Gå til innhold

Nikon D40 - Bildeserier


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte meg her om dagen et Nikon D40 Kit. Jeg tenkte jeg skulle bruke det til å ta en del bilder hvor motivet er i fart, hvordan får jeg da innstillt kameraet til å ta mange bilder raskest mulig? Har prøvd den innstillingen som står i brosjyren, men får ikke tatt bilder så raskt som det står i brosjyren. Derfor lurer jeg på om noen kunne vært så greie å gi meg en grundig innføring i hvordan jeg kunne fått bruk for mitt nye fine kamera :)

 

Jeg er newbie, så ikke forhåndsdøm meg :)

 

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha bilde serier der motivet er i bevegelse, eller skal du ha et par bilder av motivet i fart bare?

 

Jeg tror du skal ha sistnevnte. For de helt uten peil nruker jo som kjent sprotmodusen (bilde av en som løper). Men sett deg litt inn i fotografering, slik at du kan stille inn dette selv. Eksempel i delmanuell eller helmanuelle innstilinger. S mode stiller du inn lukkertid og da bestemmer kameraet selv blender.

 

Raske tips. Sett ISO verdi etter lyset. Solrik dag så er vel minste iso 200 på d40, så ha den der. Er det regn og mørkt øker du isoen. Blir bildene for mørke i s mode, øker du bare iso.

 

Iso finner du på baksiden av kamera.

Lenke til kommentar

Jeg drister meg til et svar, og så får noen andre bare slå ihjel min forklaring dersom jeg er helt på bærtur... :)

 

Jeg tolker dette dithen at du at har satt kameraet i Continuous Mode, men ikke får de 2,5 bps som kameraet ditt er oppgitt å skulle klare? Om jeg ikke har misforstått noe essensielt tror jeg det skyldes at lysforholdene gjør at lukkertidene dine blir for lange. Det kan du prøve å bøte på, ved å øke ISO-verdien som Dahle foreslår, eller bruke størst mulig blenderåpning. Om du bruker blitz vil ikke kameraet klare å ta bilder hurtigere enn tiden det tar å lade opp blitzen igjen.

 

-A

Lenke til kommentar

Tar du bilder i RAW vil det også gå fort gå saktere enn 2,5bps.

 

For å sammenligne med D80 kan den ta 3bps opptil 100 sammenhengede (?) bilder med JPEG, mens den bare kan ta sammenhengende 6 i RAW. Kameraet lagrer ikke bildene direkte på minnekortet, men på et lite mellomlager(som fort fyller seg opp i seriebilde-modus), før det skriver ut på minnekortet.

 

Eller så er det som de sier over, lang lukkertid vil ødelegge hastigheten.

Autofokus kan i endel tilfeller også ødelegge, og naturligvis blitz.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg er som sagt helt førstegangs bruker av dette kameraet!

Men slik som jeg har skjønt, når mitt kamera står på "Auto", det er lyst ute, og kameraet er innstillt til å ta i cont. mode, trenger jeg da bare holde tagningsknappen inne? Eller trenger jeg å trykke? Jeg har prøvd meg litt frem, men har ikke fått det til å funke. Jeg driver aktivt med sport, så kunne tenke meg å bruke kameraet til si ta bilder under skirenn om vinteren (langrenn), da ville jeg tro jeg satte kameraet i "Sport mode" og cont. mode, skulle ikke det da ta mange bilder? Eller er jeg helt på jordet!

 

Takk for svar folkens, hyggelig dere hjelper meg :)

 

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Takker for svar.

Jeg er som sagt helt førstegangs bruker av dette kameraet!

Men slik som jeg har skjønt, når mitt kamera står på "Auto", det er lyst ute, og kameraet er innstillt til å ta i cont. mode, trenger jeg da bare holde tagningsknappen inne? Eller trenger jeg å trykke? Jeg har prøvd meg litt frem, men har ikke fått det til å funke. Jeg driver aktivt med sport, så kunne tenke meg å bruke kameraet til si ta bilder under skirenn om vinteren (langrenn), da ville jeg tro jeg satte kameraet i "Sport mode" og cont. mode, skulle ikke det da ta mange bilder? Eller er jeg helt på jordet!

 

Takk for svar folkens, hyggelig dere hjelper meg :)

 

Mvh

Eirik

9334113[/snapback]

Jo, det er korrekt. Når du har den i cont. er det bare å holde knappen inne..

Det er viktig at du bruker jpg format (Fine eller Medium) og ikke Raw, får å få best ytelse, som nevnt tidligere.

På min D70 viser søkeren antall bilder du har igjen, men når du trykker utløseren halvveis viser den en r etterfulgt av et tall. Det er antall bilder du kan ta kontinuerlig før bufferet må tømmes og skrives til minnekortet (tok litt tid før jeg skjønte den...) Vet ikke om D40 har det samme, den er nyttig...

Hvis du bruker Sport-instillingen skal kameraet ellers optimaliseres for motiv i bevegelse, slik at du får raskest lukkertid. På min Canon S3 setter den også ISO på max følsomhet, for å få enda raskere lukkertid. Det er ikke alltid du ønsker, så du bør lære deg hvordan du oppnår det samme med standardprogrammene, som også er nevnt (Bruk A og velg stor blenderåpning = minst mulig tall)

Lenke til kommentar

Flott! Nå fungerte det helt supert! Tusen takk for hjelpen, var ikke verdens vanskeligste, men alltid deilig å få ting til å funke ordentlig :)

 

Takk til alle dere som var greie med å hjelpe meg! Det er folk som dere som får forum'er til å fungere, keep ut the good work =)

 

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...