jeg har 265/35/18 bak da. Hehe.. Gir et mye bedre look :thumbup:

9421402[/snapback]

 

Vel.. Jeg vil faktisk påstå at vekten på bilen har betydning for veigrepet/dekkbredden. Det er noe i fysikken som heter kraft per flate (F/A). En tyngre bil vil ha større kraft fra dekket ned på veien enn en lett bil, gitt samme dekkdim. Det er derfor jeg lurer på om det er fordel med litt bredere dekk på en tung bil. Ellers kunne jo alle like gjerne kjørt med sykkeldekk..

 

Eller er jeg helt på jordet nå? :hmm:

Lenke til kommentar

på slaps, snø og vatn er det ikkje ein fordel med breiare dekk, rett og slett fordi du har mindre vekt per cm^2. det fører til at dekket blir liggande meir oppå og glir lettare (tenk sko vs truger eller ski på snø)

 

det same gjeld sommerdekk på vatn.

 

på rein heitl tørr is blir saka heilt noko anna. der vil breie dekk gi mykje bedre grep, men så er det heller sjeldent at det er heilt rein tørr is på veiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...