Gå til innhold

RAM Failure??


Tbone87

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg fikk problemer med pcen sin etter at han byttet vifter i strømforsyning på prosessorkjøler og en kab. vifte.

 

Han trodde først det var prosessoren som var ferdig så han kjøpte ny.. (PIII) 1.0 GHz..

Han fikk denne og det var samme feilen..

 

Hovedkort neste.. hvis dere skjønner.. Han kjøpte nytt hovedkort..

 

Fikk dette og pcen ville ikke starte opp!!

 

RAMen tenkte han da... Kjøpte IKKE ny men testa den hos en annen.. Den funka...

 

 

HVA ER FEIL??? HJELP!!!! :shrug:

 

Hvis dere trenger mer info så spør!!

 

PS: Han har fire lamper bak på hovedkortet som lyser forskjellige kombinasjoner ettersom hvilken feil det er.. de lyser den kombinsajonen som bety RAM Failure!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være kombinasjonen av forskjellig typer ram... hvor de er plasser i ram slottene osv.

 

Ramen er blitt veldig ømfintlig med tiden!

Jeg hadde selv problemer med ramen, hvis jeg hadde 2 rambrikker helt identiske i 1 spesiell kombinasjon så rebootet maskinen etter 1 døgn akkurat. Hvis jeg bytte til en annen kombinasjon på slottene så funket det fint.

 

Kanskje det er feilen, eller bare at ramen er gammel og må byttes ut.

Lenke til kommentar

For å boote en PC trenger man minst dette:

 

- Hovedkort

- RAM (kun en brikke, ta ut de andre)

- CPU m/kjøler

- Skjermkort

- PSU

- Tastatur

- Skjerm

 

Annet snacks kan du med fordel koble fra mens du feilsøker (mus, harddisker, CD spiller osv.). Prøv å sette minnet i en annen minneslot. Pass på å trykke brikken godt fast. Trykk etter for å virkelig sjekke at den sitter i.

 

Hvis intet hjelper, kan det se stygt ut for strømforsyningen. Hva med å låne en PSU fra en annen PC?

Lenke til kommentar

quote Tbone87 > En kamerat av meg fikk problemer med pcen sin etter at han byttet vifter i strømforsyning på prosessorkjøler og en kab. vifte. <

 

Var litt uklart der: bytta han vifte separat på strømforsyningen ( PSU ) også ?

 

I tilfelle kan problemet være viftene, spesielt m.h.t. til lav rpm ( runder pr. minutt ) på prosessorvifta - trekk ut chassi-vifta, sjekk viftespecs og at ribba og ram sitter som de skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...