Gå til innhold

Er det akseptabelt med så mye flare?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte meg D80 med 18-70mm objektiv for noen dager siden. Idag var jeg ute og took bilder for første gang i solskinn. Det som bekymrer meg er at jeg ser en del flare i bildene når de tas mot, eller i nærheten av sola. Jeg har lagt ved 4 bilder slik at dere kan se. Jeg har brukt Hoya Pro1D UV filter og solblender på alle bildene. Jeg har prøvd både med og uten filter og solblender, men synes ikke det er noen nevnverdig forskjell.

 

Håper noen kan hjelpe.

 

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelper ikke rart med solblender når du likevel har sola med i bildet..?

 

Hva flare angår, så skyldes det nok ikke ditt Hoya Pro1 Digital filter - bruker nemlig det samme på alle mine 4 objektiver, og har enda tilgode å se noe flare som skyldes bruk av filteret. Dvs jeg har prøvd med og uten filter på samme motiv flere ganger for å se om det dukker opp noe uten å merke noen forandring.

 

Edit: Ser ut som du er oppe i Madsebakken og nede ved Lågen? :p

Endret av nomorebs
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at du med fordel kan dumpe UV-filteret. Selvsagt er det vanskelig å bedømme (spesielt for en UV-filter-hater som meg ;)), men etter å ha tatt ganske mange tusen bilder med dette objektivet, tør jeg påstå at noe av dette (f.eks den grønne greia nederst til høyre i bilde #3) stammer fra filteret.

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er jo hvorfor du på død og liv skal ta bilder direkte mot sola da...

 

Jeg tar mange mange tusen bilder i året og har fremdeles ikke følt noe behov for å ha med sola direkte i bildet. Men det er jo smak og behag selvfølgelig :)

 

I tilfeller der sola ikke er direkte i bildet hjelper det ofte mye med solblender - og så kan du evt. skygge litt ekstra med hånden hvis den er veldig rett på (men ikke i selve bildet).

Lenke til kommentar

Flare i større eller mindre grad er helt normalt.

Se det som en fotografisk utfordring, ikke en feil ved utstyret. Finn billedvinkler hvor du ikke får sola rett inn i objektivet.

 

Jeg merker meg forresten at alle eksemplene er høykontrastmotiver. Du velger ikke akkurat det ideelle fotoværet, eller den beste tida på dagen ;-)

 

Fotografering dreier seg mye om å finne godt lys. Altså jakte på muligheter, i stedet for f.eks. å insistere på å fotografere mot sola, i veldig sterkt lys osv. Det innebærer ofte en del venting, bla. på godt lys. Sånn er det bare. Samtidig så er det også mulig å fotografere under de fleste forhold. Bare man vil, men da må man jobbe *med* lyset, altså lete etter alternative løsninger, eller bruke begrensningene kreativt.

 

Flare f.eks. kan være veldig kult det. Men det kan og ødelegge mange bilder.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Tims poeng om å jobbe med lyset er viktig. Jeg gikk (raskt) gjennom bildebiblioteket mitt for de siste par årene (flere titalls tusen bilder), og klarte bare å finne noen svært få eksempler på flare.

 

Rent bortsett fra at jeg selvsagt ikke setter UV-filter på glasset mitt, så gikk det raskt opp for meg at årsaken hovedsaklig er at jeg rett og slett ikke tar bilder rett inn i solen. Tokina 12-24 er det objektivet som (ikke overraskende) oftest gir meg solen i bildet, og der er flare overraskende godt kontrollert.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Tims poeng om å jobbe med lyset er viktig. Jeg gikk (raskt) gjennom bildebiblioteket mitt for de siste par årene (flere titalls tusen bilder), og klarte bare å finne noen svært få eksempler på flare.

 

Rent bortsett fra at jeg selvsagt ikke setter UV-filter på glasset mitt, så gikk det raskt opp for meg at årsaken hovedsaklig er at jeg rett og slett ikke tar bilder rett inn i solen. Tokina 12-24 er det objektivet som (ikke overraskende) oftest gir meg solen i bildet, og der er flare overraskende godt kontrollert.

9335450[/snapback]

Ja. Ved fugle og dyrefoto f.eks er hovedregelen og jobbe vinden i ansiktet for ikke å skremme byttet, og sola i ryggen for å begrense kontrast og flare. (Mye lettere å eventuelt øke kontrasten i etterbehandlingen, enn å dempe den).

 

Jeg setter ordet med i hermetegn for å indikere at jeg også mener det mer billedlig talt.

 

Litt samme filosofien som i judo. Der jobber du *med* styrken til motstandern, du utnytter den til din fordel, i stedet på å bruke tilsvarende energi på å stritte i mot.

 

Et eksempel er konsertfoto. Ofte vanskelige lysforhold. Baklys som er veldig moderne, kan være et mareritt hvis man jobber *mot* det, ved å kompensere lysmålingen. Det gir ofte totalt utbrent bakgrunn. Men baklys kan utnyttes kreativt. Du kan f.eks bruke det til å gi en glorie effekt rundt artisten.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Man tar vel enkelt og greit ikke bilder rett mot sola.... :cool:

 

Riktig eksponering blir umulig.(Faar baade utbrendthet og store undereksponerte partier)

alle flater mot deg blir liggende i egenskygge samt at slagskyggene kommer rett mot deg.

+++

Ikke er det bra for oeyet heller.

 

Men det finnes jo saa klart unntak da det oenskes.

Vet ikke om de bildene du viser til ble tatt slik du ville komponere ett bilde eller om det bare var for aa fremprovosere flare.

Lenke til kommentar

Jeg hadde vært ute og tatt noen bilder tidligere på dagen (feks det ved vannet slik at de kunne settes sammen med flere bilder for å lage en panorama) og oppdaget flare på bildene når jeg kom hjem. Jeg gikk da ut for å fremprovosere dette etterpå slik at jeg kunne legge ut noen tydelige bilder her.

 

Grunnen til at jeg ble bekymret var at jeg leste

 

Flare and Ghosts

 

Shooting straight into bright lights I saw none, which is great.

 

I omtalen til KRockwell av objektivet.

 

Francis

 

EDIT: Panorama bildet lagt til posten.

Endret av paulinfrancis
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ble bekymret var at jeg leste

 

Flare and Ghosts

 

Shooting straight into bright lights I saw none, which is great.

 

I omtalen til KRockwell av objektivet.

 

Francis

 

9341533[/snapback]

Sjekk dine kilder.

 

KRockwell gir ordet Nikon fanboy en ny dimensjon. For å gi et lite hint om seriøsiteten så testa han Pentax *istD (eller DS, husker ikke helt) uten å ta i kameraet.

Siden det ikke var Nikon så slakta han billedkvaliteten. Litt flåsete sagt fra meg, men du ser sikkert tegninga.

 

Kennyboy er underholdende han, og han har faktisk en del fornuftig å si, men ikke ta alt han sier for god fisk.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...