Gå til innhold

Pumping eller trening?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476

Å pumpe og å få pump er to forskjellige ting. Å få pump betyr at det strømmer masse blod til musklene, føles ut som om huden skal sprenges fra innsiden. Å pumpe er et begrep mange personer bruker om det å løfte vekter.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Skjønner hva du mener, men pumping er bare et ord folk bruker for løfting av vekter. Kroppsbygging eller bygging (som går som det samme) derimot går ut på å få større muskler.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar
Hva er poenget med å oppnå pump, eller er det ingen?

Har opplevd det en gang, og er ikke sikker på hvorfor det skjedde, men jeg følte meg bare elendig.

 

Og når du sier progressivt, mener du økende vekt utover i settene?

9381504[/snapback]

Personlig syns jeg at meningen med pump er at jeg føler at treningsøkten har gått veldig bra. Det er vel også en pekepinn på at du har brukt det musklene kan gi, da blodet strømmer til for å hjelpe musklene å restituere (komme seg) best mulig.

 

Om du følte deg elendig når du fikk pump, så har jeg vanskelig for å tro at det var pump.

Som Guvernør Terminator sa en gang: "It feels like i'm cumming"

 

Jeg tror det må være noe av det beste man kan føle innen muskeltrening. Det er hvertfall meningen til det store flertallet ;)

 

Og ja, det du sa er progressiv vektløfting.

 

edit: Om noe av det jeg sa ikke stemte, så tar jeg gjerne imot kritikk ;)

Endret av e-banez
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Eter rett er vel det rette ordet ?

9381107[/snapback]

Tja, hjelper ikke å spise rett om du ikke spiser nok. Regner med at du ikke lever på så utrolig usunn mat at det er fare for åreforkalkning eller liknende.

Lenke til kommentar
Om du følte deg elendig når du fikk pump, så har jeg vanskelig for å tro at det var pump.

Som Guvernør Terminator sa en gang: "It feels like i'm cumming"

 

Jeg tror det må være noe av det beste man kan føle innen muskeltrening. Det er hvertfall meningen til det store flertallet ;)

Kan vel legge til at det var den gangen jeg trente for første gang på studio.

Var på prøverunde med en jeg kjenner som har trent en stund, og var lemster i flere dager etterpå :?

Så det kan ha noe med saken å gjøre.

 

Hva skal til for å få "pump" da?

Hvordan trener en for å få det, kan være litt artig å prøve igjen.

Lenke til kommentar
Om du følte deg elendig når du fikk pump, så har jeg vanskelig for å tro at det var pump.

Som Guvernør Terminator sa en gang: "It feels like i'm cumming"

 

Jeg tror det må være noe av det beste man kan føle innen muskeltrening. Det er hvertfall meningen til det store flertallet ;)

Kan vel legge til at det var den gangen jeg trente for første gang på studio.

Var på prøverunde med en jeg kjenner som har trent en stund, og var lemster i flere dager etterpå :?

Så det kan ha noe med saken å gjøre.

 

Hva skal til for å få "pump" da?

Hvordan trener en for å få det, kan være litt artig å prøve igjen.

9385809[/snapback]

 

Tror de fleste har vondt de første gangene. Vil anbefale å trene med veldig lette vekter i starten, for å trene inn teknikken i hver øvelse. Da slipper du å bli så stiv og du lærer deg å gjøre øvelsene riktig slik at du slipper å få skader når du etterhvert begynner å løfte tyngre. Instruksjoner er viktig, vet ihvertfall ikke hvordan jeg skulle klart å lære meg å løfte riktig uten hjelp av venner og instruktør.

 

P.S. Et tips er å starte med 3 sett av 10-12 repitisjoner på hver øvelse. Dumt å starte med å løfte tungt og få ganger.

Lenke til kommentar

Er riktig det som AvieN sier..

 

Er du "ny" når det gjelder styrkingtrening så begynn forsiktig la oss si de 2-4 første ukene..Ikke gjør som mange andre gjør..Jeg ser på treningen at fjortisser skal liksom prøve og imponere hverandre og prøver å ta så mye de klarer også er de på trening et par ganger i måneden også forsvinner de pga at de har så vondt i musklene/leddene sine pga de har tatt i for hardt.

 

Når jeg f.eks skal pumpe bicepsene så bruker jeg 16kg manualer og kjører 6 sett med 15-20 repetesjoner. Og kjøre på med for mye vekt er på tull og gir ikke noe annet et smerter og skader..

Lenke til kommentar
Er riktig det som AvieN sier..

 

Er du "ny" når det gjelder styrkingtrening så begynn forsiktig la oss si de 2-4 første ukene..Ikke gjør som mange andre gjør..Jeg ser på treningen at fjortisser skal liksom prøve og imponere hverandre og prøver å ta så mye de klarer også er de på trening et par ganger i måneden også forsvinner de pga at de har så vondt i musklene/leddene sine pga de har tatt i for hardt.

 

Når jeg f.eks skal pumpe bicepsene så bruker jeg 16kg manualer og kjører 6 sett med 15-20 repetesjoner. Og kjøre på med for mye vekt er på tull og gir ikke noe annet et smerter og skader..

9463119[/snapback]

 

Kan jeg spørre om hvorfor du kjører 15 - 20 rep på bicepsa? :p Og ikke minst 6 set? :p

Lenke til kommentar
Er riktig det som AvieN sier..

 

Er du "ny" når det gjelder styrkingtrening så begynn forsiktig la oss si de 2-4 første ukene..Ikke gjør som mange andre gjør..Jeg ser på treningen at fjortisser skal liksom prøve og imponere hverandre og prøver å ta så mye de klarer også er de på trening et par ganger i måneden også forsvinner de pga at de har så vondt i musklene/leddene sine pga de har tatt i for hardt.

 

Når jeg f.eks skal pumpe bicepsene så bruker jeg 16kg manualer og kjører 6 sett med 15-20 repetesjoner. Og kjøre på med for mye vekt er på tull og gir ikke noe annet et smerter og skader..

9463119[/snapback]

 

Tar du 16 på en arm eller 2? Hvor mye pause har du mellom setta?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Tar du 16 på en arm eller 2? Hvor mye pause har du mellom setta?

9512924[/snapback]

Jeg får i alle fall ikke plass til to hender på en manual, regner med at ikke Scortech heller har små nok hender til det :)

Lenke til kommentar

nei så små hender har jeg ikke..Ja jeg tar 16 på en arm selvsagt..

Hadde sett nokså dumt ut hvis jeg tok kun 16kg med 2 hender..

hvis jeg kunne brukt 2 hender på en manual så ville nok vekten øket i samsvar med det.

 

Pause mellom hvert sett er som regel 30sekunder til et minutt.

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...