Gå til innhold

Manuelt fokus mulig?


Anbefalte innlegg

Jeg står på farten til å kjøpe meg et digitalt SLR. Men det er en ting som jeg ikke er helt fornøyd med, helt siden det dukket opp for svært mange år siden. Nemlig obligatorisk autofokus.

 

Her er altså en gammel grinebiter, som ikke kan godta at utviklingen går videre, men insisterer på fremdeles å trafikere veiene med en T-ford.

 

Det er bare det at jeg trives med å stå og kontemplere bildet og manuelt finstille skarpheten (og blenderen) slik JEG vil ha det.

 

Uansett, mange digitale kameraer har en manuelt fokus mode, men ingen har noen av de samme "hjelpemidler" som filmbaserte SLR, nemlig splitbilde og/eller raster. Finnnes det noen digitale SLR hvor man kan sette inn en slik mattskive?

 

 

oihundal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere digitale speilreflekser med utbyttbare mattskiver, mne det er først og fremst på dyrere modeller. Du kan jo sjekke litt på nettet, de fleste modeller har fulle spesifikasjoner tilgjengelig.

 

Et annet spørsmål er om du greier å fokusere tilstrekkelig nøyaktig manuelt, selv med mikroraster eller splitscreen. Husk at når du begynner å se på bildene dine på en superskarp lcd-skjerm og 1:1 så vil bilder som ser helt ok ut i 10x15 kopier virke middels skarpe hvis fokus ikke er perfekt. Det har selvfølgelig ingenting å si hvis det er 10x15-kopier som er det du skal lage, men det er utrolig lett å henge seg opp i uskarpheter når du ser bildene på skjerm.

 

Et annet alternativ er å skaffe et kamera med live view. Setter du det på stativ og bruker live view med forstørret søkerbilde kan du fokusere veldig nøyaktig manuelt, men dette er en metode som ikke akkurat er lynkjapp (men det var jo det du ønsket).

 

Her er et par linker, første om manuell fokus og dslr, den andre til et firma som lager mattskiver for manuell fokus til en rekke modeller.

http://www.jayandwanda.com/photography/dsl.../man_focus.html

http://www.katzeyeoptics.com/

Lenke til kommentar

Du behøver et DSLR med nevnte mulighet for utskiftbare mattskiver, men kanskje mer- en stor søker, noe som dessverre ikke lengre er en selfølge på SLR.

 

Nikon D200 vil helt klart være en fin kandidat, spesielt nå som D300 er introdusert og vi vil kunne forvente et prisfall på den modellen. Dessuten vil du selvsagt ha tilgang til et fantastisk bredt spekter av kanonoptikk på bruktmarkedet av manuellfokusobjektiver som har den gode "feel'en" på fokusringen.

Lenke til kommentar

Katzeye leverer til alle de store populære merkene, og du kan stort sett få billigere mattskiver fra Kina o.l. også. På min Pentax K10D er det veldig enkelt å bytte mattskive, og jeg antar at det er slik på Canon og Nikon også. Fra diverse forumpostinger ser det ut til at folk som bytter til mattskive med splitt er veldig fornøyde. Den eneste ulempen er at spotmåling av lys ofte (alltid?) blir litt feil, så man må kompensere.

Lenke til kommentar

Jeg ville i alle fall satset på Nikon eller Canon. Hvis jeg hadde satset på Nikon, så måtte det være en D200, D300 eller en toppmodell. Da får du full funksjonalitet på klassiske objektiver fra sytti og åttitallet. Det samme gjelder Pentax. Nikon kan også bruke de flotte nye Zeiss-objektivene for nikonfatning. Det kan du i og for seg med Pentax også, men da med adapter fra M42 til KAF.

Sjekk ut siden til Zeiss. Mye snacks for de med nye kameraer som ønsker å jobbe med manuell fokus. http://www.zeiss.com/zeissikon

Lenke til kommentar

Hvis du er en sånn gammel grinebiter som du sier, kan jeg forestille meg at Live View vil føles veldig rart for deg. Opplevelsen blir nok ganske lik et digtalt kompaktkamera. Du ser på bildet, på en skjerm, i stedet for å bruke kamera som en forlengelse av øyet. Uverdig for en gammel hedersmann, spør du meg ;-)

 

En annen ting er at Live view enten betyr svindyrt kamera, eller Olympus. Olympus er kompetente kamraer, men de er av 4:3 standard, og det betyr enda mindre og enda mer ubrukelig søker i forhold til din måte å tenke på. Omtrent som å se gjennom en omvendt kikkert. Kanske ikke så stort poeng når du har Live view, men det kan jo slumpe til at du får lyst til å bruke den vanlige søkeren.

 

Å bytte mattskive kan en god ide om du ønsker å fokusere manuelt. Men som andre har vært inne på, så kan split prisme gi en del overraskelser i form av eksponeringeravvik. Men, hvis du liker å jobbe langsomt, så bør ikke det være noe problem. Histogrammet gir deg sll informasjon du trenger for å justere eksponeringen. Hsitogram vil nok og føles underlig i starten, men når jeg greide å finne ut av dette hjelpemiddelet, så greier nok du det og. Jeg hører og til i den generasjonen som vet hva det er å lade film.

 

Suppleres mattskiven med en øyemusling med forstørrelse, da vil du nok være godt rustet. En forstørrende øyemsuling kan og være løsningen alene. Jeg vil råde deg til å prøve ut en øyemsuling før du handler, noen gir innskrenka søkerbilde, og det kan fungere dårlig for brillebrukere. Det kan være problematisk for folk uten briller og.

 

Jeg slet med å fokusere manuelt, fordi jeg var vant med split prisme. For meg var en øyemuling løsningen. Uten den føler jeg ikke noe savn at split prism lenger.

Alt er en overgang, sa reven da den ble flådd :-)

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...