Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

<windows root>\system32\hal.dll. Filen virker ikke


Anbefalte innlegg

Hei, en venn av meg sliter litt med sin PC. Han har en stasjonær Compaq som begynner å bli noen år.

 

Jeg hadde noen gamle deler som jeg ikke hadde bruk for lenger, disse fikk han da av meg:

 

Skjermkort: Nvidia GeForce FX 5600

RAM: 1GB (2*512)

Harddisker: 2*80 GB (disse fikk vi ikke til å fungere)

Ny vifte, med viftestyring

 

Han hadde fra før:

 

Harddisk: 80 GB

Prosessor: Intel Pentium 4 2.9ghz

Og alt annet nødvendig til en PC som vi ikke vet navn på...

 

Vi fikk alt til å fungere perfekt utenom harddiskene. Disse prøvde vi igjen senere, for å virkelig skjekke om de virket, det gjorde de ikke . Tilbake til problemet. Plutselig, da han skulle starte PCen etter å ha prøvd de nye 80GB harddiskene enda en gang kom feilmeldingen:

 

"Windows kan ikke starte fordi filen mangler eller er skadet:

<windows root>\system32\hal.dll.

Instaler en kopi av filen ovenfor på nytt."

 

Vi tok da ut de to 80GB harddiskene som han fikk av meg, slik at han bare hadde sin egen 80GB harddisk stående igjen. Fortsat kom feilmeldingen, noen ganger kom det også bluescreen der det står at man skal fjerne all nyinstalert software eller hardware. Nå kommer bare feilmeldingen.

 

Vi fjernet all nyinstalert hardware, slik at han har alt det orginale. Fortsatt kommer feilmeldingen. Hva er det som vi gjør feil? Er det noen som vet løsningen på dette problemet?

 

 

Edit:

Vi prøve å instalere Windows XP PRO på nytt, men da kommer den samme bluescreen`en opp som vi hadde tidligere.

 

Mvh

Andreas

Endret av Treasure
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar sjansjen på å poste tre ganger på rad, ettersom det er dårlig med respons.

 

Forklarer jeg får dårlig eller er det ingen som har peil? Kan det ha noe med virus å gjøre, fordi nå opplever jeg akkurat det samme problemet på min bærbare? Merkelig at det skulle skje omtrent samtidig på to PCer med samme fil?

 

Jeg hadde LAN med de to PCene sammen, det kan kanskje ha kommet noe virus.

Lenke til kommentar

Den kan være der.

Feil med boot.ini vil gi denne feilmeldingen.

 

Dette skjer ved boot.

----------------------------------------------------

1. Power on self test (POST) routines are run

2. Master Boot Record is loaded into memory, and the program is run

3. The Boot Sector from Active Partition is Loaded into Memory

4. Ntldr is loaded and initialized from the boot sector

5. Change the processor from real mode to 32-bit flat memory mode

6. Ntldr starts the appropriate minifile system drivers. Minifile system drivers are built into Ntldr and can read FAT or NTFS

7. Ntldr reads the Boot.ini file

8. Ntldr loads the operating system selected, on of two things happen

* If Windows NT is selected, Ntldr runs Ntdetect.com

* For other operating system, Ntldr loads and runs Bootsect.dos and passes control to it. The Windows NT process ends here

9. Ntdetect.com scans the computer hardware and sends the list to Ntldr for inclusion in HKEY_LOCAL_MACHINE\HARDWARE

10. Ntldr then loads Ntoskrnl.exe, Hal.dll and the system hive

11. Ntldr scans the System hive and loads the device drivers configured to start at boot time

12. Ntldr passes control to Ntoskrnl.exe, at which point the boot process ends and the load phases begin

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg bumper denne posten.

 

Jeg har samme problem med hal.dll fila, men problemet er at når jeg skal kopiere over windows fila fra xp cden, stresser jeg litt.

 

Jeg kjører cmden "map" i recovery for å få overblikk da jeg har 6 disker.. Ser da at den kun viser de to IDE diskene mine, da som C: og D:, og cdrom som E:. Problemet er at jeg kjører to stk raptorer i RAID som systemdisk, og disse skulle da dannet C:, men det skjer jo ikke. Hvordan kan dette løses, slik at jeg kan finne disse i recovery ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...