Gå til innhold

Hvor mange GB for Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kommer an på hva du skal gjøre. skal du ha home på samme partisjon, eller er det en egen partisjon? hvis du IKKE skal ha home og root på samme partisjon ville jeg satt av 10gb root. personlig har jeg bare 7gb root, og det holder i lange baner for meg.

Skrevet

/home er hjemmeområdet ditt. Området hvor brukeren legger filer osv. som han skal ha lese/skriverettigheter på. root er / Altså der systemfilene ligger. Her må du være innlogget som root (su eller sudo) for å få skriverettigheter.

Skrevet

Litt mer om home her...

I Windows er det vanlig å lage mapper der du har plass, f.eks. C:\Musikk, F:\Filmer, G:\Spill, men slik er det ikke i Linux (helst). Her legger du alt av egne filer som musikk, filmer, dokumenter etc i home. Tenk på det som "Mine Dokumenter", bare at du faktisk bruker det :p. Det er lurt å lage en partisjon til root (tilsvarer C: I Windows) og en til /home.

Skrevet

Jeg kommer til å lagre bare .doc (noe annet navn i Linux sikkert) i Home, sjeldent en gang .xls (annet navn i Linux sikkert).

Tar systemfiler mye plass, er det veldig mye filer? Er det noe vits å legge dette på egen partisjon, siden Linux ikke trenger defragmentering?

Skrevet

som en annen nevnte her er 7gb mer enn nok til Root partisjonen. hvis du ikke skal lagre alt for mye i home (som feks bare dokumenter) så trenger du vel egentlig ingen egen partisjon til /home.

Skrevet
Tar systemfiler mye plass, er det veldig mye filer? Er det noe vits å legge dette på egen partisjon, siden Linux ikke trenger defragmentering?

9411486[/snapback]

Jeg pleier, uansett OS, å dele opp disken i minst to partisjoner. Ene brukes til OS og tilhørende software, mens andre brukes til å lagre dokumenter, musikk, film osv. I linux sitt tilfelle kan du bruke /home til dette.

Fordelen er hvis man skulle finne på å formatere (f.eks. for at du vil legge inn en annen distro). Da kan du kjapt formatere / partisjonen, mens du lar /home være, slik at du ikke mister noen av filene dine :thumbup:

Skrevet

Jeg kommer til å installere neste Ubuntu versjon for da (forhåpentligvis) er WPA integrert som en del av distroen. Det var kun anbefalt å fikle med Linux hvis man var "viderekommende" for å få trådløst nettverk opp å gå.

Skrevet

Jeg prøvde med Live CD, og ikke tale om jeg klarte å koble meg på noe trådløst. Det fantes bare WEP der, og dessuten har jeg hørt at enkelte trådløse drivere ikke følger med Ubuntu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...