Gå til innhold

Intel Core Duo 1,66 Ghz nok til videoredigering?


Kamerilla

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har tenkt å kjøpe en laptop med denne prosessoren:

 

Intel Core Duo 1,66 Ghz

 

Har mulighet for å betale 700 kr mer og få Intel Core 2 Duo 1.83 GHz (T5600).

Vil jeg da kunne merke en betydelig forskjell m.h.t. hurtighet, f.eks ved videoredigering og når jeg har mange dokumenter oppe?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du vil ikke merke noen forskjell mellom de to alternativene der med tanke på ditt behov/bruksmønster.

Er du på budsjett bør du heller bruke de 700kr til mer RAM, alternativt en større (og raskere) harddisk (eller begge deler). :) Det vil du merke bedre.

Innenfor en gitt CPU serie (T5nnn/T7nnn) er det små ytelsesforskjeller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er ikke så veldig begeistret for Vista, uansett utgave (i motsetning til mange virker det som).

Har selv en (jobb)lap hvor jeg bytter HD mellom privat/jobb-oppsett.

Den ene (jobb) med XP Pro (m/alskens "dr**" av software som arb.giver har satt som "standard") og en "clean" HD med Vista Business.

Det er til tross for det ovenstående XP-installasjonen som oppleves som "kjappest" i bruk.

Vista-installasjonen begynte ikke å "oppføre" seg responsivt før jeg oppgraderte laptop'en (Dell D620) fra 1GB til 2GB minne.

 

PS/edit:

@t_k:

Kan du utdype/dokumentere påstanden din?

Core Duo/Core 2 Duo (Yonah/Merom) er det ikke så veldig stor forskjell på.

Merom yter noe bedre ja, men ikke dramatisk mye bedre som forskjellen på for lite/nok RAM.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg er ikke så veldig begeistret for Vista, uansett utgave (i motsetning til mange virker det som).

Har selv en (jobb)lap hvor jeg bytter HD mellom privat/jobb-oppsett.

Den ene (jobb) med XP Pro (m/alskens "dr**" av software som arb.giver har satt som "standard") og en "clean" HD med Vista Business.

Det er til tross for det ovenstående XP-installasjonen som oppleves som "kjappest" i bruk.

Vista-installasjonen begynte ikke å "oppføre" seg responsivt før jeg oppgraderte laptop'en (Dell D620) fra 1GB til 2GB minne.

 

PS/edit:

@t_k:

Kan du utdype/dokumentere påstanden din?

Core Duo/Core 2 Duo (Yonah/Merom) er det ikke så veldig stor forskjell på.

Merom yter noe bedre ja, men ikke dramatisk mye bedre som forskjellen på for lite/nok RAM.

9355367[/snapback]

 

2 GB Ram kjøper jeg helt sikkert. Ønsker jo en PC som vil møte kravene i mange år fremover. Men Vista Business er jeg usikker på om vil gjøre livet vanskeligere for meg. Er ikke så flink å finne løsninger hvis det oppstår mange problemer. Er det mulig å rotere skrivebord på den, slik som på mac?

Og gjør søkefunksjonen at det går fortere å finne det du trenger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Kamerilla:

Du bør nok heller gå for en Mac tror jeg. :)

 

Nå spør du mer om brukergrensesnitt/os/sofwtare noe du med fordel kan gjøre i en annen tråd/forumkategori.

Det opprinnelige tema i tråden var ett spørsmål om CPU.

Jeg må ihvertfall melde pass vedrørende spørsmål om søkefunksjoner i OS'et (innebygget/add-on). For det bryr jeg meg svært lite om. :)

Det jeg er ganske sikker på er at tradisjonelt velger man Mac/MacOS fremfor PC(MS/XP/Vista) dersom man vil ha ett kjent brukergrensesnitt/platform og man i hovedsak driver med videoredigering.

Men jeg regner jo med at pris er en faktor her. :)

 

Sorry, kan ikke hjelpe deg mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...