Gå til innhold

Har fått Manfrotto 190XPROB - Trenger stativhode


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg hadde konfirmasjon i går, og fikk meg stativ, et Manfrotto 190XPROB.

Jeg trenger også et stativhode, og trenger litt hjelp med å finne det...

 

Mitt budsjett er jeg veldig usikker på, men holder meg under 1000 lappen! Trenger for all del ikke være så dyrt ;)

 

Kulehode eller 3-veis hode?

Har sett litt rundt på forumet, og har sett at enkelte ikke kan anbefale kulehode til under 3000 kr. De vil "gli" ned etter man har strammet... Stemmer dette? Om jeg må opp i den prisklassen er i hvertfal ikke kulehode et alternativ lenger.

 

Det må være et hode av litt kvalitet... Altså jeg må tørre å kunne gå fra kameraet mens det står på stativet.

 

Kanskje fint at det har en relativt rask måte å ta av og på kameraet. Da slipper jeg å stå der å skru av og på hele tiden, om jeg vil finne på å ikke bruke stativ på etpar bilder underveis.

 

Ellers kan jeg jo også nevne at jeg fikk en Lowepro Orion Trekker 2, som ser ut til å funke bra... Den hadde akkurat passe med plass :)

 

Takk for svar!

Marius Larsen Kinge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok noe i det PM sier , men jeg har vært svært fornøyd med mitt kulehode.

Jeg synes det er utrolig hurtig å justere kameraet i alle mulige stillinger , men kunne nok sikkert klart meg med et trveishode.

Jeg bruker et Manfrotto 488RC4 kulehode og har ikke problemer med å gå fra mitt 30D med EF70-200mm f2.8 som ikke er en lettvekterkombinasjon.

Men nå husker jeg ikke i farten hva jeg betalte for dette hodet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et Manfrotto 804RC2, som fungerer veldig greit. Tror det kosta ca. 6 hundrelapper. Hurtigfestet (RC2) er ikke det mest stabile man kan få tak i, men fungerer helt utmerket til de bildene jeg tar (landskap, bybilder, bygninger, ett og annet makro mm). Hvis jeg trykker festehendelen litt ekstra på plass, så sitter kameraet godt fast.

De tre reguleringshåndtakene kan strammes såpass godt at hodet i hvert fall ikke siger etter at du har festet det i den posisjonen du vil ha det. Kameraet kan kjapt snus fra landskaps- til portrettformat. Det har innebygd vater, som kan være kjekt å ha, og har markeringer slik at du kan se hvor mange grader du har dreid hodet (hvis du skulle ha bruk for det). Det er relativt lett, men har godkjent byggekvalitet, så sammen med 190-stativet tror jeg det kan være en god kombinasjon. Til den prisen er det absolutt verdt å ta en titt på det.

 

Edit: bruker det sammen med stativet Manfrotto 055MF4.

Edit 2: tror hodet kan takle ca. 4 kg, ca det samme som 190-stativet?

Edit 3: en ganske grei oppsummering/test finnes her: http://www.ephotozine.com/article/Manfrott...o--804-RC2-head

Endret av vlt
Lenke til kommentar

Manfrotto 804RC2 så jo fin ut, fin pris også :)

Jeg lurer på om jeg går for en slik en. Den tar 4 kg ja, og 190 stativet tar 5kg. Jeg regner med at dette holder en stund, har ikke så heftig utstyr enda hvertfal ;)

 

Fototim, takk for tipset :)

Jeg har prøvd 3-veis før, og tror ikke det skulle være noe problem. Venstreøyedominant er jeg ikke.

 

Men selfølgelig, om noen vet om et bedre hode så skirk ut i denne tråden ;)

Lenke til kommentar
Vil Benro KS-0 passe til et Feisol stativ?

Er meget interessert i dette stativet men finner ikke noe info om hvilket stativ det passer til...

9506366[/snapback]

Så vidt jeg vet, ja. Feisol og Benro kan brukes sammen.

 

Men heller ingen ting i veien for å kjøpe Benro stativ. Skader ikke å kjøpe begge deler på samme sted. Fotovideo har de, til bra priser. Stativene deres er minst like gode som hodene. Jeg er i hvertfall godt fornøyd med mitt, etter et halvt års tung bruk. Det har tålt saltvann, sand, gjørme og en del slag. Men jeg har ikke testa det i ordentlig kulde enda. Fortsatt rock solid som det heter på engelsk.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Jeg har både en 3/8 og en 1/4 skrue til stativet så da burde det vel gå bra...?

Har allerede et feisol stativ som jeg er meget godt fornøyd med, så tar meg ikke råd til å kjøpe et nytt stativ, er bare kulehode jeg trenger, da det som fulgte med var meget dårlig.

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar.

Jeg har både en 3/8 og en 1/4 skrue til stativet så da burde det vel gå bra...?

Har allerede et feisol stativ som jeg er meget godt fornøyd med, så tar meg ikke råd til å kjøpe et nytt stativ, er bare kulehode jeg trenger, da det som fulgte med var meget dårlig.

9516064[/snapback]

Forstår. Da har du lite bruk for nytt stativ.

 

Feisol var på delt førsteplass på prioriteringslista min når jeg handla. Det som gjorde at jeg landa på Benro var rett og slett at de var tilgjengelige i Norge akkurat da :-)

Så jeg vil tro du blir godt fornøyd med komboen.

 

Mvh

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et Manfrotto M486RC2 til mitt 190XPROB, et funker ypperlig til mitt D80 m/18-70. Sitter dønn fast og sklir overhodet ingen vei. Dette koster 549 kr på fotovideo.

 

Jeg synes det er så tåpelig når noen sier at et kulehoder under 3000 "ikke vil holde seg på plass", som om det var en direkte sammenheng mellom pris og kvalitet. Som sagt, mitt manfrotto kulehode til drøye 500 kr er dønn solid og tåler opptil 6 kg. Ikke hør på snobbete kjøtthuer som tror man må bruke seks ganger så mye som man egentlig må for å få noe som er halvannen ganger bedre. Sånt blir jeg så jævlig irritert av!

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Snobbete kjøtthuer? Ja ja, det ser ut for at dataforaenes etiske normer for sosial omgang smitter over på foraene til de mer sosialt bevisste på nettet også. Slike språkbruk hører ikke noen steder hen, selv om vi er aldri så uenige.

Strykkarakter for oppførsel = voks opp før du uttaler deg igjen :realmad:

 

Ps: Ikke kul i h...... om ditt kulehode klarer å holde 6 kg over en hel arbeidsøkt, uten å ta skade av det.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte et Manfrotto M486RC2 til mitt 190XPROB, et funker ypperlig til mitt D80 m/18-70. Sitter dønn fast og sklir overhodet ingen vei. Dette koster 549 kr på fotovideo.

 

Jeg synes det er så tåpelig når noen sier at et kulehoder under 3000 "ikke vil holde seg på plass", som om det var en direkte sammenheng mellom pris og kvalitet. Som sagt, mitt manfrotto kulehode til drøye 500 kr er dønn solid og tåler opptil 6 kg. Ikke hør på snobbete kjøtthuer som tror man må bruke seks ganger så mye som man egentlig må for å få noe som er halvannen ganger bedre. Sånt blir jeg så jævlig irritert av!

9549315[/snapback]

Jeg har altså et 500kroners Manfrotto hode, som jeg har glede av. Til sitt bruk.

Jeg lurer forresten på om mitt er det samme som ditt. Prisen kan i hvert fall stemme. Og jeg tviler ikke på at du har glede av det til 18-70mm

 

Men jeg har og et bedre hode, som jeg har mere glede av. Det egner seg nemlig bedre når brennvidden nærmer seg 200mm. Da gir det rett og slett bedre resultater. Det betyr selvfølgelig ikke at alle hoder som er dyrere er bedre. Men erfaring viser at det ofte går en "magisk" grense ved 2000-3000 kr. Irriterende kanskje, men sånn er det.

 

Om dette gjør meg til snobbete kjøtthue, så javel.

 

Jeg må innrømme at jeg får lyst til å spørre deg om du har prøvd å fotografere med f.eks 300/2,8 med Manfrotto hodet ditt, og om du har sammenlignet det med et et hode av bedre kvalitet. Ut fra innlegget ditt, vil jeg tro at svaret er nei.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Nå virker det som om du er i et litt annen segment enn trådstarter, som hadde konfirmasjon (13-14 år?) og fikk sitt første stativ. Så det å råde han til å kjøpe et svindyrt proff-hode som han kanskje får bruk for til eventuelle fremtidige 30 000-kroners objektiver blir rimelig kjøtthodete.

 

Men for å svare mer konkret på ditt utsagn; jeg har ikke prøvd en 300mm f2.8, men det blir bare usakelig og teit og bruke dette som et argument når dette er objektiver i 30-40 000 kr klassen. Allikevel er jeg skråsikker på at mitt hode ikke hadde løsnet eller rikket på seg med en 2-3 kilos tung linse. Stativet derimot, hadde kanskje veltet. Jeg ble forbløffet over hvor lite skruing på strammeskruen som skulle til for å låse hodet helt, og jeg prøvde med makt (15-20 kg) og dra hodet ut av posisjon. Nytteløst, det satt helt fast. Det kan godt hende hodet hadde kjent litt elastisk ut 1 eller 2 mm, men da er det bare å skru fast hodet 1 eller 2 mm over tenkt utsnitt. Men at det gradvis vil skli ut av posisjon er bare tull.

 

Trådstarter, kanskje det hadde vært lettere for oss å anbefale et hode dersom vi visste hva slags utstyr det skal brukes med? :)

 

Poenget mitt er at det er så tåpelig, og dårlig gjort å anbefale slikt megasolid proft utstyr til førstegangskjøpere. Han sier jo at han skal holde seg under 1000 kroner, da kan vi heller prøve å finne det beste innenfor den marginen, istedefor å fraråde alt under 3000 kroner bare fordi det ikke holder presse/proff-standard.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Dette blir bare for dumt. Er jeg et kjøtthue når jeg heller anbefaler et solid 3-veishode som faktisk tåler det meste, når trådstarter ønsker et alternativ til under 1000 kr. Det er faktisk det beste valget i den prisklassen.

At vi opplyser om at kulehoder i den prisklassen ikke holder mål, gjør oss ikke til kjøtthuer hvis vi i tillegg anbefaler noe som fungerer bedre.

 

Det er mer snobbete å hevde at treveishoder ikke er noe særlig å jobbe med. Da er man snobbete, da. Treveishode har fungert utmerket for både proffer og amatører i mange tiår, så hvorfor skulle det være så vanskelig å bruke i dag?

 

Edit: Uansett hvilke tekniske argumenter du måtte ha, så holder ikke din tone og din bruk av personkarakteristikker på noen som helst måte her på forumet. Her har vi klart å holde oss fri fra drittslenging av denne typen i flere år. Å bruke negative kallenavn på personer man er uenige med hører med til rein fjortiskultur, og det er ikke akseptabelt i noen som helst form for sosial omgang.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Nei PM, du er ikke snobbete, for da holder du deg fortsatt under 1000 kr, men heller anbefaler et treveishode. Men det å si at man ikke får gode kulehoder til under 3000 kr, til trådstarters formodelige bruk, er ganske så kjøttfult.

 

EDIT: Greit, der røk en liten lunte hos meg her. Men jeg synes det er så dårlig gjort å veilede trådstarter på denne måten, når mange her har helt andre krav enn det en nybegynner gjerne har. Til og med jeg (jeg har da litt erfaring) synes dette hodet til 500 kr er kjempesolid, og mitt eksemplar rikker seg som sagt ikke av flekken.

 

Men om trådstarter kommer og sier at han bruker et D200 m/ 300mm f2.8 eller noe i den vektklassen, skal jeg gi meg. For da regner jeg med at han har litt mer enn 1000 kr å bruke også.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

1. Stryk en null, så har du prisen på min 300/2,8 for ett år siden.

Den er nærmere tjue år gammel, og har manuell fokus, og er på mange måter et godt objektiv, men koster altså 1/10 av det du antyder.

 

2. Hvem er det som har anbefalt hode til 3000 her i denne tråden?

 

3. Det er en grunnleggende ting om stativ som du ser bort fra i disse vektargumentene dine. Stativ handler om mer enn bare ren bæreevne. Eller om det siger eller ikke.

 

Det handler og om evne til å dempe vibrasjoner fra vind, fotografen sine bevegelser, speilet som slår osv. Alt dette skaper uønskete vibrasjoner i det optiske systemet. Og jo lenger brennvidde du har, jo mere virker vibrasjonen inn. Disse vibrasjonene fører til bevegelsesuskarphet.

EDIT1: Dette gjelder alle hoder, om du så støper fast en herdet bolt i et sementfundamt, så vil det ikke være vibrasjonsfritt.

 

4. Dette er fysiske lover som ikke har noe med bæreevne å gjøre. Det kommer heller ikke av at jeg eventuelt er et kjøtthue. For det er ikke jeg som laver de fysiske lovene. Jeg bare forteller om dem :-)

 

Trådstarter har vel heller ikke sagt så mye om hva slags optikk han vil bruke i framtida. Så det er kanskje bedre at han blir fortalt at et rimelig hode har sine begrensinger, enn at han skal bruke konfirmasjonspengene sine på noe som kanskje er ubrukelig for ham om et halvt år. Det gir ham bare et bedre grunnlag for å fatte en beslutning som er riktig for ham.

 

5. Kos deg med Manfrottoen din. Inntil du finner ut at du vil jobbe med lenger brennvidder, så er det ikke noe galt med den.

 

EDIT2: Jeg er ikke blind for poenget ditt :-)

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte et Benro KS-0(tåler 8kg) etter anbefalinger her på forumet. Er veldig fornøyd med det og jeg har ikke opplevd noe sig med noen av mine oppsett. Kulehodet har også ligget horisontalt ut av stativet uten problemer. Det kostet 895,- når jeg handlet ifjor.

9467008[/snapback]

 

Jeg kikket lenge etter et hode, og fant ut at jeg ikke kunne forsvare et 3000kr + hode med mitt bruk. Derfor falt valget på Benro, som jeg egentlig kun har lest positivt om. Jeg kjøpte en KJ-2 som er nesten identisk med KS-2 (18kg), som koster 1095.-, altså nokså nærmt trådstarters smertegrense.

 

Nå vet jeg at det skal finnes bedre utstyr der ute, men dette hodet har foreløpig overbevist meg. Jeg har rett nok ikke noen 400mm linse (enda) som jeg kan teste det med, men dette ser ut til å fungere meget bra. Grunnen til at jeg gikk for -2 i stedet for -0, er såvidt jeg husker kulediameteren som er større. Dette gir økt stabilitet og vekt-toleranse. Selve KS hodene veier 410 gram og 760gram.

 

Kan bare anbefale Benro.

 

Jeg bruker det på en Manrotto 055 MF

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...