Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver mener timelista er feil


SupremeX

Anbefalte innlegg

Hadde en jobb nå i sommer. Der ble jeg bedt om å føre mine egne timelister. Jobbet hovedsakelig som pigger (pigge vinterdekk), men kunne også utføre arbeid på lageret eller verkstedet. Når jeg pigget hadde jeg 50kr i grunnlønn, pluss akkord for de dekkene jeg pigget. Når jeg var på lageret eller i verkstedet, hadde jeg en timelønn på 100kr. Jobbet på samme stedet i fjor, så jeg brukte samme malen på timelista i år som i fjor. Der skrev jeg hvor mange timer jeg hadde jobbet, og hvilke timer som var utført på verksted/lager eller med pigging.

 

Så, i dag ringer sjefen min meg med bråkjekk tone, der han sier at 'timelista er jo helt på trynet', og at tilliten hans til meg er svekket. For det første beskylder han meg for å ha skrevet for mange 100kr-timer, og for det andre mener han at jeg ikke har fylt ut lista riktig, fordi jeg ikke har skrevet hvilket klokkeslett jeg kom på jobb, og når jeg dro.

 

For det første, jeg hadde en del timer på verkstedet og lageret, i tillegg til piggingen. Jeg må føre ned timene etter hukommelsen når jeg kommer hjem, og da kan det jo såklart bli en halvtime eller time feil, men dette må man jo nesten regne med. Eneste grunnen jeg ville hatt for å føre feil timeantall ville vært at jeg prøvde å dekke over at jeg har vært ineffektiv når jeg har pigget, men det har jeg altså ikke. Tok en del pauser under arbeidet, men det er da å regne som rimelig, ettersom at det er ganske tungt arbeid, og siden jeg ikke jobber under press om at jeg må få det ferdig.

 

For det andre, han nevnte aldri noe om å føre ned klokkeslett på timelista. Jeg spurte han om jeg skulle føre timene på samme måte som i fjor (skrive timeantallet, ikke klokkeslett), og da svarte han at det var oversiktlig og fint, så ja, det skulle jeg.

 

Vel, samtalen sluttet med at han 'skulle sette inn noen penger i morgen', og at hvis jeg mente det var feil, så fikk jeg bare gå til sak. Han ga meg heller aldri noen sjanse til å forklare min side av saken, da han avbrøt meg hver gang jeg prøvde å si noe.

 

Hvem har noe å gå frem med her? Såklart, skjønner jo at han har grunn til å mistenke meg, ettersom jeg ville ha noe å vinne på å skrive for mange 100kr-timer. Men likevel, når han ikke kan bevise noe, og kun har utsagn fra de andre som jobber der om at 'nei, kan ikke huske å ha sett han så ofte her', så må det jo være rimelig løst grunnlag han sitter på? Dessuten, har han lov til å endre på timelista mi ved å fjerne 100kr-timer og kun føre 50kr-timer?

 

Jeg ville tjent rundt 22.500kr m/feriepenger med min 'versjon' av lista, da med de oppførte 100kr-timene. Ved kun å føre 50kr-timer vil jeg havne på omtrent 20.500kr m/feriepengene. Hvis saldoen på kontoen min viser mindre enn dette i morgen/på onsdag, hva bør jeg gjøre da?

 

Og til dere som vil henge meg ut umiddelbart - Nei! Jeg har skrevet timene riktig, ettersom jeg kan huske, og har ikke forsøkt å svindle arbeidsgiveren min på noe vis, i hvert fall ikke med vilje.

 

Håper noen gidder å lese dette, takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det andre, han nevnte aldri noe om å føre ned klokkeslett på timelista. Jeg spurte han om jeg skulle føre timene på samme måte som i fjor (skrive timeantallet, ikke klokkeslett), og da svarte han at det var oversiktlig og fint, så ja, det skulle jeg.

9327142[/snapback]

Den situasjonen du beskriver er helt typisk for de konflikter som kan oppstå ved akkordarbeid. Når akkordtimer gjennomføres sammen med dagtidtimer er det ekstremt viktig å kunne dokumentere skilnaden. Det gir begge partene henholdsvis dokumentasjon og mulighet til å kontrollere dokumentasjonen (gjerne ved stikkprøver som blir kontrollert i ettertid mot timelistene ). Hadde du skrevet tidspunktene for de forskjellige timegrupperingene, så hadde han ikke hatt noen som helst mulighet til å rette listene etter magefølelsen sin. Da måtte han ha bevist sin påstand opp mot en timedagbok, som er et uhyre sterkt argument/virkemiddel i retten. Det er ikke dermed sagt at han ikke trenger å bevise sin påstand nå heller, men du hadde hatt en mindre problemer med å renvaske deg. Det er likevel to ting som taler til din fordel. For det første så formodes det at du snakker sant, det er jo etthvert utgangspunkt. Hvis han mener anderledes, så må han sannsynliggjøre sitt syn. For det andre så hadde dere faktisk en avtale om at timene ikke trengte å spesifiseres med klokkeslett. Dette var jo en tillitserklæring som du fikk fra sjefen og du har jo handlet deretter. Men selv om disse to tingene taler til din fordel, så gjenstår problemet at han er sjef og du er ansatt (og ikke minst, at han sitter på pengesekken). og en konfrontasjon vil få etterfølger i ditt ansettelsesforhold (ikke nødvendigvis lovlige sanksjoner) og du kan få et helvete.

 

I bygningsbransjen finnes det et eget kontor som tar seg av akkord og oppmåling. Derfor finnes det faste regler der om hvordan timer skal skrives og hvordan konflikter skal løses. Det kan være lurt å kontakte dem. Spør på ditt lokale LO-kontor eventuelt LO-patruljen.

 

Jeg går ut fra at denne akkorden er av privat art, dvs. at den ikke er nedfelt i noen overenskomst mello LO og NHO og at den blir håndhevet innad i firmaet. Dermed er det hele en avtale mellom deg og firmaet. Du kan nok trekke inn tillitsmannen i dette (og det bør du, om ikke annet, så for at ditt syn blir dokumentert i tilfelle du går videre med saken) og du bør kontakte fagforeningen din hvis du er organisert. (Det er i slike tilfeller at det er greit å være organisert, for da stiller de opp for deg umiddelbart.) Jeg mener å huske at timelister ikke kan endres uten videre, og i alle fall ikke uten en meget god grunn, som jo du skal presenters for og kunne tilbakevise.

 

Det er jo faktisk sjefen din som forandrer spillereglene som dere hadde avtalt, og ikke du. Du har holdt deg til din del av avtalen. Dessuten så har vel han fått timelister uke for uke og hadde anledning til å reagere mye tidligere enn han har gjort nå. Tausheten hans i forhold til deres aktuelle avtale er jo i dette tilfellet å regne som en aksept av timelistene.

 

 

I første omgang må du kontakte tillitsmannen og forlange et møte sammen med ham og sjefen, slik at du får lagt frem din side av saken, det har du krav på. Forlang gjerne at saken dokumenteres ved at det blir ført en protokoll. Sansynligvis blir dere enige på dette møtet, det er både i sjefens og i din interesse (og de andre arbeidernes som jobber akkord også).

 

For fremtiden bør du nok skrive klokkeslett på påbegynte og avsluttete akkor- og dagtidtimer (men det er du jo inneforstått med). Da vil en slik handling fra sjefens med letthet tilbakevises. Det er ikke så vanskelig å håndheve, du skriver dem opp i spisepausene dine, dermed blir det ikke så vanskelig å huske tilbake. Husk også å føre dobbelt regnskap, slik at du har din egen kladd.

 

Det er en ekkel situasjon, den du er kommet opp i. Du føler deg helt sikkert både hjelpesløs og indignert over en slik behandling. Du beskyldes jo for både å lyve og stjele. Jeg har vært oppe i slike situasjoner (i forskjellige varianter) og ditt beste forsvar er å føre pinlig nøyaktige timeliste, gjerne med stikkordsdetaljer over hva du har gjort. (eks. tømt lastebil, rep. bil, rydde på lager, hente verktøy, administrere arbeidsplass, informasjonsmøte, etc. etc.)

 

Dette var kanskje ikke så veldig mye matnyttig, men det hjelper deg kanskje å få oversikten over problemet.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar, Gaidaros. :)

 

Akkord-avtalen er innad i firmaet ja, og nei, jeg er beklageligvis ikke organisert. Det du sier om et møte med sjefen og tillitsmannen høres logisk ut. Har ikke fått penger på konto i dag, men han sa at han skulle sette de inn i dag, så da gjenstår det bare å sjekke kontoen i morgen for å bestemme hva som skjer videre.

 

Det du sier om at timelista burde vært spesifisert er nok ganske riktig ja. Men det tenkte jo ikke jeg på, er trossalt bare min tredje betalte jobb noensinne, og på alle tre jobbene har jeg ført uspesifisert timeliste. Men, i hvertfall. Er jo ikke sikkert jeg synes lønningen er urimelig heller, så får se hva som skjer i morgen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...