Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ingen bilde ved oppstart


Anbefalte innlegg

Hei, har problmener med pcen som dere ser på signaturen min nedenfor. Det som har skjedd er at jeg skrudde den av igår og prøvde å skru den på idag etter jobb. Da startet den, men skjermen er fortsatt svart. Jeg har prøvd å resette CMOS, ta ut batteriet, og skjermkortet, hardiskene, 1 minnebrikke, men ingenting hjelper. :( jeg mistenker at det er enten skjermkortet eller PSU'en som har tatt kvelden. Mest at skjermkoret har. Tingen med det skjermkortet X1900XTX har dual dvi og jeg bruker DVI kabel, har prøvd på analog men der står det bare at det er ingen signal (check cable). Har desverre ingen skjermkort å prøve foreløpig eller en annen skjerm. CMOS vet jeg er resettet.

 

Jeg har hatt dette problemet før, da pleide jeg å bare å la maskinen stå litt å kjøle seg ned og deretter funket den igjen etter et par trykk på resett knappen på kabinettet og "Power ON" knappen.

 

 

Så jeg lurer på om det er skjermen som ikke gidder mer eller skjermkortet som har takket for seg. :ermm:

 

Jeg har nok med penger for å kjøpe nytt, men gidder ikke å kjøpe et nytt skjermkort eller PSU hvis jeg ikke vet hva som her galt, er bare tap det uansett, får ikke returnert det uansett... :thumbdown:

 

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan gjøre er f.ex å skru alt fra hverandre for å skru det sammen igjen for å løse opp eventuelle mekaniske spenninger i hovedkortet.

 

Når du skrur sammen så pass på at:

- Du ikke utsetter noen av komponentene for Electrostatic discharge (ESD). Dvs, ha kontakt med kabinettet samtidig som du holder enkeltkomponentene på steder der de har jord.

- RAM settes på plas mens hovedkortet er ute av kabinettet. La HK stå på en antistatisk matte hvis du har.

- skruene som fester hovedkortet til kabinettet ikke skrus veldig hardt på plass. Undersiden av skruehodet på skruene bør dessuten være flatt og ikke vifteform.

- Hovedkortet ikke belastes unødvendig når du kobler til strøm-, og IDE-kontakter. Dette løses ved at du holder en finger eller to mellom hovedkort og kabinett mens du kobler til kontaktene.

- Det ikke blir mekanisk spenning mellom skjermkort og hovedkort. Kan løses ved at du fester skruene til hovedkortet etter at skjermkortet er skrudd fast.

 

Pungtene ovenfor garanterer selvsagt ikke at maskinen din vil fungere. Jeg vil tro dette dreier seg om en typisk ESD-skade, mest sansynligvis på hovedkortet. I så fall er skaden allerede skjedd og det eneste du kan gjøre er å prøve å finne ut om det er hovedkort eller skjermkort som er skadet.

Det kan også være kondensatorene som er dårlige. Sjekk etter at de ikke buler opp eller er missfarget. Les mer på badcaps.net

Og så kan det være en termisk feil. Da er det som oftest et loddepungt som er brudd i. Har selv hatt en PC med sånn type feil. Da måtte jeg bruke hårføner/varmevifte til å forvarme den før jeg fikk skrudd den på. Men når den alt var kommet i gang så gikk den stabilt. Typisk for PC-er som har stått en lengre tid uten å bli brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...