Gå til innhold

En distro for meg?


Gjest Slettet-yzDjfSSl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-yzDjfSSl

Lurer på et par ting ang. innstallasjon av Xubuntu;

 

-Hvilket fil system skal jeg ha?

-Finnes det en guide for hvordan jeg skal installere det?

-Hva er det som "mangler" i forhold til Windows?

Lenke til kommentar

Jeg har selv installert Slackware 12.0 på min hovedpc. Det jeg var mest beskymra på, på den PC`en var om skjermkortet mitt ble funnet og virka under Slackware 12.0, for det kom hverken noe bilde i Fedora 7 LiveCD eller Ubuntu tror jeg. Så jeg prøvde den nyeste Mutagenix versjonen før jeg installerte Slackware. Hvis det fungerte i Mutagenix fungerer det i Slackware 12.0 også tenkte jeg. Og det fungerte i begge to, så nå har jeg Slackware 12.0 installert på hovedboksen. Har ikke installert noen ATi driver enda. Har ikke tatt meg tid til det enda, men det fungerer fint allikevel egentlig.

 

Ja nå bør du IKKE hive deg på Slackware da for det er en litt hard distro å begynne med vil jeg si.

 

Skulle no tro at det meste av Grafiske Grensesnitt klarer å kjøre med 1024 MB Ram. Har selv 2 GB Ram i min hovedpc som har Trippelboot Windows 2000, XP og Slackware 12.0 og kjører Dropline-Gnome 2.18.3 som grafisk gresesnitt i Slackware 12.0. Jeg synes det fungerer fint jeg. Har også/skal kjøre Windows 2000 og Slackware 12.0 på den andre PC`en her med Windows 2000 og Slackware 12.0 med Dropline-Gnome 2.18.3 og den har 1024 MB Ram. Når jeg kjørte det sist hadde jeg ingen problemer.

 

Men det mest utrolige er nok at jeg har kjørt Windows 2000 og Slackware 11.0 med Dropline-Gnome 2.16.1 (Var det vel) i dualboot. Og den hadde bare 128 MB Ram :p.

Jaja det fungerte det også, men det ble ikke noe jettfly :p for å si det sånn.

 

Skal installere Slackware 12.0 med Dropline-Gnome 2.18.3 på den andre PC`en igjen også, men jeg må ta meg tid til å gjøre det for endel andre ting må gjøres på den også i samme slengen.

 

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har bare installert Slackware med Lilo som bootloader noe få ganger. Ellers bruker jeg å skippe installasjonen av bootloader under Slackware installasjonen å kjøre en installasjon og konfiguering av Grub istede. Jeg synes den er bedre.

Det er veldig enkelt å gjøre det med Slackware istede. Altså å ikke installere bootloader for du kan fint boote Slackware uten bootloader. Du kan boote den igjennom DVD/CD`en. Nå vet jeg ikke om andre Distroer har sånn boot funksjon på CD`ene/DVD`ene sine for jeg bruker ikke andre distroer enn Slackware for det meste iallefall.

 

En ting til som er fint med det å ikke installere bootloader er i det du f. eks har lyst til å slette Linux. F. eks hvis du har installert f. eks Ubuntu eller Fedora (Sistnevnte er noe herk i seg selv), og du har lyst til å slette dem. Som standard uten å gjøre noen ting så vil vel disse installere Grub som bootloader. Problemet kommer når man skal slette Linux. Hvis du f. eks sletter bare Linux partisjonene så vil du få problemer med å boote etterpå for da finner den jo ikke noen bootloader. Bootloaderen installeres vel som standard på MasterBootRecord. Man kan velge å installere den på Rootpartisjonen også (Tror jeg), iallefall kan man det med Slackware. Og da kan det vel gå greit å slette partisjonene uten noe tull. Problemet kommer vel hvis du har installert bootloader på MasterBootRecord.

 

Men uannsett. Distroer man fint kan begynne med er Fedora, Ubuntu, OpenSuse med flere. Det er iallefall Linux distroer det går greit å installere for nybegynnere.

 

Vet ikke helt hvorfor, men jeg er litt redd for installasjonen av Fedora og Ubuntu. Sist jeg prøvde å installere Fedora stoppa det seg helt på partisjoneringen. Jeg var så vandt til Slackware installasjonen at jeg var ikke sikker på hva jeg skulle gjøre. Det endte med et salig krøll og det var vel noe som ble sletta som ikke skulle slettes. Værste av alt når jeg skulle begynne å installere den så feila den på installasjonen av pakker også :p.

 

 

Kanskje litt offtopic det her, men jeg spør allikevel:

Det er lenge siden jeg installerte Fedora på noen maskiner, men sist husker jeg at det var litt problemer med partisjonering og sånn etter installasjonen av Fedora? Disksektor som ble endra eller noe? Er det blitt ordna nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl

Noe jeg lurer litt på, er skinning-fubnksjonaliteten til Xfce...?

Hvordan endrer jeg theme?

Har sett på www.xfce-look.org, men ble ikke mye klokere av det.

Hva er forskjellen på Gtk 1.x, Gtk 2.x og Xfce (Xfwv? Hva er det?) ?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Lurer på et par ting ang. innstallasjon av Xubuntu;

 

-Hvilket fil system skal jeg ha?

-Finnes det en guide for hvordan jeg skal installere det?

-Hva er det som "mangler" i forhold til Windows?

9326385[/snapback]

Xubuntu har som de fleste andre distribusjoner godt med dokumentasjon på hjemmesidene sine. Jeg kan også anbefale IRC hvis du ikke finner svar i dokumentasjonen, forumet eller manualen for programmet som forårsaker problemet. Hjemmesiden finner du på http://xubuntu.org/ IRC-støtte finner du på irc.freenode.net kanal #Xubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...