Gå til innhold

"Mellomlagring" ved lange filmer


Anbefalte innlegg

Jeg redigerer en film i Premiere Elements 2.0 som kommer til å bli opp mot 2-3 timer tror jeg. Det er fra en ferie og består av mange små og korte klipp. Av den grunn tenker jeg at det kanskje vil være best å dele filmen inn i mindre kapitler på f.eks. ca 30 minutter hver. Når jeg har laget det første, lagrer jeg det og begynner med tom timeline på det neste kapittelet. Til slutt vil jeg da sette alle disse sammen i timeline for å lage en film av det. Hvordan skal jeg da lagre det for senere å kunne ta det inn igjen? Kan jeg lagre det som et prosjekt, og senere ta inn flere prosjekter i et annet prosjekt? Eller er det lettest å lagre det som en avi-fil på x ant GB? Håper noen skjønte hva jeg mente her...

 

Dette er kanskje en tungvint måte å gjøre det på, så hvis noen andre har bedre tips, spytt ut!

 

mvh

Jostein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg redigerer en film i Premiere Elements 2.0 som kommer til å bli opp mot 2-3 timer tror jeg. Det er fra en ferie og består av mange små og korte klipp. Av den grunn tenker jeg at det kanskje vil være best å dele filmen inn i mindre kapitler på f.eks. ca 30 minutter hver. Når jeg har laget det første, lagrer jeg det og begynner med tom timeline på det neste kapittelet. Til slutt vil jeg da sette alle disse sammen i timeline for å lage en film av det. Hvordan skal jeg da lagre det for senere å kunne ta det inn igjen? Kan jeg lagre det som et prosjekt, og senere ta inn flere prosjekter i et annet prosjekt? Eller er det lettest å lagre det som en avi-fil på x ant GB? Håper noen skjønte hva jeg mente her...

 

Dette er kanskje en tungvint måte å gjøre det på, så hvis noen andre har bedre tips, spytt ut!

Du kan gjøre det sånn du har sagt, lage f.eks. fire-fem snutter på ca 30min hver, importere dem og legge dem inn i et prosjekt, eller du kan bare lage dem som fire forskjellige filer på en DVD, og la authoring-softwaren ta hånd om samkjøringen. Det er heller ikke noe stort problem å la alt være i én fil fra starten av, men du må jo la maskinen stå og jobbe noen timer med rendringen til slutt da.

 

Når det er sagt, en feriefilm på 2-3 timer ville jeg gjort mitt ytterste for å kutte ned til minst halvparten, helst ikke mer enn én time. Spørs selvfølgelig hvem du tenker skal se den, men skal den vises mer enn én gang, eller til noen som ikke har vært med på ferien, bør den ikke være så lang. Som en kamerat sa en gang - en god film er en film du ikke kjeder deg med når du ser den (gjelder forsåvidt alle filmer, ikke bare hjemmevideo) - og 2-3 timer med en annens ferie skal være ekstraordinær for å kvalifisere til den tittelen.

Lenke til kommentar
Du kan gjøre det sånn du har sagt, lage f.eks. fire-fem snutter på ca 30min hver, importere dem og legge dem inn i et prosjekt, eller du kan bare lage dem som fire forskjellige filer på en DVD, og la authoring-softwaren ta hånd om samkjøringen.

9369677[/snapback]

Jeg er ikke så veldig erfaren på området, men hva mener du med authoring-softwaren? Er det programmet jeg brenner den ferdige DVD'en på? Hadde tenkt å bruke Elements til det også...?

 

Ellers er jeg klar over at det kan bli en kjedelig film å se for andre pga lengden, men det skal jo hovedsakelig være for at vi som reiste skal huske alt vi opplevde i løpet av noen uker :-)

Endret av JosteinW
Lenke til kommentar
Jeg er ikke så veldig erfaren på området, men hva mener du med authoring-softwaren? Er det programmet jeg brenner den ferdige DVD'en på? Hadde tenkt å bruke Elements til det også...?

Ja, tenker på programvaren du bruker for å brenne den ferdige DVDen. Vet ikke hva slags funksjoner Premiere Elements har for å lage menyer etc, men det er i hvert fall veldig greit med programmer som CyberVision PowerProducer eller Nero Vision (en av dem følger ofte med DVD-brenneren). Da er det også enkelt å kombinere flere filer til én film, hvis det er ønskelig.

 

Jeg ville nok laget alt i ett jeg, hvis du har maskin som klarer å håndtere det. Hvis ikke, er fremgangsmåten du kom med en god løsning, så kan du til slutt kombinere alle filmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...