Gå til innhold

Styrketrening og lettbrus.


Anbefalte innlegg

Hei, trener 3-4 ganger i uka og har fundert litt på effekten av lettbrus generellt.

Drikker ikke noe overdrevent med brus, kanskje 0,5l om dagen eller noe i den duren; men det er ikke poenget.

 

Har ikke noe konkret å henvise til, tenker selv og baserer meg på noe jeg hørte for mange år siden.

Nemlig at lettbrus lurte kroppen til å produsere insulin, som senket blodsukkeret og gjorde at du fikk en trang etter mat eller sukker, husker ikke nøyaktig hva det var.

 

I hvertfall; her er hva jeg tenker:

 

Brusen inneholder kunstig søtningsstoff, som lurer kroppen til å tro at den får i seg sukker, så kroppen produserer insulin (bare hvis du drikker mye?).

Insulin bryter ned sukkeret i blodet eller noe i den duren; det senker vel i hvertfall blodsukkeret. (?)

 

Og når blodsukkeret blir lavt, synker energinivået ditt, og du presterer ikke like bra som om du hadde hatt høyere\normalt blodsukker.

 

Så min konklusjon er: lettbrus før trening = dårligere ytelse\utholdenhet

 

Heller ikke etter trening er det bra, for du blir mindre produktiv når blodsukkeret er lavt, og energinivået ditt er lavt.

Da vil det i så fall redusere kroppens muskelbygging (skal jeg frem til restitusjon?), eller i alle fall forsinke den.

Utbyttet du har av treningen blir på den måten redusert.

 

Men er det flere bivirkninger av lettbrusen, som for eksempel at kroppen forbrenner eller ikke vil ta opp et eller annet.

Kanskje du vil få økt appetitt, fordi blodsukkeret synker, og kroppen gir beskjed om at du trenger å få i deg noe sukkerholdig, eller noe annet med energi (karbs?).

 

 

Noen tanker?

Synes selv det er en interesant teori, og skulle gjerne fått noen svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har et poeng uten at jeg kan skrive under på at det er riktig. Jeg fulgte delvis med på programmet "Du blir hva du spiser", og jeg husker ho dama der sa at lettbrus er max fyfy. Jeg husker desverre ikke grunnen, men de fleste er vel klar over at for mye av det meste kan være skadelig. Jeg mener uansett at det er bedre å trene som du gjør og samtidig drikke litt brus, enn å ikke trene i det hele tatt.

 

Jeg vil heller ikke tro at ~0,5 liter brus om dagen gjør noen skade på noe som helst, være seg treningseffekt eller kroppen generelt.

 

Tren i vei og ikke tenk for mye på hva du bør spise/drikke og ikke. Da blir man fort fanatisk og rar. :p Kjenner et par av de.

Lenke til kommentar

Hehe, er på konstant jakt etter proteiner da :p

Men det er kun fordi jeg vil se resultater.

Har vært på tanken å skaffe pulver, så jeg slipper å spise så mye hele tiden, men det har jeg lagt fra meg.

Trener meg samtidig opp fra en kneskade, så jeg må nesten spise mye proteiner ...

 

Men grunnen til at jeg tok opp dette var først og fremst på grunn av nyskjerrighet.

Har tenkt litt på dette i noen dager, og jeg gidder ikke søke meg til det.

Tenkte det kunne være en grei topic, så da slo jeg to fluer i en smekk ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...