Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innføring i juss, litteratur?


Wizendraw

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg begynner å få større interesse for juss, og koser meg for tiden med Johs. Andenæs sin Innføring i rettsstudiet etter anbefaling herfra.

Er nå på utkikk etter lesestoff som kan gi meg en dypere forståelse av faget, men fortsatt på et skikkelig nybegynnernivå. Jeg føler at jeg får grunnleggende forståelse av prinsippene for norsk rett av den boka, pluss at den forklarer viktige begrep, men jeg er langt fra istand til å vurdere et praktisk juss-spørsmål.

 

Noen som har noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg begynner å få større interesse for juss, og koser meg for tiden med Johs. Andenæs sin Innføring i rettsstudiet etter anbefaling herfra.

Er nå på utkikk etter lesestoff som kan gi meg en dypere forståelse av faget, men fortsatt på et skikkelig nybegynnernivå. Jeg føler at jeg får grunnleggende forståelse av prinsippene for norsk rett av den boka, pluss at den forklarer viktige begrep, men jeg er langt fra istand til å vurdere et praktisk juss-spørsmål.

 

Noen som har noe å anbefale?

9380101[/snapback]

 

Etter mitt syn er fremdeles Torstein Eckhoffs "Rettskildelære" den beste boken som er skrevet om rettskildelære i Norge. Den er lett tilgjengelig med godt språk. Samtidig er den, som annen metalitteratur, abstrakt. Man får mer ut av den hvis man kan enkelte juridiske fagområder enn hvis man ikke kan dem. Likevel: Jeg tror du vil ha glede av å lese denne boken.

 

Edit: Jeg er uenig med Sondre^^. Knophs kan være grei som innføringslitteratur innenfor de enkelte fagfelt, men er helt ubrukelig som generell orientering om jus. Den er nyttig i studiesammenheng før man går løs på pensumlitteraturen i det enkelte fag, men er ikke egnet til trådstarters formål.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar
Edit: Jeg er uenig med Sondre^^. Knophs kan være grei som innføringslitteratur innenfor de enkelte fagfelt, men er helt ubrukelig som generell orientering om jus. Den er nyttig i studiesammenheng før man går løs på pensumlitteraturen i det enkelte fag, men er ikke egnet til trådstarters formål.

9380565[/snapback]

Jeg mener Knophs fungerer rimelig godt også som oversiktsbok for nybegynnere, og ikke bare som en innføring i de enkelte fagområder. Den inneholder tross alt mye nyttig og variert grunnkunnskap om de fleste sentrale rettsdisipliner, samtidig som den unngår å gå altfor mye i dybden. Jeg ser allikevel et åpenbart ankepunkt i form av bokens tykkelse, som i seg selv taler mot å anse den som en grunnleggende bok for ferske lesere.

 

Uansett vil jeg tro dette avhenger av personlige preferanser... selv ville jeg neppe anbefalt en person uten noen særlig spesifikk juridisk fagkunnskap å lese rettskildelære, selv om det godt kan hende trådstarter vil ha utbytte av dette.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Peder Lødrup sine "Oversikt over..." (erstatningsrett, arverett og familierett) er veldig lettleste, små bøker som gir en kortfattet og grei oversikt over de tre emnene. Burde egne seg fint som nybegynnerlitteratur.

 

Ellers er jo en bok i avtalerett nesten obligatorisk, men der vet jeg ikke hva som er "best" av Voxholt og Hov.

Lenke til kommentar
Ellers er jo en bok i avtalerett nesten obligatorisk, men der vet jeg ikke hva som er "best" av Voxholt og Hov.

9381048[/snapback]

Jeg mener Hov er bedre enn Woxholth, uten at noen noen av dem var noe spesielt å skryte av. Johan Giertsen ga ut en bok i fjor, jeg har ikke lest den enda, men jeg har kjøpt den og skal lese den en gang i nær fremtid.

Lenke til kommentar

Når du har lest den boken, vil jeg anbefale deg å gå mer inn på spesifiserte rettsområder som du er interessert i.

 

Men først så start med Hov sin bok i avtalerett, siden avtalen er som oftest grunnlaget i det meste i den privatrettslige sfæren. Selvfølgelig er det unnta fra dette.

 

Deretter er jo ikke spranget til kjøpsrett så langt, men også familierett og erstatningsrett er interessant.

 

Knoph blir for generell til å lære seg juss mener nå jeg. Det er mest som tilleggs litteratur. Så den er ikke noe must. Dyr er den også når jeg kjøpte den, 799 kr tror jeg ga for den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...