Gå til innhold

Hjemme Pc er den bra?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått tilbud om å kjøpe (skattefritt) fra jobben!

Jeg tenkte da på denne er den bra?

eventuelt for imot etc,?

 

hp pavilion Ze5244

15” TFT XGA

Intel Pentium 4 2.5 GHz

512MB (266MHz DDR-SDRAM)

512KB

 

40GB (4200 rpm)

 

Combo-drive; DVD-ROM og CD-RW

Ja

ATI Mobility Radeon

32MB

Altec Lansing

AC97

3 USB 1.1, 1 PS/2, 1 RJ-45, 1 RJ-11, 1 parallell, S-video TV-ut, VGA monitor port, 2 audio porter, IR, docking/port replikator interface

 

Ja

56K V.92 mini-PCI data/fax modem, 0/100 LAN Ethernet integrert og 802.11b WLAN innebygget

 

1 type I/III – 16bit PCMCIA med støtte for 32bit cardbus

 

Oversized keys og separate cursor kontroll knapper, 101-key kompatibel, TouchPad peke-device med dedikert opp/ned scrolle flate og 5 One-Touch internet knapper

 

+ xp xp office 3 års service etc,

 

Pris brutto 615 pr mnd

pris etter skatt 43.9% 344pr mnd 35.8% 435pr mnd :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg kan gjerne kommentere den litt :-)

 

1. En 15" skjerm tåler fint høyere oppløsning enn XGA [1024x768], SXGA+ [1400x1050] er etter min smak å foretrekke (UXGA [1600x1200] blir for smått), men kanskje synes du XGA er helt perfekt. Hvis du ikke har sett forskjellige oppløsninger på en 15" skjerm anbefaler jeg deg å se på dette før du bestemmer deg.

 

2. Prosessoren i maskinen er en desktop-prosessor, den vil derfor føre til at maskinen genererer mer varme, og dermed bråker mer. I tillegg må det nevnes at desktop-prosessorer bruker mer strøm enn mobile-prosessorer.

 

3. 512MB RAM er kjekt å ha.

 

4. Harddisken på 40GB er bra på størrelse, og hastigheten på 4200 rpm er standard på bærbare datamaskiner. Dette vil nok være den den største hastighetsbremsen på denne maskinen.

 

5. CD-RW er kjekt å ha på bærbar, men det står ikke noe om hastigheten på denne.

 

6. Skjermkortet er helt greit, men det står ikke hvilken type Radeon-kort det er.

 

7. Det ser for meg ut som om maskinen mangler USB 2.0, selv kjøpte jeg nylig ny bærbar uten dette, men så er det heller ikke noe jeg regner med å få bruk for i nærmeste fremtid.

 

8. Innebygget WLAN er veldig greit om dette er noe du har behov for, eller får utnyttet.

 

Prisen vet jeg ikke så veldig mye om, da jeg finner lite om denne modellen på nettet.

Lenke til kommentar

Oops.

 

Ville nok ikke gått for 15" XGA skjerm. Da blir ting veldig stort og du får plass til lite på skjermen.

Harddisk på 4200 rpm ville jeg heller ikke satset på, og så var det dette med desktop prosessor da.

 

Du må selvfølgelig vurdere ditt eget behov, men jeg tror jeg ville styrt unna denne på grunn av skjerm og desktop prosessor. Men som sagt; en må vurdere behov og egne preferanser og selvfølgelig også pris.

 

Godt råd: Gå på en butikk og se forskjellen på en 15" XGA og en SXGA+ (dette kan fort få deg til å skifte mening, så ikke gjør det hvis du så godt som har bestemt deg, eller allerede har bestilt)

 

Kjører selv UXGA+ på 15", noe jeg er meget fornøyd med, men det krever forholdsvis godt syn.

 

Du kan sikkert søke på SXGA vs. XGA på forumet, eller se her http://www.barbara.no/guider/skjerm1.html

 

Lykke til med kjøpet uansett.

Lenke til kommentar

Det er lansert 5400 disker, men jeg har ikke sett noe til dem ennå. Husk at dette er 2,5" disker, og ikke 3,5" som står i vanlige stasjonære Pcer.

 

På hjemmesiden til Compaq står det om N800c (min maskin):

30 GB (4200rpm), eller 40 GB, 60 GB (5400rpm) SMART harddisk

 

Jeg har 60 GB harddisken, og den er vel på 5400rpm.

 

Tror også at Dell og andre leverandører har begynt å levere slike på en del modeller. Det har i hvert fall en del å si på ytelsen. Det har jeg merket sammenlignet med andre laptoper.

Lenke til kommentar

Hmm

 

5400 rpm gir nok litt bedre ytelse, men så har ikke rpm alt å si heller da... støy og varme betyr veldig mye samt at det kan være stor forskjell på to disker med samme rpm (tenker da først og fremst på nye kontra gamle...)

 

4200 er forsatt det vanligste i laptoper, selvom de nye og stadig større diskene har 5400.

 

Tror ikke en nyere god 4200 rpm disk er noen vesentlig ytelsesbrems i en lap, men det er nå min mening... :shrug:

 

Kommer jo selvsagt an på bruken da... i en typisk "desktoperstatter" har det kanskje mer å si

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...