Gå til innhold

trenger råd til kjøp av pc til designbruk


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver et lite design byrå og trenger etterhvert en ny maskin. Jeg bruker lite videoprogram, men mye bildebearbeiding, og program som Inndesign, illustrator, photoshop, flash, mm.

Vil satse på vanlige pc, ikke mac, siden all programvare jeg har er beregnet for pc.

 

Kan noen hjelpe meg, og anbefale en maskin som har tilstrekkelig med ram minne og god nok skjermkort. Jeg lurer også på å ha med et fjernsyns (tv)- kort.

 

Setter pris på en god vifte, slik at maskinen ikke bråker for mye og heller ikke går seg for varm.

 

Jeg er ikke veldig flink å sette isammen en maskin, kunne nok klart det men stoler litt for lite på meg selv.

 

Tusen takk på forhånd,

Trudie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anbefaler på det sterkeste en macbook pro hvis du ønsker å jobbe og ikke bruke tid på å vedlikeholde selve maskinen. Har du bare software fra adobe kan denne gjøres om til mac versjonene ved å sende de en mail.

9376797[/snapback]

 

Tror nok det er snakk om en stasjonær maskin her.. Og vedlikeholde maskinen? Sånne gamle myter som henger igjen fra forrige årtusen (bokstavelig talt) kan du bare droppe først som sist.

Lenke til kommentar

phax: Hvis det var alt du hadde å si så hold kjeft. Er noen av oss som snakker både med erfaring og med åpent syn på dataverden.

 

Poenget mitt var også at bærbare nå er såpass raske at med mindre en har krav om 2 skjermer på en maskin, eller sitter med video så er det oftest best å gå for bærbar.

Endret av magnus
Lenke til kommentar
phax: Hvis det var alt du hadde å si så hold kjeft. Er noen av oss som snakker både med erfaring og med åpent syn på dataverden.

9376847[/snapback]

 

Så jeg burde la være og kommentere det at du kommer med usakelige anbefalinger og prøver gjøre dette til en mac vs pc tråd, når trådstarter spesifikk spør etter en pc?

 

Jeg jobber selv som grafisk designer og har jobbet mye både på pc og mac. For tiden sitter jeg selv på pc og ser ikke noe problemer med det.

 

edit: bærbar til designbruk vil jeg sterkt fraråde. Isåfall må det ekstern skjerm, mus og tastatur til. Noe som vil bli en langt dyrere løsning med dårligere ytelse.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Poenget mitt var også at bærbare nå er såpass raske at med mindre en har krav om 2 skjermer på en maskin, eller sitter med video så er det oftest best å gå for bærbar.

9376847[/snapback]

2 skjermer er jo gjerne en fordel når du driver med bildebehandling. (Bildet på en skjerm, verktøy og menyer på den andre f.eks.)Og om man vil ha en bærbar, finnes det også der mange snasne pc-er og velge blandt.

 

Ellers er jeg enig med phax i at skjermen(e) er det viktigste. Skal man jobbe mot trykk er det jo ekstra viktig å ha en skjerm du kan stole på. (Etter endeløse timer med kalibrering i hvert fall.)

 

OT: Jeg kjenner flere med bærbare macer som banner høyt foran skjermen oftere enn meg.

Lenke til kommentar

Med de skjermstørrelsene og oppløsningen man får den dag i dag så føler jeg ikke samme behovet for flere skjermer som før. Og til ett lite designbyrå med sannsynligvis litt begrensete midler tror jeg det er bedre å gå for en stor og god skjerm.

 

Men når det gjelder konkrete forslag på maskin orker jeg ikke komme med noe særlig før man har ett budsjett og jobbe etter. Lite vits og komme med anbefalinger i 20 000,- klassen hvis trådstarter er ute etter en maskin til 10 000,- f.eks.

 

men 15-20 000,- ville jeg forsåvidt anbefale deg å legge i det.. ;)

Lenke til kommentar

:whistle: Så bra å se at praten flyter godt!

 

som sagt i mitt innlegg er nok Mac ingen alternativ. Ikke kun fordi programvarer jeg har er for pc, men også fordi jeg har allrede en bærbar pc, ( 17" wide screen med 2 Gb ramminne) i tillegg til min stasjonær.

Jeg er heller ikke på let etter skjerm, for den jeg har er jeg veldig fornøyd med, 20 " wide, relativt bra kallibrert.

 

Det eneste jeg ønsker å kjøpe er en ny stasjonær pc som tar hensyn til mine ønsker.

 

vennlig hilsen,

Trudie

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Du trenger en kraftig maskin, men alt med måte. Litt avhengig av hvilken versjon av adobe programmene du har, vil det nok være fornuftig å satse på Windows XP. I tillegg 2 GB ram, en moderne prosessor og en passe stor harddisk, så har du det du trenger. "Komplett Office i30" fra komplett.no er et godt utgangspunkt. Med 2GB minne, Core2Duo 2 ghz og 320GB harddisk kommer denne på rundt 6500,-. Har du mer penger, kan du kjøpe enda kraftigere prosessor og/eller mer ram. (TV kort var ikke blandt valgene hos komplett, men det er enkelt å sette inn selv).

 

Jeg vil som du skjønner anbefale å kjøpe en ferdig maskin, i tillegg til at du slipper å skru selv har du fordelen av at den kommer med garanti og support.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hm, hadde CS2 og Vista tidligere mener jeg, kan ikke huske noen store problemer egentlig. CS3 skal hvertfall ha full Vista støtte.

 

Ville også gått for 4gb ram, sitter på kun 2gb selv for tiden og i løpet av en arbeidsdag med alle programmer gående samtidig hender det gjerne at jeg må begynne lukke programmer for å få lagret o.l.. Har man i tillegg Vista så blir 2gb rett og slett for lite.

 

 

Men nå har det vært mye prat og lite anbefalinger i denne tråden, blir fort sånn uten ett budsjett og gå etter. Men jeg får komme med et konkret forslag nå:

 

Dell Dimension 9200, 12.000,- Konfigurert med 4gb minne og TV-kort.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for gode råd!

 

Budsjettet mitt ligger rund en 10.000.

Det er slik at jeg ikke trenger å kjøpe "straks, nå, øyeblikkelig", jeg har litt tid på meg og derfor vil jeg orientere meg litt på hva som finnes på markedet.

 

Har prøvet ut vista på en annen maskin, men jeg må si at selv med 2Gb ramminne, går det tregt.... lurer egentlig på om jeg ikke skal holde meg til xp en liten stund til...

 

Synes rådet å gå for 4 GB ramminne er godt, det skal jeg ha.

Ellers har jeg ingen erfaring med Dell sine maskiner, synes de er litt tullete å reklamere med "ekte windows" :no::no: hele veien, akkurat som om andre bruker "fake windows".

 

snx, Trudie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...