Gå til innhold

Musikk: Electronica/80-talls: JonP - Apollo


Anbefalte innlegg

Sangen begynte med at jeg kombinerte to sanger, den ene (ganske ny), med et ganske kult trommegroove, og den andre med et forholdsvis fengende 80-talls arrangement. Se bort ifra synthmelodien uten mye delay - dette er gammelt og skal antakeligvis endres. Jeg skal også endre på trommebreaket i slutten av hver åttende takt (høres for kvantisert og flatt ut).

 

Trommer: Et ganske straight groove med noe perc. som jeg lagde på en TR-707 trommemaskin, kjørte gjennom høypassfilter og overdrive. Deretter la jeg på hi-hat, skarp og basstromme fra Battery, og deretter la jeg på trommer fra en Roland JV-1080 lydmodul. Synes det ble ganske kult til slutt.

 

Sequencerprogrammet er Cubase SX 3.11, synthene jeg bruker er Pro-52, Pro-53, JV-1080 (hardware), Nexus og FM7.

 

I tillegg har jeg selvfølgelig brukt mye av de innebygde effektene i Cubase, som klang, delay og kompressor på de enkelte sporene. Kjører også litt multibåndskompressor og klang på masteren.

 

Navnet: Navnet Apollo fant jeg nettopp på, og kommer av at jeg har lagt på et lydspor av samtalen mellom Neil/Apollo 11 og Houston det første minuttet.

 

Som sagt, sangen er ikke ferdig enda. Det skal komme flere elementer i sangen, synthmelodien uten delay skal endres, og trommebreakene skal endres.

JonP___Apollo.mp3

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei. Takk for konstruktiv kritikk! :)

 

Sangen er rimelig kort ja. Dette var mer eller mindre noe jeg la ut med en gang jeg fikk kombinert disse sangene, så sangen kommer nok til å bli lengre.

Angående bass så synes jeg det var bra påpekt av deg. Jeg la til en bass til som ligger en oktav under den mest dominerende, om du hører det. Den skapte mye mer bunn, men problemet er der fremdeles, og ligger i hovedsak i melodien til bassen. Den understreker ikke grunntonen så mye, så muligens jeg skulle endret litt der..?

 

Som du kanskje leste så skal jeg endre melodien uten delay. Er du enig i dette? Jeg synes den låter litt vel stacatto...

Lenke til kommentar
Hei. Takk for konstruktiv kritikk! :)

 

Sangen er rimelig kort ja. Dette var mer eller mindre noe jeg la ut med en gang jeg fikk kombinert disse sangene, så sangen kommer nok til å bli lengre.

Angående bass så synes jeg det var bra påpekt av deg. Jeg la til en bass til som ligger en oktav under den mest dominerende, om du hører det. Den skapte mye mer bunn, men problemet er der fremdeles, og ligger i hovedsak i melodien til bassen. Den understreker ikke grunntonen så mye, så muligens jeg skulle endret litt der..?

 

Er volumet på bass-sporet 100%? Før jeg eventuelt hadde begynt å forandret på melodien (for den er egentlig fin slik den er) ville jeg først prøvd å øke volumet ørlite, eller kanskje lagt til en bass-sekvens til.

 

 

Som du kanskje leste så skal jeg endre melodien uten delay. Er du enig i dette? Jeg synes den låter litt vel stacatto...

 

Tja, vanskelig å si. Selve sangen er optimistisk og sprudlende, jeg assosierer den med nyforelskelse og forventning (for å komme med en skrekkelig metafor), og den stacatto delen passer til dette.

9537760[/snapback]

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar

Minner sykt om spillmusikken i Tekken Tag (PS2)

 

Ville kanskje brukt en annen basslyd, men bortsett fra det syns jeg lydbildet er fint og behagelig.

 

Sier meg enig med Olsenhower om at sangen er lett og sprudlende og kan bli assosiert med nyforelskelse og forventning.

 

 

Syns heller du bør fade sangen ut istdedet for å bruke den lille meloditruddelutten.... Men det er smådetaljer...

Lenke til kommentar

Hmm, merkelig nok jeg får ikke varsling på temaet selv om det er skrudd på.

Jaja, takk for tilbakemelding i alle fall!

 

Olsenhower:

 

Jeg kunne skrudd opp bassen noe, men på mine høyttalere så dominerer bassen ganske mye som det er. Har en følelse om at det vil låte bedre å endre på bassmelodien. Fant også ut at det er par toner som kræsjer med akkordrekken, så den må endres uansett...

 

Jeg vurderer sterkt å beholde stacatto-melodien etter ditt innlegg. Liker den litt bedre selv nå også.

 

nils_wie:

 

Kan teste ut litt forskjellige basslyder. Regner med at du ikke liker den sagtannbassen som ligger oppå den dype. Det var bare for å fremheve bassen litt, men da kan jeg teste med noen andre lyder. Den dype bassen som ligger en oktav under er kun for å fylle ut i bunn, og jeg tror ikke den egner seg alene...

 

Ang. å fade ut skal det også testes. Jeg prøver i størst mulig å unngå det nå, fordi jeg gjør det på omtrent alle de andre sangene mine... ;) Men om det høres bedre ut er det jo verdt å prøve. Planlegger å bygge sangen enda høyere mot slutten, så da kan det jo passe å fade sangen når den er på topp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...