Gå til innhold

Skal bestille ADSL, må forstå info fra kapaks


Anbefalte innlegg

Nå har jeg akkurat blitt student i Bodø og må legge internett inn på hybelen.

Forsøkte å bestille fra NGT, men de sa det var fullt i sentralen.

 

Undersøkte da på kapaks som jeg fant referanser til i andre tråder på forumet. Der er det som ventet oppført to linjer på min adresse. En aktiv (huseiers linje) og en ledig linje (hybelens linje). På den ledige linjen får jeg kode 11 med at jeg kan bestille adsl og shdsl med normal leveringstid.

 

Hvordan kan jeg bruke infoen fra Kapaks for å overtale en isp til å levere til meg?

Hva er FAR ID: xx401500? (har sensurert de 2 første nr.)

Er linjenummeret noe jeg kan bruke for å presisere hvilken kontakt jeg vil ha internett på?

 

Hvordan er sentraler vanligvis organisert? Er det telenor som eier hele sentralen og den andre leier kapasitet (og er begrenset av det) eller har hver enkelt sitt eget ustyr i sentralen?

Kan det hende at NGT ikke har noe mer kapasitet, men at andre ISPer har det?

Koblingspunktet har forøvrig både aDSLAM og eDSLAM.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

FAR ID = Felles Adresse Register identitet.

 

Hvis det finnes flere linjer til huset/byggningen, har hver av disse et unikt nummer. Regner med at denne kan brukes som identifikasjon hvis du henvender deg til en ISP.

 

Husk at kapaks henter ut info fra Telenor. Hvis det står på kapaks at du kan få ADSL, så er dette fra Telenor. Du har ingen garanti for at dette gjelder hos andre ISP'er. Riktig nok finnes det pr. i dag kun 1 sentral hvor kun Telenor kan levere adsl, men det er flere ting som avgjør om andre ISP'er i tillegg til Telenor kan levere.

 

Har sett på på forumet de siste dagene at Telenor har satt opp såkalte "sub-sentraler", som skal gjøre det mulig for flere kunder å få tilgang til ADSL. Når jeg søker på kapaks får jeg beskjed om at jeg bor 4816 meter fra sentralen. Tidligere bodde jeg ca 7.6 km fra sentralen. Dette kan være positivt for de som tidligere ikke hadde tilgang til ADSL, men disse "sub-sentralene" kan også avgi støy, noe som betyr at kunder som har dsl fra andre isp'er kan risikere å få lavere hastighet, miste forbindelsen sin etc.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Som du ser er tråden noen uker gammel og siden jeg postet denne ba jeg NGT prøve på nytt og ga linjenummer, FAR-ID og fortalte hva jeg fant ut på kapaks. Montøren var her på onsdag i forrige uke og jeg kunne koble meg opp uten problemer da jeg kom tilbake fra ferie i går.

Burde vel kanskje oppdatert denne tråden, men jeg regnet med den var så langt bak i listen at ingen fant den.

 

Du sier at kapaks kun henter info fra telenor, er det andre tilsvarende steder for andre ISPer?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For å svare litt sent på denne tråden:

 

De fleste leverandører bruker Metro Kapaks, altså Telenor sin.

Når du søker på tlf nr / sambandsnummer / adresse, kan du som bruker benytte deg av ADSL basis osv.

 

Dette søket er beregnet om du skal bestille en ny linje (Selv om du eventuelt får opp en aktiv linje)

 

ISP'ene i Norge har en egen innlogging til KAPAKS, hvor dem blandt annet får opp "Operatøraksess"

Kapaks har også kommet med noe nytt (Denne uken om jeg ikke tar feil), og det heter "Operatøraksess Flertråds"

 

Egentlig helt irrelevant, poenget med "OperatørAksess" søket, er at det gir deg den linjen som er på det du søker etter.

F.eks sambandsnummer, viser den aktuelle linjelengden inkludert hvor mange trinn og eventuelt hvor lange trinn det er, inkludert tråddiameter.

 

Om f.eks Telenor har bygget ut en ny sentral ETTER at du bestilte ADSL, vil du få 2 forskjellige linjelengder på ADSL Basis og Operatøraksess.

 

Om du da har store problemer, vil du antageligvis bli flyttet over på den sentralen som er nærmere deg.

 

Litt mye info, som kom litt sent.

 

Lykke til anyways :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...