Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk min m1530 nå i dag (bestilte 28/1). Men den funker faen ikke! Har kobla til strømmen og når jeg slår på pcen kommer det bare et blått lys rundt powerknappen som varer i ca. 1-2 sekunder, før lyset blir borte. Det er det eneste som skjer når jeg slår på. Ingenting annet skjer inni maskinen. Noen som har noen anelse hva det kan være?

 

Kan begynne med det første først:

 

Fikk som sagt laptopen min i går, og når jeg skulle slå på så funket ingenting. Ble rimelig fortvilt og fryktet til slutt at jeg måtte sende hele lap'en tilbake og få en ny i retur (en måneds venting ekstra - dæven det hadde vært surt). Men jeg ringte Dell sin kundeservice, og de sa at jeg måtte ringe til Dell Ireland for å snakke med de, det er bare de som har kundeservice på XPSer. Greit nok. Jeg ringte, og etter å ha sittet i kø i 20 minutter kom jeg endelig igjennom til en ire som hadde peil. Han var veldig trivelig, men jeg hørte tydelig på ham at han var inni hamperæva så lei jobben sin. Uanz, han sa at vi måtte gå gjennom alle komponentene for å se hva som var defekt. På hannes instruksjoner skrudde jeg så ut harddisk, minne og wifi-kortet. Med alle de komponentene ute slo jeg på maskinen og da var det plutselig liv. Slå så av maskinen og satt inn wifi-kortet. Slo på igjen og alt funket fortsatt. Slik fortsatte vi til alt var skrudd på plass igjen, og vips! så funket alt sammen. Jeg spurte hvordan det kunne har seg at alt funket nå når det eneste vi hadde gjort var å skru ut og inn tre komponenter, og da sa han at det kunne hende alt ikke var skrudd orntli sammen, og at jeg nå hadde satt det skikkelig på plass igjen. Han sa at han hadde opplevd akkurat det samme hende et par ganger tidligere. Spurte også om maskinen var fullgod nå som jeg hadde vært og fiklet med den, og det mente han at den garantert var. Han sa at de tre komponentene der var det eneste de turte å ta over telefon med kunden, hadde ikke det funket så måtte jeg ha sendt den i retur.

 

Det neste problemet var når jeg skulle koble til fattern sitt internett. I Vista så klarte maskinen å finne det trådløse nettet og koble til, men internet funket ikke. Grunnen er at koblingen var 'bare lokal' og ikke 'lokalt og internet' slik den skal være. Gudene må vite hvorfor det var slik. Fikk alltid til å koble til med den gamle laptopen min og mange andre som har vært på besøk med laptopen sin har aldri hatt noe trøbbel med å koble seg til. Merkelig. Testet også å koble til naboens usikrede nettverk, og der kom jeg inn uten problem. Dro hjem til leiligheten min, og også der kom jeg meg inn på nettet uten problem. Men skal jeg være på besøk hos fattern, så kommer jeg meg altså ikke på nett (med mindre naboen har på serveren sin). Har googlet problemet, og det er mange andre som har hatt dette problemet med Vista. Prøvde utallige forslag til løsninger, men ingenting funket. Er veldig individuelt fra maskin til maskin hva som er løsningen på problemet. Skikkelig provoserende altså!

 

Så tenkte jeg å gi noen positiver og negativer med maskinen basert på mine førsteinntrykk:

 

 

Plusser:

 

- Lekkert design.

- Stillegående (i hvertfall forhold til min gamle laptop)

- 9-cellers batteriet: 4-5 timer batteritid, ødelegger ikke utseendet på pcen i mine øyne, samt at det gir en deilig helling på lap'en som gjør det behagelig å skrive. Veldig bra!

- Tastaturet. En drøm å skrive på.

- CD-romen, digg å bare stikke cden inn.

 

 

Minuser:

 

- Den touch-sensitive knapperaden over tastaturet. Litt treg å respondere på tastene. Varierer litt fra gang til gang hvordan man skal trykke for å få den til å reagere.

- Windows Vista. Gikk til til dette produktet med et åpent sinn, men har allerede begynt å bli provosert av det. Det ovennevnte problemet med den trådløse nettverkskoblingen er en ting, men det er masse andre små dritt-problemer som plutselig kommer. Skal gi den en real sjanse dog. Kommer sikkert til å vente til SP1 kommer for å se om ting blir bedre. Ser bra ut i hvertfall!

- Skjermen: Den ser veldig fin ut, og bildet er godt og klart. Men det var kanskje en tabbe å bare bestille 1280*800. Blir i største laget, selv om det er det jeg er vant med fra før. Hadde vært greit å ha muligheten til å ha høyere oppløsning.

- Fingertrykkavleseren. For en vits! Tok 10 minutter å lære seg å bruke den, men selv om jeg nå gjør det akkurat på samme måte som da jeg la de inn for første gang. Bruker i snitt 5-10 forsøk på å lykkes, og da er det helt uaktuelt. Vanlig passord er mye greiere.

 

Summa sumarum er jeg fornøyd med pcen! Det største irritasjonsmomentet er Vista, men håper jeg klarer å lære meg å like det.

 

Håper dette hjalp noen!

Lenke til kommentar

Har nå fått min XPS i hus. Veldig fornøyd så langt.

Har bare et spørsmål angående SpeedStep funksjonen.

Her SpeedStep slått på i Bios, men PCen går på 2Ghz konstant selvom CPU load er 0%.

Hadde vært greit å fått denne funksjonen til å fungere spesielt når den går på batteri.

 

Noen som har noe forslag?

Lenke til kommentar
Vel, mye heller 2 ghz og mye ram enn 2.4 og mindre ram...

 

 

vel jeg ser det som en bedre invistering om jeg velger den største prosessoren på 2,4ghz fremfor overprisa ram. Mye billigere å heller utvide til 4gb ram etterhvert.

men ser det nå at det ikke er så mye mer for 4gb ram om man justerer på den med 3gb ram inkludert i prisen.

 

Tenker at systemet blir noe alla dette.. får bare håpe at jeg får rabatt.. for det blir temmerlig dyrt :thumbdown:

 

 

Hva syns dere om dette?:

 

Komponenter

Intel® Core™ 2 Duo T7700-prosessor (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-buffer)

Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

Standardgaranti - 1 års XPS Premium Hardware Support (inkl. spill- og på stedet-støtte)

2,0 megapikslers kamera og Tuxedo-svart for CCFL-skjerm

15.4" UltraSharp™ Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT Display with TrueLife™

Biometrisk fingeravtrykksleser med SVART preg

4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2048]

250 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikert grafikkminne

Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare

9-cellers primært litiumionbatteri (85 W/t)

 

Dell™ Wireless 355 Bluetooth 2.0-modul (opptil 3 Mbps) med Enhanced Data rate - Eur

Intel® Next-Gen Wireless N Mini-kort - Europa - Core 2 Duo Processors

Microsoft® Works 8.5 - norsk

Ingen sikkerhetsprogram/antivirusbeskyttelse - norsk

Norsk dokumentasjon og europeisk strømledning

Ressurs-DVD (feilsøkingsprogrammer og drivere)

90-watts AC-adapter

Ikke modem

Norsk innebygd tastatur (QWERTY)

Grunnleggende garanti - 1 års XPS Premium Hardware Support (inkl. spill- og på stedet-støtte)

Dell™ reisefjernkontroll

Lenke til kommentar
Vel, mye heller 2 ghz og mye ram enn 2.4 og mindre ram...

 

 

vel jeg ser det som en bedre invistering om jeg velger den største prosessoren på 2,4ghz fremfor overprisa ram. Mye billigere å heller utvide til 4gb ram etterhvert.

men ser det nå at det ikke er så mye mer for 4gb ram om man justerer på den med 3gb ram inkludert i prisen.

 

Tenker at systemet blir noe alla dette.. får bare håpe at jeg får rabatt.. for det blir temmerlig dyrt :thumbdown:

 

 

Hva syns dere om dette?:

 

Komponenter

Intel® Core™ 2 Duo T7700-prosessor (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-buffer)

Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

Standardgaranti - 1 års XPS Premium Hardware Support (inkl. spill- og på stedet-støtte)

2,0 megapikslers kamera og Tuxedo-svart for CCFL-skjerm

15.4" UltraSharp™ Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT Display with TrueLife™

Biometrisk fingeravtrykksleser med SVART preg

4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2048]

250 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikert grafikkminne

Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare

9-cellers primært litiumionbatteri (85 W/t)

 

Dell™ Wireless 355 Bluetooth 2.0-modul (opptil 3 Mbps) med Enhanced Data rate - Eur

Intel® Next-Gen Wireless N Mini-kort - Europa - Core 2 Duo Processors

Microsoft® Works 8.5 - norsk

Ingen sikkerhetsprogram/antivirusbeskyttelse - norsk

Norsk dokumentasjon og europeisk strømledning

Ressurs-DVD (feilsøkingsprogrammer og drivere)

90-watts AC-adapter

Ikke modem

Norsk innebygd tastatur (QWERTY)

Grunnleggende garanti - 1 års XPS Premium Hardware Support (inkl. spill- og på stedet-støtte)

Dell™ reisefjernkontroll

 

Praktfult spør du meg :)

Samme spec utenom skjermen, den bestilte jeg i 1440 * 900.

Lenke til kommentar
Vel, mye heller 2 ghz og mye ram enn 2.4 og mindre ram...

 

 

vel jeg ser det som en bedre invistering om jeg velger den største prosessoren på 2,4ghz fremfor overprisa ram. Mye billigere å heller utvide til 4gb ram etterhvert.

men ser det nå at det ikke er så mye mer for 4gb ram om man justerer på den med 3gb ram inkludert i prisen.

 

Tenker at systemet blir noe alla dette.. får bare håpe at jeg får rabatt.. for det blir temmerlig dyrt :thumbdown:

 

 

Hva syns dere om dette?:

 

Komponenter

Intel® Core™ 2 Duo T7700-prosessor (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-buffer)

Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

Standardgaranti - 1 års XPS Premium Hardware Support (inkl. spill- og på stedet-støtte)

2,0 megapikslers kamera og Tuxedo-svart for CCFL-skjerm

15.4" UltraSharp™ Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT Display with TrueLife™

Biometrisk fingeravtrykksleser med SVART preg

4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2048]

250 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikert grafikkminne

Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare

9-cellers primært litiumionbatteri (85 W/t)

 

Dell™ Wireless 355 Bluetooth 2.0-modul (opptil 3 Mbps) med Enhanced Data rate - Eur

Intel® Next-Gen Wireless N Mini-kort - Europa - Core 2 Duo Processors

Microsoft® Works 8.5 - norsk

Ingen sikkerhetsprogram/antivirusbeskyttelse - norsk

Norsk dokumentasjon og europeisk strømledning

Ressurs-DVD (feilsøkingsprogrammer og drivere)

90-watts AC-adapter

Ikke modem

Norsk innebygd tastatur (QWERTY)

Grunnleggende garanti - 1 års XPS Premium Hardware Support (inkl. spill- og på stedet-støtte)

Dell™ reisefjernkontroll

 

Praktfult spør du meg :)

Samme spec utenom skjermen, den bestilte jeg i 1440 * 900.

 

 

:)

 

Har veldig lyst på dette oppsettet selv og jeg håper at det vil være rabatter når jeg skal kjøpe den i vinterferien. Ser at om jeg hadde kjøpt denne nå så ville jeg fått 2000kr i rabatt. Dette systemet kom på 12480kr, noe som jeg mener er mye for pengene!! Må opp mye i pris for en tilsvarende pc ifra andre leverandører.

Lenke til kommentar
Jeg bestillte også det oppsettet med 1440x900, og det kom på 11.142,- :D

 

Jeg fikk det til 11.680kr, uten 10% kupongen. Men så fikk jeg oxo med en Dell 810 Alt-i-ett skriver til bare 80 kr.

 

Jeg ble overrasket hvor billig blekk skriveren har og at den bruker bare en blekk patron.. Blekket koster bare 186 kr.

 

HP skriveren jeg har som jeg betalte rundt 600 kr for koster det 300 kr for bare den ene blekk patronen! Jeg vet ikke hva slags kvalitet det er på den Dell skriveren, men det er verdtfall verdt å teste for de 80 kr jeg betalte for den.(prisen ligger rundt 700 tror jeg).

Lenke til kommentar
Jeg bestillte også det oppsettet med 1440x900, og det kom på 11.142,- :D

 

Jeg fikk det til 11.680kr, uten 10% kupongen. Men så fikk jeg oxo med en Dell 810 Alt-i-ett skriver til bare 80 kr.

 

Jeg ble overrasket hvor billig blekk skriveren har og at den bruker bare en blekk patron.. Blekket koster bare 186 kr.

 

HP skriveren jeg har som jeg betalte rundt 600 kr for koster det 300 kr for bare den ene blekk patronen! Jeg vet ikke hva slags kvalitet det er på den Dell skriveren, men det er verdtfall verdt å teste for de 80 kr jeg betalte for den.(prisen ligger rundt 700 tror jeg).

Da tror jeg at jeg har blitt "lurt", men jeg fikk jo prosenter da, jaja. Men du bestillte vel nesten samtidig som meg, så jeg går ut ifra at din også er i fase 2 etter å hv vært i fase 3.. jeg har fått tilbake pengene fra dell idag, men jeg tror det er vanlig når det tar over 1 uke. Jeg bestillte 28., men ringte inn og endret, altså ny bestilling den 31.jan.

 

Si ifra om du får noe fremgang da, så skal jeg fortelle hva som skjer med min maskin..

Lenke til kommentar
Jeg bestillte også det oppsettet med 1440x900, og det kom på 11.142,- :D

 

 

hvordan opplever du denne skjermen?

 

jeg er avhengig av en god skjerm siden jeg driver en del med grafiske oppgaver og jeg ser en del film på PC-en.

 

Går også et studie som innehar mye jobbing med grafikk (PS, 3D modeller, redigering av bilder/video, illustrasjoner osv)

 

Vil jeg merke stor forskjell på 1440x900 kontra 15.4" UltraSharp™ Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT Display with TrueLife™ ?

Lenke til kommentar
Dere betlaler jo endel for de få hertzene, littegrann oppløsning og 1 gb ram... Jeg fikk jo 2.0 + 3 GB + 8600 + 250 GB + 1440x900 for 8990 med bæreveske og mus.

 

Få hertzene? Vil nok ikke si meg enig i det, 2.0 og 2.4 er det rimelig forskjell på. Også er det 4 GB ram. Prosessor er en ting jeg ikke kommer til å oppgradere selv på en stund, og gikk derfor for 2.4.

 

Da tror jeg at jeg har blitt "lurt", men jeg fikk jo prosenter da, jaja. Men du bestillte vel nesten samtidig som meg, så jeg går ut ifra at din også er i fase 2 etter å hv vært i fase 3.. jeg har fått tilbake pengene fra dell idag, men jeg tror det er vanlig når det tar over 1 uke. Jeg bestillte 28., men ringte inn og endret, altså ny bestilling den 31.jan.

 

Si ifra om du får noe fremgang da, så skal jeg fortelle hva som skjer med min maskin..

 

Foreløpig er den fortsatt i fase 2, sendte mail til kundeservice på fredag. Har ikke fått svar enda. Håper virkelig at jeg får den i slutten av uka!

Lenke til kommentar

Ser det er mange som klager over dårlig respons på touch knappene her.. det gjorde jeg også helt til jeg fant ut at det lå et beskyttende plastikklag over so jeg (og sikkert mange andre) hadde glemt å ta av :p er litt vanskelig å se at det er der, men bare rip lit med neglen over der så ser du at det er en plastikfilm til å ta av ;)

Lenke til kommentar
Dere betlaler jo endel for de få hertzene, littegrann oppløsning og 1 gb ram... Jeg fikk jo 2.0 + 3 GB + 8600 + 250 GB + 1440x900 for 8990 med bæreveske og mus.

 

Få hertzene? Vil nok ikke si meg enig i det, 2.0 og 2.4 er det rimelig forskjell på. Også er det 4 GB ram. Prosessor er en ting jeg ikke kommer til å oppgradere selv på en stund, og gikk derfor for 2.4.

 

Du merker 400 mhz litt, men ikke så mye som prisforskjellen. Og å gå fra 3 til 4 GB ram på 32 biters OS tror jeg du skal være god for å merke. Har hatt endel maskiner innom så jeg har prøve litt frem og tilbake. Jeg vil ikke si det rettferdiggjør 2500 i forskjell, men er du fornøyd så er jammen jeg det òg. ;)

 

Gleder meg til å få maskinen, hvor mange dager pleier det å ta fra fase 2 til fase "levert på døra"?

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at prisforskjellen på cpuene ikke er forsvarlig (altså at det egentlig ikke er verdt det), men jeg tenkte også det at når jeg først handler, så klasker jeg til med det beste, så holder det bittelittegrann lengere.. Dessuten skal jeg ha 320GB HDD i de 11.142,-

 

Jeg kan ikke si noe om oppløsningen da jeg ikke har fått den enda, men sammenligner med den jeg sitter på nå (17" 1440x900) og jobb pcen (15,4" 1680x1050), og jeg vil tro at 1440x900 er midt i blinken for meg. Syntes 1680x1050 er litt smått på en 15,4", og da blir det til at jeg sitter med litt krukete rygg.. Men tror uansett 1280x800 blir ALTFOR lite, ihvertfall for min del.. den er nok mere passende for de litt eldre.

 

Fra fase 2 og utover er det ingen fasit. Kommer an på når dell får inn delene. min har vært i fase 2 i en uke i dag, så jeg satser på at det går fremover til uka..

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at prisforskjellen på cpuene ikke er forsvarlig (altså at det egentlig ikke er verdt det), men jeg tenkte også det at når jeg først handler, så klasker jeg til med det beste, så holder det bittelittegrann lengere.. Dessuten skal jeg ha 320GB HDD i de 11.142,-

 

Jeg kan ikke si noe om oppløsningen da jeg ikke har fått den enda, men sammenligner med den jeg sitter på nå (17" 1440x900) og jobb pcen (15,4" 1680x1050), og jeg vil tro at 1440x900 er midt i blinken for meg. Syntes 1680x1050 er litt smått på en 15,4", og da blir det til at jeg sitter med litt krukete rygg.. Men tror uansett 1280x800 blir ALTFOR lite, ihvertfall for min del.. den er nok mere passende for de litt eldre.

 

Fra fase 2 og utover er det ingen fasit. Kommer an på når dell får inn delene. min har vært i fase 2 i en uke i dag, så jeg satser på at det går fremover til uka..

 

Tror vi er veldig enige der. Så lenge byggekvaliteten er god på denne så tror jeg at jeg/vi får knakende gode maskiner. Jeg er vant til 1680 x 1050 fra før av så jeg er glad jeg gikk for litt bedre oppløsning. Håper jeg får den kjapt - jeg bruker jobb PCen og jobber i staten. Med andre ord: Celeron på 1 ghz - 1024 x 768 - 256 ram. Merker jeg er litt irritert bak tastaturet om dagen. Vant med 3.4 ghz C2D - 4 GB ram - 8800 GT. ;)

 

Det tar faktisk tid å skifte mellom "undervinduer" i Firefox...

Endret av jakja83
Lenke til kommentar
Dere betlaler jo endel for de få hertzene, littegrann oppløsning og 1 gb ram... Jeg fikk jo 2.0 + 3 GB + 8600 + 250 GB + 1440x900 for 8990 med bæreveske og mus.

 

Få hertzene? Vil nok ikke si meg enig i det, 2.0 og 2.4 er det rimelig forskjell på. Også er det 4 GB ram. Prosessor er en ting jeg ikke kommer til å oppgradere selv på en stund, og gikk derfor for 2.4.

 

Du merker 400 mhz litt, men ikke så mye som prisforskjellen. Og å gå fra 3 til 4 GB ram på 32 biters OS tror jeg du skal være god for å merke. Har hatt endel maskiner innom så jeg har prøve litt frem og tilbake. Jeg vil ikke si det rettferdiggjør 2500 i forskjell, men er du fornøyd så er jammen jeg det òg. ;)

 

Gleder meg til å få maskinen, hvor mange dager pleier det å ta fra fase 2 til fase "levert på døra"?

 

Kommer til å kjøre Vista Business Edition 64 bits slik at 4 GB med ram minne kommer godt med :thumbup:

Lenke til kommentar
Ser det er mange som klager over dårlig respons på touch knappene her.. det gjorde jeg også helt til jeg fant ut at det lå et beskyttende plastikklag over so jeg (og sikkert mange andre) hadde glemt å ta av :p er litt vanskelig å se at det er der, men bare rip lit med neglen over der så ser du at det er en plastikfilm til å ta av ;)

 

:w00t:

 

Da var det problemet løst hehe! Den plastfilmen satt veldig godt på og var nesten umulig å oppdage. Nå funker tastene mye bedre ja.. :yes:

Lenke til kommentar
Æsj syntes skjermen er ganske kornete på min xps og nå viser det seg at det ikke bare har vært innbilning, jeg har fått samsungskjermen :| lurer på å ringe dell i morra og be de ta den inn og bytte til LG for meg..

Du kan vel ikke få byttet skjermen på pcen? du mener vel å bytte inn hele maskina, og heller kjøpe LG..

 

hva slags skjerm har/hadde du da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...