Gå til innhold

Noise reduction i Photoshop!?


Anbefalte innlegg

Hei, som tittelen seier så er eg ute etter ein enkel, grei men effektiv måte å fjerne "noise" eller "støy" i bildet. Grunnen til at eg vil ha det er pga litt høg ISO bruk, og derfor støy i bildet. Nokon som har greie løysningar på problemet? (Helst legg ved heile framgangsmåte/tutorial.!)

 

På forhånd Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, som tittelen seier så er eg ute etter ein enkel, grei men effektiv måte å fjerne "noise" eller "støy" i bildet. Grunnen til at eg vil ha det er pga litt høg ISO bruk, og derfor støy i bildet. Nokon som har greie løysningar på problemet? (Helst legg ved heile framgangsmåte/tutorial.!)

 

På forhånd Takk!

9317157[/snapback]

 

Filter > Noise > Reduce Noise...

Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt en del på dette, og eksperimentert litt for å finne Den Ultimate Metoden. ISO-støy er stygt, og har gjerne en spesiell digital karakter. Men noise removal-verktøy skaper ofte like stygge artefakter og fjerner tekstur og detaljer. Dette kan lette etterlate bildene med et plastikk-aktig, uekte preg. Jeg har faktisk noen ganger endt opp med å LEGGE TIL litt støy etter å ha brukt støyfjerning, for å kompensere for dette...

 

Et alternativ jeg personlig liker bedre er å gjøre støyen om til ren luminansstøy, som jeg nesten alltid syns kler bildene bedre. Her er en metode for photoshop:

 

- Dupliser layeret.

- Sett layer mode til color.

- Gaussian blur color-laget, akkurat så mye radius som skal til for å fjerne color-støyen. På mitt F11 sine 6 mpix-filer bruker jeg en radius på 10 pixler.

- Legg til en hvit layer mask på color-laget.

 

---- (alt fram til hit kan gjøres med en action)----

 

- Men nå kan man ha mistet fargeskarphet noen steder hvor ulike farger møter hverandre skarpt - feks konturen av hud eller klær mot hvit eller svart bakgrunn, eller mønstre med mange farger. Man ser det på at kantene mister fargemetningen, eller "blør" farger ut i områder som ikke skal være farget. Men i slike kantområder er color-støy mye mindre synlig. Her kommer layer mask'en inn i bildet: tegn på disse områdene med en svart, soft brush med samme radius der du vil gjenopprette fargeskarpheten.

 

Hmmm. Å kombinere disse metodene som er nevnt ville kanskje blitt veldig kurant? De store talls lov, osv...? Man kunne lagd ett luminansstøy-lag, og så lagt et lag hvor man hadde brukt støyfjerning over dette, på 50% opacity?

Lenke til kommentar
Et alternativ jeg personlig liker bedre er å gjøre støyen om til ren luminansstøy, som jeg nesten alltid syns kler bildene bedre. Her er en metode for photoshop:

 

- Dupliser layeret.

- Sett layer mode til color.

- Gaussian blur color-laget, akkurat så mye radius som skal til for å fjerne color-støyen. På mitt F11 sine 6 mpix-filer bruker jeg en radius på 10 pixler.

- Legg til en hvit layer mask på color-laget.

9378226[/snapback]

Har selv brukt denne metoden en del, og det funker ganske fint, særlig i skygge-områder (der støyen alltid er verst). I tillegg til det er det vanligvis greiere å kjøre støyfjerning kun på de kanalene som har mest støy. Da kan man være mer hardhendt uten at alt blir for glatt og ekkelt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...