Gå til innhold

Hjelp med valg av OS og software til fil server


Anbefalte innlegg

Hei

 

Driver å fikse en fil server, men er litt usikker på alt av OS og software jeg skal bruke.

 

Jeg hadde tenkt meg en Windows versjon, men etter å lest litt rundt i forumet tror jeg går for en Linux distro.

 

Da lurer jeg på om det finnes distroer som kan tilby følgene:

 

Funke som filserver internt i nettverke. (windows xp og vista maskiner)

Funke som ftp server.

Streaming av musikk eventuelt også video når jeg er på hytta.

 

Har lyst å sette diskene jeg har i RAID 5, men lurer da på om jeg kanskje trenger nytt hovedkort og da kanskje jeg like gått slenger på en god og rimelig prosessor så hadde vært fint hvis noen kunne gi en link til et godt hovedkort til fil server.

 

 

Hadde vært veldig fint om noen slang på link til noen guider om installering og andre ting.

Endret av qaaq
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Enhver Linux distro kan funke som filserver i windows miljø, dette bruker du samba til.

Finnes mange ftp server utgaver til Linux, jeg bruker pro ftp og er fornøyd med den.

Streaming av musikk har jeg ikke prøvd, men her kan vel vlc brukes.

Dersom du ikke har raid kontroller kan du bruke software raid.

Ellers kan det være grit å sette opp webmin, da får du et kjekt web grensesnitt der du kan styre det meste på serveren (legge til ftp brukere, dele mapper osv).

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei

 

Som sagt virker alle linux-distroer, og webmin er helt klart å anbefale. Hvis du er ny på linux er (k)ubuntu en grei distro å begynne med. Du trener ikke bruke server-versjonen, bruk gjerne desktopversjonen hvis du skal sette opp serveren med skjerm og tastatur lokalt før du eventuelt fjerner dette.

 

Til streaming på hytta vil jeg anbefale edna, et fint lite pytonskript som gir deg en webside med access til alt av lyd og video du har på serveren (med bruker/passord)

Lenke til kommentar
Takk for fin tilbake melding,

 

Tror jeg har det meste på plass nå og tror jeg går for kubuntu.

 

Streaming gjennom en webside hadde vært strålende, men jeg kan ikke all verden av python. Så hvis noen kunne postet en link eller noe hadde det vært strålende.

9417390[/snapback]

 

Jeg kunne ikke et ord python da jeg satte opp min første edna server. Alt som skal til er å installere python, via pakkesystemet i kubuntu feks, last ned edna fra sourceforge. http://edna.sourceforge.net/, editere configfilen slik at den peker på de katalogene der du har musikken/videoene, og kjør kommandoen

python edna.py&

 

Så vips har du en webserver kjørende som streamer musikk og video til deg hvor som helst.

 

Det ligger mer info på sourceforge og i config-filen om hvordan du kan sette opp brukere, endre port (default 8080) osv. Still gjerne spørsmål i tråden om det er noe du lurer på så klarer vi sikkert å svare deg.

 

(Hvis du vil se en edna i drift, kan du sende meg et pm så kan du få låne en bruker på min:)

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen democomputer!

 

Ser ikke så altfor vanskelig ut det der så det skal jeg nok klare å fikse.

 

Windows Home Server så slipper du noe plunder....  :dribble:

9424503[/snapback]

 

Hadde egentlig tenkt til det først for var litt redd for at linux skulle bli litt vanskelig, men nå etter at jeg installerte ubuntu på min laptop har jeg bestemt meg. Det er faktisk ikke så vanskelig som noen folk skal ha det til.

Lenke til kommentar
Windows Home Server så slipper du noe plunder....  :dribble:

9424503[/snapback]

Og du blir lettet for en god slump penger også. Nei, skal man sette opp en skikkelig filserver må man gå for en ordentlig enterprise-løsning, som man forøvrig kan skaffe uten kostnader.

9439755[/snapback]

Kan du gi eksempler på "billig" og bra HW?

Lenke til kommentar
Windows Home Server så slipper du noe plunder....  :dribble:

9424503[/snapback]

Og du blir lettet for en god slump penger også. Nei, skal man sette opp en skikkelig filserver må man gå for en ordentlig enterprise-løsning, som man forøvrig kan skaffe uten kostnader.

9439755[/snapback]

Kan du gi eksempler på "billig" og bra HW?

9440550[/snapback]

Senere, når jeg får tid. Skal ut en tur etterpå.

Lenke til kommentar
Windows Home Server så slipper du noe plunder....  :dribble:

9424503[/snapback]

Og du blir lettet for en god slump penger også. Nei, skal man sette opp en skikkelig filserver må man gå for en ordentlig enterprise-løsning, som man forøvrig kan skaffe uten kostnader.

9439755[/snapback]

Tror du bør se etter behov, 90% av alle som setter opp filserver trenger ikke en enterprise-løsning. Etter hva jeg har lest ser Windows Home Server ut som den perfekte løsning for de som bare vil at ting skal fungere, mange liker å betale for den luksus :)

Lenke til kommentar
Tror du bør se etter behov, 90% av alle som setter opp filserver trenger ikke en enterprise-løsning. Etter hva jeg har lest ser Windows Home Server ut som den perfekte løsning for de som bare vil at ting skal fungere, mange liker å betale for den luksus :)

9453291[/snapback]

Med et relativt uegnet og ustabilt filsystem i bunn...

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd slik alvorlige problemer med NTFS, dvs ikke at jeg mistet mine egne filer, men at jeg har hjulpet andre med å redde ut data fra NTFS. Det morsomme er at jeg ved flere anledninger har hentet ut dataene fra linux, som altså har klart å få tak i filene der hvor Windows selv ikke har klart det :whistle: (da vha. en reverse-engineered ntfs-driver)

 

Så alt trenger ikke å være problemfritt i MS-leiren. Microsoft er riktignok best på én ting, og det er at ting funker greit ut av boksen, men det er selvfølgelig fordi at maskinene leveres preinstallert med Windows og nødvendige drivere. Derimot kommer problemene gjerne etter man har hatt systemet en stund. Min erfaring på server-fronten er derfor at jeg syns f.eks. Debian er enklere å bruke enn Windows - ikke nødvendigvis enklere å sette opp første gangen, men enklere i det lange løp, fordi den durer og går i flere år uten at jeg trenger å tenke mer på den :thumbup:

 

Men Windows Home Server kan nok fylle en nisje enn så lenge, fordi den er tilpasset folk med lite datakompetanse, som ikke skjønner seg på tradisjonelle server-begrep som RAID osv. Tunge systemer som Solaris er derfor ikke et alternativ pr idag. Derimot er jeg spent på hvordan det går med Ubuntu home server. Fint hvis det dukker opp en veldig enkel "bestemor Duck"-vennlig linux-server :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Så lenge det fungerer ...

9453597[/snapback]

Partisjonstabellen på en NTFS-formatert harddisk har en tendens til å bare forsvinne. Og det er fremdeles slik at NTFS har et problem med fragmentering. Neppe gunstig for en filserver.

9453787[/snapback]

Samme kan skje i andre OS også, har hatt mange artige opplevelser med Reiser/EXT osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...