Gå til innhold

Konvertere RAW til Jpeg


Anbefalte innlegg

Jeg har følgende problem:

Store bildefiler i RAW format (ca 30mb) som jeg har bearbeidet i PhotoShop. Når jeg skal lagre filen som jpeg så blir filen selv med minimums kompresjon / max kvalitet, krympet til ca 1,2 mb. Jeg hadde planlagt utskrifter på lerret i format opp mot 50x50 cm, så bildefilene blir ubrukelig små ved lagring i jpeg. FotoKnudsen skal printe bildet og de tar kun imot jpeg.

Er det noen som kan gi meg noen tips her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.2MB Var lite. Nå er jeg ingen formatracer, men jpeg er vel absolutt ingen fordel ved levering for forstørring?

Angående at fotoknudsen bare tar jpeg, tror jeg det kanskje bare gjelder automaten for standard fremkalling?

Hos Preus tar automaten kun jpeg, men man skal kunne levere inn RAW for skikkelig fremkalling, og forstørrelser.

Lenke til kommentar

Leverer du RAW til en automat er man vel prisgitt hvordan den justerer farger, hvitbalanse, eksponering og skarper opp bildet. Kan neppe tenke meg at man står å gjør dette med piltaster for hvert bilde en ønsker printe ut. Jpg er derfor på mange måter et greit "innleveringsformat" siden alt dette er gjort og satt på forhånd.

 

Men prøv noe annet enn Photoshop - f.eks. programmet som du fikk med kameraet?

Lenke til kommentar

For å ta det først: Photoshop JPEG kompresjon er definitivt godt nok til den bruk du skisserer, selv om JPEG aldri er optimalt.

 

Hva problemet er her er derfor litt mer usikkert. JPEG kompresjonen er avhengig av innholdet i bildefilen, hvor store ensfargede bildeflater gir god kompresjon. Tror derfor at det er teoretisk mulig at en RAW fil på 30mb gir JPEG i beste kvalitet på 1,2MB. Når du sier filen er ubrukelig, er det fordi du har visuellt inspisert det komprimerte bildet, eller fordi du tror 1,2MB er for lite?

 

Hvis bildefilen ikke er veldig komprimerbar, så antar jeg at du gjør en eller annen feil i prosessen. Har f.eks. JPEG filen samme oppløsning som RAW filen?

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar
du har ikke på en eller annen måte endret oppløsningen på bildet da?

Dumt spørsmål kanskje, men ganske viktig :p

9385423[/snapback]

Det er bare nødt til å være en feilbruk av Photoshop. Det er rett og slett ikke mulig at PS komprimerer så mye som default. I utgangspunktet skal PS gi en ganske moderat komprimering på beste kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...