Gå til innhold

Oppgradering av Radeon 9800 Pro


Agent009

Anbefalte innlegg

Har litt lyst å oppgradere mitt Radeon 9800 Pro (selv om det kjører ganske mange spill relativt ok fortsatt)... Spørsmålet er bare hvor mye jeg må opp i for å få et annet AGP kort som er bedre! Har fra Anbefalinger her inne på HW fått de her fire:

 

- GeForce 7600 GS

- GeForce 7600 GT

- GeForce 7800 GS

- Radeon X1950 Pro

 

Har det noe for seg å bytte til en 7600 GS??

 

Har smått med penger og vil heller vente til jeg kan bytte ut hele maskinen hvis jeg blir nødt til å gi ALT for mye for et nytt skjermkort

Endret av Agent009
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen andre som har peilig på hvor mye bedre de kortene er enn det jeg har?

9384355[/snapback]

 

Skal du oppgradere bør du gå for 7600GT eller X1950pro. Alle andre alternativer er ikke verd pengene.

 

De er henholdsvis 2 og 3 ganger så bra som det du har.

 

7600GT bruker lite strøm, antagelig mindre enn det du allerede har, og vil funke. X1950pro bør ha 350W PSU av god kvalitet eller en 400W PSU. X1950pro gir mest for pengene. Hva slags CPU og hvor mye minne har du?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er på jobb så husker ikke helt nøyaktig hva jeg har, men det er 1 gb ram, Athlon 2800 1,7 gHz (tror jeg)... strømforsyning skal du ikke bekymre deg om... har 500w thermaltake!

 

Men hvis det ikke er noe poeng med 7600 GS, så går jeg vel for X1950... Prismessig (i Danmark i hvert fall), ligger 7800 GS og 7600 GT i samme område (eller dyrere) som X1950!

Endret av Agent009
Lenke til kommentar
Vel... Tror nok jeg går for X1950 PRO da...

 

Men tenkte på en ting... Hvor mye vil det ha å si at det ikke understøtter DirectX 10??

9492698[/snapback]

Ikke så mye...De aller fleste spill støtter Direct X 9 og de vil nok ikke ekskludere det med fra spill på en god stund. Du får ikke muligheten til å utnytte de grafiske finessene DX10 har, men du skal ut med mye penger før du får et skjermkort som driver de nyeste spillene med DX10 brukbart på max detaljer uansett.

 

Nærmeste alternativ ville vel bli 8600GT/S og 1950 pro yter strengt talt bedre.

Lenke til kommentar

Generelt så er det oftest slik at grafikkort med "lite" minne, har raske minnebrikker og bedre ytelse enn det samme kortet med mye minne. Eg ville i alle tilfeller valgt kortet med minst minne på dersom eg kunne velge mellom to kort med samme GPU.

 

Skal vedde en sixpack med Carlsberg på at 256mb utgaven yter bedre enn 512mb utgaven.

 

GPUen har uansett ikkje krefter nok til å dra spill på så høye oppløsninger at du trenger mere enn 256mb.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Generelt så er det oftest slik at grafikkort med "lite" minne, har raske minnebrikker og bedre ytelse enn det samme kortet med mye minne. Eg ville i alle tilfeller valgt kortet med minst minne på dersom eg kunne velge mellom to kort med samme GPU.

 

Skal vedde en sixpack med Carlsberg på at 256mb utgaven yter bedre enn 512mb utgaven.

 

GPUen har uansett ikkje krefter nok til å dra spill på så høye oppløsninger at du trenger mere enn 256mb.

9498433[/snapback]

 

Det er jeg uenig i. Jeg hadde x1900gt 256 før, men fikk just et x1950gt 512 på garantien. Det siste yter bedre på 1680x1050.

 

edit: riktignok pcie-versjonen da...

Endret av Dbsnike
Lenke til kommentar

:thumbup:

Heisan, kom over denne diskusjonen, og tenkte å bidra litt.

Jeg har 9800 Pro selv, og hadde tenkt å kjøpe ny rigg med Alphacool vannkjøling:

http://www.alphacool.no/

Intel Quad CPU Q6600 Step G0 @3.5Ghz :!: og ikke minst et skikkelig skjermkort.

Bestilte faktisk endel komponenter på nettet, men avbestillte i siste liten.

Grunnen - det kommer helt nye skjermkort som støtter DX11 (10.1) i oktober/november, og nye Quad CPU'er fra AMD og Intel også i nærmeste fremtid. Bestemte meg derfor for en mindre oppdatering av min gamle AMD maskin i mellomtiden, slik at jeg kan kose meg med Unreal Tournament 3 til jul.

Min gamle AMD 64 3400+ har 2GB ram og altså et ATI Radeon 9800 Pro.

Etter å ha studert nettet ytterligere, er dette dagens beste alternativ for AGP:

HIS H195PRQT512DDAN-R-V2 Radeon X1950 PRO IceQ Turbo 512MB GDDR3 AGP

Rimeligste pris er kr. 1547 på Pixmania, sjekk her:

http://www.pixmania.com/no/no/s_action/search/index.html

Problemet er at kortet ikke finnes på lager i Norge, og i utlandet får alle $40 i såkalt "Mail-in Rebate" på kortet, sjekk f.eks. her, og trykk på $40.00:

http://www.zipzoomfly.com/jsp/ProductDetai...ctCode=10005264

Hva betyr dette? Hvorfor vil HIS gi så mye rabatt, og hvorfor er ikke kortet på lager her i Norge? Jo ganske enkelt fordi et nytt AGP kort er rett rundt hjørnet, og det vil erstatte X1950 AGP.

Kortet heter ATI 2900 PRO AGP, og er bare uker unna:

http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/...ro_i_salg/43327

Så dersom du ennå ikke har kjøpt deg et X1950 kort, råder jeg deg til å vente noen uker til..... :whistle:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Får du kortet til å kjøre stabilt eller?

 

Har selv STORE problemer etter at jeg byttet ut et 9800pro kort med x1950 pro 512. Maskinen henger/restarter ved start av alle spill egentlig. Akkurat nå kjører jeg Catalyst 7.7, så ut til å fungere i går kveld. Etter en kort tid innom i morgentimene, er alt tilbake til det normale.

 

Dette ble ikke den oppgraderingen jeg håpet på! :roll:

 

Kjøpte forresten ny PSU i forbindelse med skjermkortet, 550W, så det er vel ikke der det ligger. Frykter det er software som lager trøbbel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...