Gå til innhold

VE eller CLS? Hva er forskjellen? (Cerwin-Vega)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den største forskjellen jeg merket i lyd, var at mellomtonen var mindre slitsom på CLS, og at diskanten var klarere. Men designmessig knuser VE, cls ;) Selv har jeg VE-15, og syns denne er kanon :D Selv om jeg gjerne ville har de litt større mellontonene :D Er 5 1/4 mellomtone på VE, og 6,5 på CLS. Også horndiskant på CLS og ikke på Ve .. Bassen er vel mye den samme, bortsett fra at CLS-kassen er mere påkostet. Bedre materiale tydelighvis..

 

Mvh Effectiv

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg kunne legge inn min lille ubetydelige mening.

 

Jeg har hørt både VE-12F og CLS-15 på samme forsterker. Vi testet de i den lokale idrettshallen (lånte dem til "KRIK" som skulle ha en fotballturnering der), og lyden fra VE'n døde nesten bort, mens CLS-15 fylte hele idrettshallen og vel så det, vanvittig lyd!

I stua (25-30m2?), klarte ikke JEG høre så stor forskjell, men så er jeg langt fra noe lydteknikker heller da:p

Min mening er at storebror CLS ikke er nødvendig i en vanlig stue, VE-12F er vanvittig gode om du skal spille høyt og dypt!

Lenke til kommentar
Grunnen til mere lydtrykk og mere lyd, er pga horndiskanten. Og såklart pga bassen, men det har bare med trykk å gjøre ;)

9543620[/snapback]

Blir det virkelig lydtrykk av en horndiskant?

 

Får ikke det til å være helt parat, mtp. at en diskant er til for å ta lyse frekvenser innenfor registeret høytaleren spiller. Takket være delefilteret på høytaleren vil ikke (horn)diskanten spille noen form for bass- eller mellomtone-register.

 

Så derfor mener jeg at en diskant gir følelsen av en høyere lyd enn det har med lydtrykk å gjøre.

 

Men det skal være sant at horndiskant gir som regel et mye penere bilde enn en vanlig diskant av typen dome-tweeter.

 

Men når sant skal sies, så er AMT-diskant the shit. :)

 

Kan godt hende jeg og Effectiv prater om en helt annen type lydtrykk, og om det er tilfellet beklager jeg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...