Gå til innhold

Kvalitetskompakten vi vil ha men ikke får?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lett etter et høykavlitets kompaktkamera men finner ikke det jeg vil ha.

 

Fuji E900, Panasonic LX2, Ricoh GX100, Canon G7 og G9, og Nikon P5000 er spennende kamera, men ingen av dem er det opplagte valg synes jeg.

 

Jeg kunne tenke meg et kamera med følgende spesifikasjoner:

-"Lommestørrelse" ala nevnte kamera

-28-80/2,8 Høykvalitetsobjektiv med god macro

-maks 8 mp oppløsning med 1/1,6 tommers sensor med god bildekvalitet opp til minimum Iso 400

-Optisk bildestabilisator

-raw

-Manuelle program (PASM)

-Manuell fokus

-Kontinuerlig fokus

-Blitssko

-Fukt og støvtetting

-Bracketting +-2ev, 5 bilder (til hdr)

-Optisk søker

-Videofunksjon med mulighet for zooming under opptak

-Sentrert stativfeste i metall

-Pris: 5-7000 ?

 

Hvorfor lager ingen dette kameraet?

 

Noen som har noen synspunkter? Har jeg sære ønsker? Har jeg glemt noen egenskaper?

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt tanken lenge nå :)

 

Dette har jeg kommet fram til:

4-6 MP

30-90mm

F/2.0

Stor sensor (mulig å bruke en dSLR sensor, men bare ikke benytte seg av hele overflaten? (+ en modus hvor den bruker hele bildeflaten = rundt bilde))

 

 

og selvfølgelig manuelle justeringsmuligheter.

Lenke til kommentar

Det er et par av oss som ønsker en seriøs kompakt.

Nå som Olympus har vist at de takler støyproblemene på FourThirds sensoren sin, så mener jeg det er et ideelt utgangspunkt.

 

Jeg ser for meg størrelsen til Canon G7/G9 eller litt mindre, objektiv tilsvarende 28-84 (eller 112mm) holder lenge; gjerne fast f/2.0 eller f/2.8. 8MP holder lenge.

 

Tom

Lenke til kommentar
f.eks dette kameraet.

http://www.bythom.com/compact.htm

9331320[/snapback]

Takk for linken. Masse interessant der. Skal jeg konkludere ut fra det han skriver vil LX2 også være mitt førstevalg, men det er fortsatt langt unna mine kriterier. Og når jeg ser alle de nye kameraene som drysser ut for tiden ser det ikke særlig lovende ut. Stadig flere megapiklser er visst det viktigste, selvom objektivene som oftest ikke er i nærheten av å gjengi dem. Svaret er vel enkelt: Majoriteten vil ha megapiksler og da får de det. Kunder som meg er nok en minoritet det ikke er mye å tjene på. Typisk nok er det liten interesse for de kameraene som er et forsøk på noe seriøst, da de ikke er gode nok for de seriøse og ikke fancy nok for massene. PMnormal, dessverre har jeg ikke noen tro på at Sigma klarer å levere på lang tid. Da tror jeg mere på Fuji, Panasonic og Canon, men da må vel noen gi dem et spark i ..... Nikon derimot tror jeg ikke på. De virker utrolig konservative på kompaktfronten.

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at de ikke klarer å levere noe som holder mål på lang tid jfr.:

http://www.akam.no/test/speilrefleks/sigma_sd14/41427

 

Jeg kan jo bare håpe jeg tar feil.

9345557[/snapback]

Tror du på Gud, så er det bare å starte med å be. Det er jo en slik modell markedet har behov for, og vil fungere som et solid ballespark til de store.

Ellers kunne jo Erik (?) fra Olympus avsløre for en tid siden at mange av Olympus' importører har ytret ønske om en slik modell til R&D-avdelingen til Olympus. Får håper presset fra de folkene kan få Oly til å gjøre noe med saken.

Egentlig håper jeg at det blir Olympus kommer med et slik kamera foran alle andre. Deres Fourthirds-teknologi er den som egner seg mest til slik bruk. Det er fordi optikken kan bygges mer kompakt, og at man kanskje kan få plass til en noenlunde anstendig zoom.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil legge til en funksjon til på kompaktkamera mitt.

Forhåndsdefinert fokus og et mer fornuftig autofokus.

Når et kamera ikke finner fokus så stopper den på maks eller min fokus... Hvorfor i all verden kan det ikke stoppe et sted hvor man har en mulighet til å få et nogenlunde skarpt bilde selv om fokus ikke er funnet. Kompaktkamera har stor dybdeskarphet og mange motiver vil bli skarpe med fokus 2-3 meter foran kamera.

På samme måte burde man kunne velge en egendefinert avstand. F.eks 0.5, 1, 3, 5 og 10 meter.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Endelig kommer det et kamera som begynner å ligne på noe:

http://www.digit.no/wip4/fujifilm_finepix_...d.epl?id=153915

-Bildebrikke av samme type som i speilrefleksen S5 til Fuji, med bildestabilisator

-Mange manuelle muligheter

-28 mm største vidvinkel

Det er nok langt igjen i forhold til hva jeg vil ha.

 

Bl.a. er størrelsen altfor stort pga. unødvendig mye brennvidde omfang. 28-112mm (4x) er mer enn nok. Gjerne en modell med fast 28mm f/2 (alle brennvidder i 35mm ekv)

 

Synes også at brikken for liten - størrelsen burde være på FourThirds sin brikke.

 

Men bildestabilisator og FS teknikk er interessant.

 

Edit: Jeg tenkte på S100FS. F100FD treffer nok på størrelse.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...