Gå til innhold

Militær utdanning, hva skal til?


MK2

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har tenkt en del på legestudiet (da jeg gjør det relativt bra på skolen) men jeg er også interisert i militæret, spesielt da innenfor å bli pilot eller å være fallskjermjeger.

Det jeg da lurer på er hva som må til for at jeg skal komme inn på en av disse kursene? Er det noen spesielle krav som må oppfylles?

 

Legestudiet har falt mer og mer ut i det siste, mest pga av mye jobbing og utrolig lang utdanning. Selvfølgelig, hvis jeg ikke kommer inn her i Norge (noe som man trenger et snitt på 5.5 for o.O) så kan jeg alltids søke utlandet, da gjerne Polen, Tsjekkia osv. Da er jeg garantert å komme inn. Men tanken på å bo i Warszawa skremmer meg. Noen som har noen synspunkter her?

 

Bryr meg ikke så mye om lønn i dette tilfelle.

 

 

Håper på svar. Mvh. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å være fallskjermjeger er noe man kun er under verneplikten. Hvis man vil jobbe som "jeger" er det vel å være i Hærens Jegerkommando eller Marinejeger som er mest relevant. Det som kjennetegner disse er at man må være veldig sterk fysisk, men enda viktigere er det å være utrolig sterk psykisk. Opptakstiden er usedvanlig hard, og man må greie seg lenge med lite mat og lite søvn. Veldig veldig få som greier å komme med.

 

Men hvis det å jobbe som operativ soldat er interessant for deg blir jo Telemarksbataljonen og Kystjeger og sikkert andre ting også relevant. Tror det skal være litt lettere å komme med der, men er nok ikke lett for det.

Lenke til kommentar
Har du ikke fullført førstegangstjenste enda så er falleskjerm jeger noe for deg.

Har du tenkt og søke deg inn i mjk/fsk osv senere er dette en bra start for å få en forsmak på hva du har i vente. Mer info her:

 

 

http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskjermjeger/

9374987[/snapback]

 

Vil ikke anbefale deg å studere medisin bare fordi du gjør det bra på skolen. Finn heller noe du har interesse av. Studerer selv medisin utenlands. Man må være svært motivert.

Snakk med Forsvarets rekruteringssenter (hvis de fortsatt kaller seg det da!)

De har sikkert gode ideer.

Lenke til kommentar

Skal du bli pilot så må du ha 100% fungerende og ukorrigert syn.

Laseroperasjon, linser, briller, ALT diskvalifiserer, uten unntak.

 

Tenk deg nøye om før du får deg jobb i forsvaret. Husk at hvis det blir krig kan du bli skutt på, litt avhengig av hva du driver med i forsen, og slikt dør man av.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei.

 

Jeg har tenkt en del på legestudiet (da jeg gjør det relativt bra på skolen) men jeg er også interisert i militæret, spesielt da innenfor å bli pilot eller å være fallskjermjeger.

Det jeg da lurer på er hva som må til for at jeg skal komme inn på en av disse kursene? Er det noen spesielle krav som må oppfylles?

 

Legestudiet har falt mer og mer ut i det siste, mest pga av mye jobbing og utrolig lang utdanning. Selvfølgelig, hvis jeg ikke kommer inn her i Norge (noe som man trenger et snitt på 5.5 for o.O) så kan jeg alltids søke utlandet, da gjerne Polen, Tsjekkia osv. Da er jeg garantert å komme inn. Men tanken på å bo i Warszawa skremmer meg. Noen som har noen synspunkter her?

 

Bryr meg ikke så mye om lønn i dette tilfelle.

 

 

Håper på svar. Mvh.  ;)

9366460[/snapback]

 

 

Les denne tråden her du. Der finner du nok mye svar :)

Om å bli flyger i luftforsvaret

Lenke til kommentar

Har lyst til å bli pilot i militæret eg og:

I tilleg til at du må ha bra helse, karaktere, osv, så blir du inkkalla til div. testa, som teori-, fysiske- og helsetesta. Så må du ha helt iorden syn og hørsel.

 

Dette er jo ei veldi dyr utanning i utgangspunktet, så sida du får den gratis gjennom militæret må du som gjenngjeld arbeide for dei eit visst antal år, meine det var 12 år om ikkje eg hugse feil. altså du får lønn og alt sånt, men du er liksom bunden til å jobbe hos dei.

Lenke til kommentar

Hei!

 

vil også bli pilot jeg å, har tenkt til å prøve å komme inn på studie til forsvaret. Men som de andre har sagt må du ha godt syn, bra hørsel, og et bra kropp fysisk slik at du kan tåle g kreftene som du blir utsatt for når du kjører jagerfly.

 

Hvis du her en av de med gullhår i rompa, får du IKKE velge hvilket fartøy du skal ha. Da setter de deg enten på;

 

F 16 A/B Fighting Falcon

Mer om utdanning til F-16 A/B Fighting Falcon

 

DA-20 Jet Falcon

Mer om utdanning til DA-20 Jet Falcon

 

C-130 Hercules

Mer om utdanning til C-130 Hercules

 

P-3C Orion

Mer om utdanning til P-3C Orion

 

Saab Safari

 

Helikopter;

 

Bell 412 SP

Mer om utdanning til Bell 412 SP

 

Lynx Mk 86

Mer om utdanning til Lynx Mk86

 

Sea King Mk 43B

Mer om utdanning til Sea King Mk 43B

 

 

Og i 2008 skal forsvaret på handle tur for å byte ut f16 flyene som går ut i 2020, med en av disse

 

Europeiske Eurofighter Typhoon

Svenske JAS Gripen

Amerikanske F-35 Joint Strike Fighter

 

Les mer på regjeringens Forsvarsdepartementet egen side

 

Forsvaret har også skrevet kontrakt om å få 14 nye NH-90, den første skal være levert i 2008.

 

Helikopter utdanningen vil ta ca, 11 - 12 mnd.

 

Pilot utdanningen vil variere men ca 2 år.

 

I luftforsvaret har du sikret jobb i 12 år, etter endt utdanning.

 

 

Håper både du og dere andre fikk litt mer info om Norges luftforsvar;)

 

Kilder Mil.no

Endret av knuterik91
Lenke til kommentar
Hei!

 

vil også bli pilot jeg å, har tenkt til å prøve å komme inn på studie til forsvaret. Men som de andre har sagt må du ha godt syn, bra hørsel, og et bra kropp fysisk slik at du kan tåle g kreftene som du blir utsatt for når du kjører jagerfly.

 

Hvis du her en av de med gullhår i rompa, får du IKKE velge hvilket fartøy du skal ha. Da setter de deg enten  på;

 

F 16 A/B Fighting Falcon

Mer om utdanning til F-16 A/B Fighting Falcon

 

DA-20 Jet Falcon

Mer om utdanning til DA-20 Jet Falcon

 

C-130 Hercules

Mer om utdanning til C-130 Hercules

 

P-3C Orion

Mer om utdanning til P-3C Orion

 

Saab Safari

 

Helikopter;

 

Bell 412 SP

Mer om utdanning til Bell 412 SP

 

Lynx Mk 86

Mer om utdanning til Lynx Mk86

 

Sea King Mk 43B

Mer om utdanning til Sea King Mk 43B

 

 

Og i 2008 skal forsvaret på handle tur for å byte ut f16 flyene som går ut i 2020, med en av disse

 

Europeiske Eurofighter Typhoon

Svenske JAS Gripen

Amerikanske F-35 Joint Strike Fighter

 

Les mer på regjeringens Forsvarsdepartementet egen side

 

Forsvaret har også skrevet kontrakt om å få 14 nye NH-90, den første skal være levert i 2008.

 

Helikopter utdanningen vil ta ca, 11 - 12 mnd.

 

Pilot utdanningen vil variere men ca 2 år. 

 

I luftforsvaret har du sikret jobb i 12 år, med utdanning. Så hvis utdanning tar 2 år, jobber du i 10 år.   

 

 

Håper både du og dere andre fikk litt mer info om Norges luftforsvar;)

9504473[/snapback]

 

Ikke helt riktig. Pliktårene begynner å gå fra dagen du får vingen. Dvs du er ferdig med utdannelsen. Og utdannelsen slik den er lagt opp nå tar minimum 5 år......

Så kommer de 12 årene med plikttjeneste etter det.

 

Anbefaler alle som vurderer denn utdannelsen å kikke på tråden jeg linket til lengre opp på siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...