Gå til innhold

Programmeringsmiljø og spill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt C++ på skolen et år nå og ble ganske inntrissert. I tillegg er jeg også veldig inntrissert i spill. Jeg har hørt mye om at C++ er veldig godt egnet til å lage spill i. Men de eneste programmene jeg kan å lage er slike som jeg kjører i terminalen, dvs. uten noe spessielt skjermbilde. Og det passer ikke så godt i spill.

Så det jeg lurte på er: Er det noen her som kan anbefale et programmeringsmiljø for C++ der du kan lage skjermbilder? Gjerne med linker hvor jeg kan laste ned slike.

Hvis det ikke er så vanlig å bruke slike miljøer, tar jeg gjerne i mot andre tips.

(Nå bruker jeg Microsoft Visual C++ til programmernig.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

C++ er egentlig ganske godt egnet til spill og grafikk.... men ikke GUI, dette er sannsynligvis det området der jeg vil påstå at C++ er totalt ubrukelig, selv med all verdens QT, MFC eller GTK+

Men OpenGL programmering i C++ er forholdsvis enkelt og greit å få til.

Men først må man lage et vindi å tegne i, dette varierer fra OS til OS, men det er såpass lite kode at jeg pleier å bare lage et enkelt vindu, og heller lage egen GUI i OpenGL.

OpenGL er veldig basisk, dvs. at det mangler mye funksjoner du kan få bruk for, derfor kan det være en fordel å laste ned nVidia sin OpenGL SDK, som inneholder veldig mange helper biblioteker og kode.

Skrevet

Enig med GeirGrusom, OpenGL er ganske enkelt å komme i gang med, og er nok best egnet til spill-utvikling.

Nehe.gamedev.net er en ressurs som mange synes er bra, men har også blitt kritisert for til tider å bruke ineffektive metoder... (De første tutorialene er fra 2000, men skulle fortsatt gi deg en start.)

Ellers kan du ta en titt her hvor du finner en oversikt over mange forskjellige tutorials så du kan velge den som passer best.

Jeg ville kanskje anbefalt en som tar for seg OpenGL og GLUT, da GLUT er ganske enkelt å komme i gang med...

Du kan også ha nytte av å se hvordan universiteter legger opp sine OpenGL kurs..

Du finner første kurs på MIT her, og UiO her...

Lykke til!

Skrevet

Hvis du ikke har noen problemer med å lese litt tyngre databøker vil jeg anbefale Red Book...

Den har enkle kodesnutter som viser deg OpenGL, men er ikke altid den enkleste å følge. Men den henviser også til Nate Robbins tutorials og demoer som viser vanskelige konsepter.

Du kan laste dem ned her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...