Gå til innhold

Kan dere vannkjølings experter hjelpe meg?


Anbefalte innlegg

Skal nå inn å bestille meg vannkjølings sett men er veldig usikker på hva jeg skal velge. Det jeg skal kjøle er bare cpu og kansje hd nå i første omgang. Det må være så lydløst som mulig da det er grunnen til at jeg skal gå fra vifter til vann. Har hørt at eheim pumpene bråker så lurer på hva som vil være ett bra alternativ da. Trenger heller ikke være det dyreste og beste som er, men likevel holde bra kvalitet.

 

Alt sammen skal passe inni ett midi tower uten å måtte skjære hull i dette.

 

Meget takknemlig for all hjelp dere kan gi meg om dette.

 

Er foresten en xp 1800+ som skal kjøles og eventuelt to 80 gb seagate disker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :D

Selv er jeg nybegynner på vannkjøling og bør kanskje ikke komme med anbefalinger ute i det blå, men det er mulig dette bildet kan hjelpe deg? Plass er egentlig ikke noe problem.

 

http://home.online.no/~kevinb/Terje/Waterc...ooler_lores.jpg

 

Jeg kjører Dual MP2200 (1.8GHz*2), og klarer meg fint slikt. Det jeg gjorde, var å plassere alt på bunnen. Dette tar egentlig ikke store plassen, dersom en har mulighet til å fjerne den nederste HD-hyllen - jeg måtte borre naglene ut før jeg kunne hekte min av. Jeg merket meg for eksempel at trekket i gulvet ga 2-3'C lavere temperatur enn hvis jeg målte temperaturen oppe i kabinettet. Uansett, får jeg anbefale følgende? Et komplett sett med alt du trenger, og litt WaterWetter.

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=INNOVASET2

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=RLOWW

 

Og Eheim er stillegående, det skal de iallefall være (hvis ikke er muligens noe galt?), det er vel 1048 som bråker bittelitt - jeg har en 1046 som var inkludert i settet med, og denne er ikke hørbar hvis man legger litt skum / dempende material under for å unngå resonans eller liknende. Kjempeglad bruker!

Lenke til kommentar

Eheim 1048 tar litt plass, men lager ikke spesielt mye lyd...den høres, men ikke mye. Jeg satte inn vannkjøling for noen dager siden og hadde stort sett kun problemer med å få alt sammen tett. Etter endel råd her på forumet løste det seg. Mtt råd er: sett av god tid og kjøp rett dimensjon på slangene.

Lenke til kommentar
Hei :D

Selv er jeg nybegynner på vannkjøling og bør kanskje ikke komme med anbefalinger ute i det blå, men det er mulig dette bildet kan hjelpe deg? Plass er egentlig ikke noe problem.

 

http://home.online.no/~kevinb/Terje/Waterc...ooler_lores.jpg

 

Jeg kjører Dual MP2200 (1.8GHz*2), og klarer meg fint slikt. Det jeg gjorde, var å plassere alt på bunnen. Dette tar egentlig ikke store plassen, dersom en har mulighet til å fjerne den nederste HD-hyllen - jeg måtte borre naglene ut før jeg kunne hekte min av. Jeg merket meg for eksempel at trekket i gulvet ga 2-3'C lavere temperatur enn hvis jeg målte temperaturen oppe i kabinettet. Uansett, får jeg anbefale følgende? Et komplett sett med alt du trenger, og litt WaterWetter.

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=INNOVASET2

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=RLOWW

 

Og Eheim er stillegående, det skal de iallefall være (hvis ikke er muligens noe galt?), det er vel 1048 som bråker bittelitt - jeg har en 1046 som var inkludert i settet med, og denne er ikke hørbar hvis man legger litt skum / dempende material under for å unngå resonans eller liknende. Kjempeglad bruker!

 

Vil den vanntanken som følger med der være stor nok da? Og hvordan er lydnivået på viften som følger med der? Vil som sagt ha dette uten en lyd om mulig.

Lenke til kommentar

:D

Det blir ikke musestille, bare bedre kjøling for min del. Voldsomt potensial til stabilt oppsett også, med tanke på kjølige PC komonenter. 120mm som fulgte med bråker, det gjør Enermax 120mm med theostat også.

 

Jeg kjøpte vannkjøling hovedsaklig med håp for stille og effektiv kjøling, men man får aldri en totalt stillegående PC - PSU, harddisker++ vil alltid bråke. Forøvrig er jeg glad den gjør jobben, maskinen min er ganske kjølig selv om hver CPU produserer 60W. Skal du ha et stillegående oppsett, vil jeg anbefale deg heller å flytte PC kabinettet til et annet rom, og bruke høykvalitets VGA samt PS2 forlengere. Bruk digital ut hvis du kan for Sb LIVE, og saken er løst :) Jeg kjørte dette oppsettet i 4-5 år, og kommer til å gå tilbake til det om en uke eller to. Total stillhet, absolutt ingenting slår dette.

Lenke til kommentar

Eheim 1048 pumpa kan bråke litt fordi det er en ting inni der som ikke stitter 100% inntil akselen, dermed "skyter" den frem og tilbake og dermed oppstår det en litt ekkel lyd. Dette kan lett fikses ved hjelp av litt teflon teip. Søk på "Eheim Mod" på f.eks. www.allthehweb.com [Min favoritt]

Lenke til kommentar
Hvorfor vil den ikke være stor nok?

 

Den virker bare så liten i forhold til andre tanker så derfor litt usikker på om den er stor nok.

 

Så på det komplette settet fra innovatek, men 2500 er litt i meste laget. Trenger det virkelig være så dyrt for å kjøle ned cpu? Pumpen kan jo fåes for under 500, tank til 300 så er det cpu blokk til 500,radiator koster vel ikke mer enn 2-300 + slanger og festeklips til 100 og da sparer jeg jo litt, nesten 800. Noe jeg har glemt her eller?

Lenke til kommentar
Hvorfor vil den ikke være stor nok?

 

Den virker bare så liten i forhold til andre tanker så derfor litt usikker på om den er stor nok.

 

 

hmm man trnger egentlig ikke tank i et vannkjølingssystem.. derfor trenger tenken egentlig ikke og være så stor men det er bra og ha

Lenke til kommentar
Hei :D

Selv er jeg nybegynner på vannkjøling og bør kanskje ikke komme med anbefalinger ute i det blå, men det er mulig dette bildet kan hjelpe deg? Plass er egentlig ikke noe problem.

 

http://home.online.no/~kevinb/Terje/Waterc...ooler_lores.jpg

 

Jeg kjører Dual MP2200 (1.8GHz*2), og klarer meg fint slikt. Det jeg gjorde, var å plassere alt på bunnen. Dette tar egentlig ikke store plassen, dersom en har mulighet til å fjerne den nederste HD-hyllen - jeg måtte borre naglene ut før jeg kunne hekte min av. Jeg merket meg for eksempel at trekket i gulvet ga 2-3'C lavere temperatur enn hvis jeg målte temperaturen oppe i kabinettet. Uansett, får jeg anbefale følgende? Et komplett sett med alt du trenger, og litt WaterWetter.

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=INNOVASET2

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=RLOWW

 

Og Eheim er stillegående, det skal de iallefall være (hvis ikke er muligens noe galt?), det er vel 1048 som bråker bittelitt - jeg har en 1046 som var inkludert i settet med, og denne er ikke hørbar hvis man legger litt skum / dempende material under for å unngå resonans eller liknende. Kjempeglad bruker!

 

 

Det var faen meg en bra maskin ;)

 

-------------------------

 

 

Uansett Eheim bråker ikke mye så lenge du får vekk vibrasjoner.

Magnumblokker er å anbefale - jeg holder meg til de så lenge jeg har vannkjøling... :)

Lenke til kommentar

-tyggmomsknasktyggmomsmomse-

De dropsa er egentlig konge, fikk min tredje pakke ifra Microplex, som leverte som vanlig i full speed. De burde lagt dem ut for salg !Kjempeservice, denne gangen fikk jeg 2 drops. KONGE :woot: Nå skal den hersens 120mm Enermax vifta VEKK!

 

Ahem :D Det var vanntanken - den er ganske liten, men som det vel kommer fram, blir den vel egentlig bare brukt til å fylle systemet med vann når man kjører det opp. Alt skjer veldig kontrollert, og tanken sitter godt fast til pumpen. Muligens etterfylle etter litt bruk. Selve kjølingen, slik jeg har forstått, skjer i radiatoren, så for meg har vannbeholderen bare den praktiske funksjon av å enkelt fylle på vann og Water Wetter og holde systemet lukket.. For å unngå bobler, la jeg også litt skumfilter oppi under lokket og skrudde igjen - skumfilter følger med pumpen.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil den ikke være stor nok?

 

Den virker bare så liten i forhold til andre tanker så derfor litt usikker på om den er stor nok.

 

 

hmm man trnger egentlig ikke tank i et vannkjølingssystem.. derfor trenger tenken egentlig ikke og være så stor men det er bra og ha

 

Enig. I prinsippet skal den jo bare gjøre systemet lufttett, i den grad det er mulig. Og at du ikke får noen problemer med påfylling av vann.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg hadde problemer med, var å få vanntanken tett rundt hullene jeg lagde for inn og ut-strømningene. Ble slik da, bortsett fra at tanken står inne i kabinettet nå og ikke på en stygg håndduk(måtte sjekke om den var tett i 24 t først) og at jeg har montert to 120mm under radiatoren

 

vanntanken.jpg

oversikt.jpg

 

:woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...