Gå til innhold

VE eller CLS? Hva er forskjellen? (Cerwin-Vega)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

VE-serien er jo litt rimeligere da. En av de store forskjelle er i diskanten, CLS har horndiskant, mens VE har Mylar-diskant. Desigent til VE-serien er inspirert av den gamle E-serien da, så liker det designet bedre enn på CLS.

Skrevet

I følge hifiklubben så er det litt mer balansert lydbilde fra CLS-serien, det vil si at forholdet mellom bass, mellomtone og diskant er mer balansert.

Skrevet

Den største forskjellen jeg merket i lyd, var at mellomtonen var mindre slitsom på CLS, og at diskanten var klarere. Men designmessig knuser VE, cls ;) Selv har jeg VE-15, og syns denne er kanon :D Selv om jeg gjerne ville har de litt større mellontonene :D Er 5 1/4 mellomtone på VE, og 6,5 på CLS. Også horndiskant på CLS og ikke på Ve .. Bassen er vel mye den samme, bortsett fra at CLS-kassen er mere påkostet. Bedre materiale tydelighvis..

Mvh Effectiv

Skrevet
Takker for svar! :) Får se om det ikke blir en CLS-xx da.

9378019[/snapback]

Anbefaler CLS-15 :D 12" er litt for lite mener jeg, med mindre du har <-12kvm..

Vis du har 25kvm eller mer bør du sjekke ut CLS-215 ;) ;)

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet

Tenkte jeg kunne legge inn min lille ubetydelige mening.

Jeg har hørt både VE-12F og CLS-15 på samme forsterker. Vi testet de i den lokale idrettshallen (lånte dem til "KRIK" som skulle ha en fotballturnering der), og lyden fra VE'n døde nesten bort, mens CLS-15 fylte hele idrettshallen og vel så det, vanvittig lyd!

I stua (25-30m2?), klarte ikke JEG høre så stor forskjell, men så er jeg langt fra noe lydteknikker heller da:p

Min mening er at storebror CLS ikke er nødvendig i en vanlig stue, VE-12F er vanvittig gode om du skal spille høyt og dypt!

Skrevet
Selvfølgelig ble det mer lydtrykk fra CLS-15 enn VE-12, CLS-15 har jo større basselement og har en litt mer påkosta konstruksjon.

9542961[/snapback]

Grunnen til mere lydtrykk og mere lyd, er pga horndiskanten. Og såklart pga bassen, men det har bare med trykk å gjøre ;)

Skrevet
Grunnen til mere lydtrykk og mere lyd, er pga horndiskanten. Og såklart pga bassen, men det har bare med trykk å gjøre ;)

9543620[/snapback]

Blir det virkelig lydtrykk av en horndiskant?

Får ikke det til å være helt parat, mtp. at en diskant er til for å ta lyse frekvenser innenfor registeret høytaleren spiller. Takket være delefilteret på høytaleren vil ikke (horn)diskanten spille noen form for bass- eller mellomtone-register.

Så derfor mener jeg at en diskant gir følelsen av en høyere lyd enn det har med lydtrykk å gjøre.

Men det skal være sant at horndiskant gir som regel et mye penere bilde enn en vanlig diskant av typen dome-tweeter.

Men når sant skal sies, så er AMT-diskant the shit. :)

Kan godt hende jeg og Effectiv prater om en helt annen type lydtrykk, og om det er tilfellet beklager jeg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...