Gå til innhold

Sveise kobber... ingen problem?


Anbefalte innlegg

Hey all,

 

jeg holder på å designe en litt spesiell custom-kjøleblokk for en rotorisk kompressor (en del av mitt hjememekk-fasekjøler system).

 

originalt hadde jeg bare tenkt å lage kryssborr for vannføringskanalene, men siden jeg sansynligvis får tilgang til CNC maskinering så har jeg tenkt over en "sandwich" type alternativt design.

 

Spørsmålet er: Er det noe problem assosiert med å sveise sammen 2 kobberblokker i en relativt enkel skjøt? jeg har ingen erfaring med sveising selv (men anntar jeg skal klare biffen), men vil gjerne vitefra mer erfarne sveisere om det finnes noen problem relatert til rent kobber. Det er jo tross alt ganske mykt materiale og ekstremt varmeledende...

 

Jeg ANNTAR også at etter sveising så kan det loddes og hardloddes på materialet uten at det blir varmt nok til å påvirke sveiseskjøten, men det hadde vært greit å fått en bekreftelse på dette også ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg ikke vil lodde er fordi jeg først vil koble sammen de to delene, og så i ettertid borre hull for vannkoblingene. Hvis jeg lodder delene sammen så vil sanynligvis den senere loddingen for vanntilkoblingene smelte loddingen på skjøten mellom de to halvdelene.

 

Det vil være ekstremt vanskelig å lode 2 tilkoblinger for vann + gjøre skjøten rundt hele blokken vanntett i samme omgang. Derfor hadde det vært fint å sveise sammen blokkene slik at jeg slipper å tenke på skjøten senere nårt jeg skal lodde på de to rørene for vanntilkoblingen.

 

EDIT: vet noen hva "loddemateriale" man bruker ved såkallt "brazing" på engelsk. Det vil sanynligvis bære enklere å lage enn vanntett skjøt dersom jeg har et mariale å fyllet hulrommet med, men som samtidig ikke vil løsne ved vanlig loddetemperatur.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Det er vell flussmiddel vis jeg ikke tar helt feil....du kan jo eventuelt sølvlodde og så lodde med tinn etterpå siden sølvloddingen krever mer varme enn tinnlodding.

9382783[/snapback]

 

Er det stor nok forskjell til at jeg vil klare å kontrollere det da? vet du ca. smeltetemp på de to?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor ikke du heller gidder å google smeltepunktet på tinn og sølv? Uansett, du har rett i at to loddinger er vanskelig på samme bit, men husk også at kopper smelter ved 2500 grader, mens stål smelter ved 1200. Dette kan gjøre at det kreves et sveiseapparat fra helvete for å klare brasene. Og om du sveiser med et annet metall, er oddsene store for ekstrem korrosjon.

 

Sølv smelter ved 1000 grader

Tinn smelter ved.. øh.. 250?

 

EDIT: De fleste loddesølv er legeringer, så arbeidstemperaturene kan være alt fra 230 til rundt 780.

 

Nå var jeg snill, igjen :p

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Skulle jeg ha sveiset dem, så ville jeg har brukt en acetylet og oksygen flamme og bare smeltet dem sammen, burde funke det, pg det er lært i løpet av 10 min.

 

Men hvor stor er denne biten du hadde planer om å maskinere? Jeg har tilgang på diverse CNC styrte maskiner og manuelt styrte freser på skolen, kunne vært en fin øvelse :)

 

EIDT: Siden kobber har så høyt smelte punkt, så tror jeg ikke en falamme duger. Men tror et TIG apperat skal kalre jobben, men er ikke helt sikker på dette.

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar

Aha... vel siden det er såpass stor forskjell på sølv-loddet og vanlig loddetinn på flere hundre grader, så går jeg nok heller for 2-stegs lodding, altså sølvlodd på å holde de to delene sammen og så loddetin senere for å lodde på plass de to rørene der vannet skal inn og ut.

 

Har et rimelig voksent sveiseapparat på verkstedet til min far som nok kunne fungert bra, men det er jo helt unødvendig å gå overkill når jeg kan klare meg med mindre. Jeg bare trodde forskjellen mellom de to loddetin-typene var så liten at det ville bli problem å kontrollere varmen.

 

Det er vel ikke stor anndel av faktisk sølv i sølvloddet er det? det høres jo i såfall fryktelig dyrt ut *klø seg i hodet*. Jeg antok sølvlodd hadde navnet sitt fra hvordan det så ut eller noe sånt, ikke den kjemiske sammensetningen. Jeg tror jeg har noe på verkstedet uansett, men er det dyrt i innkjøp?

 

Hellemyr: Nå har jeg allerede fått et tilbud om hjelp så jeg skal bare høre at vedkommende fremdeles er tilgjengelig nå. Hvis det ikke ordner seg så tar jeg veldig gjerne i mot hjelp ja ;) Da kan du få se på arbeidstegningen min og se om det er noe du har utstyr for å kunne gjøre evt. Det er 2 hovedting, maskinering av en kurve så den passer på yttersiden av en sylinder, samt å lage en "grop" der vannet skal flyte gjennom (på den andre av de to delene).

 

De to delene som skal kobles sammen er ca 15-18 x 6 cm circa. Har ikke finalisert designet 100% enda. Ikke store sakene altså. Skjøten vil være rundt hele ytterkanten da de skal legges oppå hverandre som 2 brødskiver i en sandwich.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Har et rimelig voksent sveiseapparat på verkstedet til min far som nok kunne fungert bra, men det er jo helt unødvendig å gå overkill når jeg kan klare meg med mindre. Jeg bare trodde forskjellen mellom de to loddetin-typene var så liten at det ville bli problem å kontrollere varmen.

9386778[/snapback]

 

Det finnes jo mange typer sveising, og mange typer sveiseapperat, tror ikke du får sveist kobber med et MIG/MAG eller pinne sveise apperat.

 

Og bare kom med en tegning så kan jeg se på det. Men er ikke sikker på om jeg får maskinert det med en gang.

Lenke til kommentar
Har et rimelig voksent sveiseapparat på verkstedet til min far som nok kunne fungert bra, men det er jo helt unødvendig å gå overkill når jeg kan klare meg med mindre. Jeg bare trodde forskjellen mellom de to loddetin-typene var så liten at det ville bli problem å kontrollere varmen.

9386778[/snapback]

 

Det finnes jo mange typer sveising, og mange typer sveiseapperat, tror ikke du får sveist kobber med et MIG/MAG eller pinne sveise apperat.

 

Og bare kom med en tegning så kan jeg se på det. Men er ikke sikker på om jeg får maskinert det med en gang.

9386855[/snapback]

 

Takker for tilbudet. Sjekker først om det ordner seg via min andre kontakt her på forumet som originalt skulle hjelpe meg da jeg sist jobbet på dette prodsjektet for en del måneder siden, men hvis ikke så skal jeg si ifra ;)

 

I så tilfelle så er det ikke en tidskritisk oppgave. Jeg kan vel ikke spørre om vennetjester OG tyte på at det tar for lang tid hehe, det får være grenser ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...