Gå til innhold

Lese variabler fra php/html i flash


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg driver å lærer meg flash og kunne tenke meg å ha følgende oppsett:

 

Flashmenyen har noen "fancy" animasjoner som kjøres når denne siden startes. Det index.php må gjøre da er at den har en variabel som sier at menyen skal kjøres fra starten. Om en så går til "hovedsiden" som er ett menyvalg (dette er i utgangspungtet det samme som index.php da index.php kun skal inneholde den nevnte variabelen og så ha include(hovedside.php)) så har denne samme variabel som her sier at det fancy ikke skal kjøres.

 

Håper dere skjønner dette. Vil ikke at alt skal kjøres for hver side som aksesseres. Bare når en kommer til index.php, som da blir første gangen du skriver adressen.

 

Hvordan setter jeg og leser jeg slike variabler? Kan flash lese en php-variabel? Kan jeg sette noe i html-koden?

Endret av JV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri drevet med Flash, men er det ikke mulig å bare printe ut et parameter i object-elementet?

 

Uansett er fancy-animasjoner noe dritt, og å bruke Flash-menyer hindrer alle som ikke har flash å navigere på siden din i tillegg til at det ikke er spesielt lurt hvis du ønsker at siden din skal komme langt opp på Google og andre søkemotorer.

 

Man pleier ofte å si at flash kun brukes som innehold, ikke til navigasjon/header. Anbefaler deg å holde deg til dette.

Lenke til kommentar

Veldig enig. Grunnen til at jeg gjør det her er fordi siden skal fungere som en jobbsøknad, og der må jeg vise til at jeg kan noe flash. Derfor ønsker jeg å lage menyen i flash slik at jeg kan få prøvd ut en del ting. Siden kommer aldri til å bli gjort "offentlig" :)

 

Det du spør om vet jeg desverre ikke. Håper noen andre også kan svare her. Takk så langt...

Lenke til kommentar

Jeg har sett folk gjøre det før, og et kjapt søk på google ga meg denne siden. Den kan sikkert hjelpe deg litt på vei, hvis ikke er det vel bare å søke på "PHP and Flash" eller noe sånt i google :)

 

Hadde storedyret vært oppe igjen, hadde det vært folk med mektig flash-kunnskap der, som sikkert kunne hjulpet deg mer enn folk her, men... Google er din venn, så bruk det ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

du kan gi flash objectet parameter, som du kan benytte i Actionscriptet til flash.

Da kan du få actionscriptet til å hoppe over det fancye hvis en spesiell variabel blir overlevert.

 

i object og embed taggen så har du en url som peker mot swf fila.

src=flash.swf?hoppoverfancy=true

 

hvis du bruker actionscript3. kan du avlese variabelen slik... (Dette er slik jeg gjør det i Flex, så det kan være en annen kode for vanlig flash)

 

hoppoverfancy = Application.application.parameters.hoppoverfancy;

 

if(hoppoverfancy){

gotoAndPlay(5); // går til frame 5

}

 

Her har du en annen kode....->

http://www.actionscript.org/forums/showthread.php3?t=121003

Lenke til kommentar

Det er viktig at man kjenner til arbeids-området i Flash programmet.

I tillegg til verktøyene som er der.

 

Du må være flink å tegne, du må forstå hvordan Timeline fungerer og hvorfor vi har layer der.

(Også hvorfor vi har Scene 1 og det er der vi styrer selve prosjektet.)

 

Du skal vite hvorfor man legger til "symbol" om det er button eller videoclip osv.

 

Actionscript ser jeg som selvfølge fordi denne er fin å bruke, med det styrer du dine objekter osv.. f.eks movieclip'ene.

 

Jeg bruker å navngi movieclip (dvs. Instance Name) hvor det inneholder actionscript og Frame label.

 

I scene 1 kaller jeg frem disse movieclip via actionscript hvor jeg henter frem navnet på frame label og moveclip "Instance name)

På denne måten er fry artig å starte/stoppe movie-clip'ene dine.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk har problemer med å bruke flash-meny... så lenge du har et alternativ, burde det jo ikke være noe problem? På min side, portefolje.net, har jeg menyen i flash, men jeg har alternativt innhold. Slik at om du IKKE har flash, får du opp den samme menyen, men tekstbasert. Dette er gjort med enkel HTML-kode.

 

Edit: Men det skal sies at det er flere ulemper om du bruker flash på hele siden. Da kommer problemstillinga med at innholdet ikke blir tilgjengelig for søkemotorer fram.. og det er vanskelig å sikre seg alternativer for ALT innholdet...

Endret av Decline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...