Gå til innhold

Den store overklokking av E6850 tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Tharshan: Litt redd for å svi CPU, selv om jeg sikkert kunne kjørt 1,7v+ uten problemer så er jo ikke Mini Typhoon akkurat verdens beste kjøler. CPUen skalerer vel ikke så godt med høyere spenning enn 1,7v med luftkjøler heller.

 

Skulle uansett ha den under fasen og se hvor langt den gikk med høyere spenning, men hadde problemer med FSB vegg og solgte den etter TE.

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sliter med stabilitet allerede på 3,6Ghz her og lurer på noen tips. Asus P5N32-E-SLI Plus HK, OCZ Vista Gold minne (PC6400/800Mhz) totalt 8G minne, Vista64.

 

Har satt V NB til 1,45V, 1,2v HT til 1,4, Vram 2,03V, Vcore 1,4V. Kjører "unlinked" og har satt RAM til 800Mhz. Maskinen booter og kan kjøre 3dMark06 etc. men plutselig så fryser alt. Er det mengde minne som kan være problemet ?

 

Screnshot:

post-83377-1194896686_thumb.jpg

 

Blir nesten gal av å møte veggen allerede her, så råd tas i mot med takk ;)

 

CPUèn blir aldri varmere enn 60 grader på CoreTemp (på begge kjernene)

 

/L

Lenke til kommentar

Har nå fått maskinen stabil på 3.9GHz, minne på 1041, men har ikke fininnstilt minnet /økt videre fsb ennå, skal prøve mer etter midtsemestersprøve og annet skole-etceta.

(Måtte klippe og lime her, en kjent bug som låser maskinen viss uguru og cpuz kjører samtidig)

 

relsafus: du kan no se om noen av innstillingene mine kan være til hjelp? De kan være litt høye da.

 

Cpu ligger på 33ish idle, og 60-66 akkurat nå med orthos. ikke så høyt under spilling.

Den lå på bare rundt 50 når jeg kjørte 3.8GHz :(

 

Nå føler jeg bare mitt 8800gtx kort drar ned. Får bare core på 608ish og minne på 1000ish hittil.

post-4466-1194897562_thumb.png

Lenke til kommentar
Har nå fått maskinen stabil på 3.9GHz, minne på 1041, men har ikke fininnstilt minnet /økt videre fsb ennå, skal prøve mer etter midtsemestersprøve og annet skole-etceta.

(Måtte klippe og lime her, en kjent bug som låser maskinen viss uguru og cpuz kjører samtidig)

 

relsafus: du kan no se om noen av innstillingene mine kan være til hjelp? De kan være litt høye da.

 

Cpu ligger på 33ish idle, og 60-66 akkurat nå med orthos. ikke så høyt under spilling.

Den lå på bare rundt 50 når jeg kjørte 3.8GHz :(

 

 

Nå føler jeg bare mitt 8800gtx kort drar ned. Får bare core på 608ish og minne på 1000ish hittil.

 

 

Imponerende hastighet du fikk der ja, så jeg må nok opp på VCore (Ai Booster rapporterer 1,4, men CPUZ sier at det kun er drøye 1,2V her (Eversest sier 1,4 så jeg er litt i tvil, men tror CPUZ viser feil her). Hvordan har du satt opp minnet ditt ?

 

OT: Hvor henta du ned OC Guru ?

 

PS. Veldig rart du ikke kommer videre med GPU (har du Rivatuner 2.06)

Mitt XFX 8800GTS kjører fint på C=630, S=1500, M=950

 

Jeg tester igjen i morgen å gir tilbakemelding om jeg kommer videre mht. OC av CPU

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
Har nå fått maskinen stabil på 3.9GHz, minne på 1041, men har ikke fininnstilt minnet /økt videre fsb ennå, skal prøve mer etter midtsemestersprøve og annet skole-etceta.

(Måtte klippe og lime her, en kjent bug som låser maskinen viss uguru og cpuz kjører samtidig)

 

relsafus: du kan no se om noen av innstillingene mine kan være til hjelp? De kan være litt høye da.

 

Cpu ligger på 33ish idle, og 60-66 akkurat nå med orthos. ikke så høyt under spilling.

Den lå på bare rundt 50 når jeg kjørte 3.8GHz :(

 

 

Nå føler jeg bare mitt 8800gtx kort drar ned. Får bare core på 608ish og minne på 1000ish hittil.

 

 

Imponerende hastighet du fikk der ja, så jeg må nok opp på VCore (Ai Booster rapporterer 1,4, men CPUZ sier at det kun er drøye 1,2V her (Eversest sier 1,4 så jeg er litt i tvil, men tror CPUZ viser feil her). Hvordan har du satt opp minnet ditt ?

 

OT: Hvor henta du ned OC Guru ?

 

PS. Veldig rart du ikke kommer videre med GPU (har du Rivatuner 2.06)

Mitt XFX 8800GTS kjører fint på C=630, S=1500, M=950

 

Jeg tester igjen i morgen å gir tilbakemelding om jeg kommer videre mht. OC av CPU

 

/L

 

Minnet er ikke direkte satt opp skikkelig ennå pga lite tid, men det stod på 1066 5-5-5-15 , det står vel bare på 5-5-5-18 nå som standard.

OC Guru får jeg fra Abits sider. Edit: Mulig du må ha et uguru hovedkort for det?

Og har nyeste rivatuner, og har testet med AtiTool, men jeg får artifacts når core kommer litt over 610+ (Atitool som testet og fant frem til 608)

 

Skal vel prøve å klokke litt mer fra i morgen av, etter midtsemestersprøven.

Endret av Gree
Lenke til kommentar

Har testet masse nå i kveld med Vcore opp til 1,5V (satt i BIOS). Det er nok en relativt stor Vdropp på dette HK, da AI Booster (ASUS egen vertøykasse rapporterer 1,44).

 

Jeg vil ikke svi av CPUèn (Core temp viser nesten 70grader på begge kjernene etter 5 min på Prime95) og er er i tvil om det hjelper med høyere Vcore...

 

HK justerer ikke CPU vifte noe særlig (1230RPM) og ligger der jevnt (+/- 20 RPM). Jeg skulle gjerne ha kunnet styre denne til 100% fordi den er tilnærmet lydløs (Noctura 120 er det vel den heter).

 

Skal jeg hive på mere Vcore eller kommer brannvesnet da ;)

 

 

Vcore: 1,48V, Mem: 2,05V (2,1max), NB: 1,35V, SB: 1,55V, CPU VTT: 1,35V

Kjører Unlinked nå der DDR=800Mhz, har også forsøkt Linked og synckron mem hastighet uten noe forskjell.

 

Noen mener at det er bedre med Høyere FSB og lavere Clokk på Minne, så keg for teste dette også...

 

Har disablet; Spread Spectrum entryes; og satt LDT multilier til *4 (Default=*5), da det er denne som genererer MCP ref. clokke (som igjen er NorthBridge eller tar jeg feil ?)

 

Takker for flere innspill ;)

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Kom plutselig på at Multiplier er Default satt til 9 på E6850.

ER det noe vits å sette denne lavere for å oppnå stabilitet ?

 

eksempel: QFSB satt til 1600 / 4 = 400FSB (ganger 9 som er multiplier) gir 3600Mhz

Endrer jeg Multiplier til 8, så blir jo bare CPU frekvensen lavere (3,2Ghz) og FSB er fortsatt

den samme (dersom det er HK som ikke vil være med på dette, så hiver jeg det)

 

Nei, jeg vet sannerlig ikke om denne tankerekka hadde noe for seg ;)

 

/L

Lenke til kommentar
Kom plutselig på at Multiplier er Default satt til 9 på E6850.

ER det noe vits å sette denne lavere for å oppnå stabilitet ?

 

eksempel: QFSB satt til 1600 / 4 = 400FSB (ganger 9 som er multiplier) gir 3600Mhz

Endrer jeg Multiplier til 8, så blir jo bare CPU frekvensen lavere (3,2Ghz) og FSB er fortsatt

den samme (dersom det er HK som ikke vil være med på dette, så hiver jeg det)

 

Nei, jeg vet sannerlig ikke om denne tankerekka hadde noe for seg ;)

 

/L

 

Jeg har ikke nok erfaring selv innnen klokking, er i lærefasen. Prøvde selv med multiplier på 8, men maskinen min likte ikke det. Jeg økte bare litt innstillinger basert på hva jeg har sett andre har på overclock.net, og har prøvdt å finjustere dem litt ( vanskelig til tide, da jeg vil spille og til tider :p )

Sitter nå og prøver å finklokke minnet, satt til 1068, 5-5-5-12, 2.15 V.

Sukk, liker ikke at cpuene ligger på 66C under full load. Selv om de ikke gjør det under spill da.. Bare orthos/lignende.

Lenke til kommentar

Minne er nok greia her tror jeg: Sitat fra OCZ:

 

"After hours of testing by both Ryder and myself we found Asus have programmed what is much like a hole into the bios. This hole starts around 720MHZ and ends at 854MHZ on the memory controller. Good fast memory will run within this hole although there are subholes where the chipset is working to hard and even this memory fails also. Micron based dimms run fine at 800 but Elpida or Promos will not in many cases...end users see this as a none boot or a hang part way into the splash screen load.

We tested the EVGA (NVIDIA reference) design at these same memory frequencies and in many cases the memory which would NOT work on the Asus ran fine on the EVGA. We also saw the EVGA was able to clock the memory better than the Asus although clock for the clock with same timings the Asus board is a little faster. All OCZ EPP memory is tested on EVGA reference motherboards, we did this in the hope that every other motherboard manufacturer would follow the tight rules NVIDIA laid down for the EPP program...unfortunately while no rules were broken it seems a few were bent a little with the chipset tweaks to make the boards faster at stock memory speeds."

ref: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=29652

 

"We are working on controlling the motherboard to allow our memory to boot and run taking into account the hole we found; an announcement soon will show a way for end users using OCZ memory that has issues booting on these 680i boards a way to get the memory working just fine. This will cover 2x1GB dimms and 4x1GB dimms to start with us looking at the 2x2GB kits shortly after."

 

Noe jeg tolker dithen at OCZ "sliter" litt i forhold til andre mht. å holde hastigheten oppe !

Noe som bekrefter min mistanke ;(

 

Edit: Usikker på om dette fortsatt gjelder (nyeste Bios = 0805) her linkes det til 0801.

PS: Bruker alltid siste BIOS, men jeg lurer på om det var lurt her ?

 

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Har vel resignert nå å erkjenner at enten er det CPU eller HK som ikke vil mer enn QFSB=1550. Her går alt stabilt, men ikke ved 1600 (3,6Ghz). Må bare akseptere dette, men skulle gjerne vite om det er HK eller CPU som setter mine begrensinger her.

 

Muligens i kombinasjon med 8G minne (som kjører unlinked i 850Mhz).

 

Noen som vet (kan kjøpe et annet HK muligens, eller en ny CPU ) ?

 

/L

Lenke til kommentar
Min nye E6850 klarer fint 3.8Ghz stabilt med standardkjøler, skal få testet hva den er god for på vann snart :)

 

Med hvilke HK og RAM (settings), Gi ut et CPU-Z bilde så er det litt enklere å forstå system settings..

 

/L

 

Sitter på annen maskin akkuratt nå, skal laste opp når jeg sitter på den, hovedkort er forøvrig foxconn X38, og ram er OCZ titanium alpha PC8000.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hehe, ikke noe boxet kjøling akkuratt nei, tenkte meg nesten det. Tror nok jeg også prøver meg på litt overklokking i kulden etterkvert, men venter på minusgradene..er vell ca 11 grader ute her nå :ermm::tease:

 

jepps (I will be back) ;)

 

er 9grader her kjipt.

 

 

legger inn noen specs (vet joat dette er dårlig i forhold til de med fasekjøler mensyns det er bra på vann kjølling :dribble:

 

mrn folken shusk da at jeg er selv lært og hart UTRLIG myeog lære...hva syns dere av skal jeg gi meg nå før no hardware ryke??

hovedkortert har jeg hatt på 1987mhz og det er vel en max grense

 

men hart hørt mye fint om de striker extrem som har gode hk,,,er jeg på rett spor her

 

 

må jo nevne at jeg er fornøy med og komme så lagt men som alle andere her så har vi vel et ønnske om og komme en da lenger

post-134304-1196186338_thumb.jpg

post-134304-1196186394_thumb.jpg

Endret av vectra94turbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...