Gå til innhold

Høy temperatur på AM2 X2 6000+


B0P

Anbefalte innlegg

Heisann, har stjålet litt posttid på andres tråder om akkurat dette før men tenkte jeg skulle åpne en tråd med litt oppdateringer for å se om folket har noen forslag eller tanker her.

 

Jeg har nylig kjøpt komplett.no's oppgraderingspakke som på tidspunktet jeg kjøpte den bestod av overnevnte prosessor, MSI K9N-SLI (7250) hovedkort og 2x 1gb Corsair Value Select (eller noe slikt) ram. I min forøvrig sitter også følgende eldre enheter; BFG GForce 7800GTX 256mb, 3 SATA HDDs (benytter overganger for 2 av dem som er PATAs egentlig), 1 PATA optisk enhet, Soundblaster Audigy 2 ZS lydkort. Kjøling er relativt "standard", 2x 120mm vifter i kabinettet (en foran og en bak), CPU-kjøler er Arctic Freezer 64 Pro (skjønt jeg har også hatt samme resultat med stock kjøling).

 

Problemet er at CPU'en kjører særdeles varmt, idle temperatur ligger på fra 50-52 grader til 55-57 grader avhengig av hvor lenge maskinen har vært på, og spiller jeg spill med tung grafikk (eller ellers belaster prosessoren hardt) så popper den opp godt over 85 grader. Nå er dette en 125W CPU så at den går litt varmt er normalt, men det aner meg at dette er noe i meste laget.

 

Spørsmålet er nå; hva kan dette relatere seg til? Jeg har bare brukt kjølepastaen som lå på kjølerne fra før (men selvsagt rengjort i følge med reseatingen), alt av vifter som skal kjøre, kjører ok, og for både stock kjøler og Freezer'n overfor så sitter de godt på prosessoren. Grafikkkortet sitter relativt nært (en håndsflate fra cpu) og blir svært varmt, men skal vel ikke påvirke CPU'en til de grader?

 

Ellers har maskinen problemer med at den slår seg av helt uten grunn (ikke temperaturrelatert) og det virker som om det er noe kontaktfeil noe sted på hovedkortet ettersom den av og til etter at jeg har vært i maskinen og jobbet ikke vil poste overhode (med alle enheter ute bortsett fra CPU/PSU/HK). Tror dette dreier seg om dårlig kontakt i 24-pins kontakt til HK eller 4 pins CPU-strøm, men ikke sikker. Når det fungerer så fungerer det dog alltid (dvs til neste gang jeg er inne i maskinen og roter), men problemet med at maskinen slår seg av er der hele tiden, det kan gå så lite som en time mellom hver gang, eller over en dag.

 

Det er ellers bare bakgrunn, det jeg er mest interessert i akkurat her og nå er temperaturproblemet. Forslag/tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har samme cpu, og temperaturen min kommer maks opp i 55- 57 grader ved full load når prosessoren er overklokket, så her er det helt klart noe galt. Ville anbefalt deg å kjøpe noe termisk pasta og remontere kjøleren i første omgang. Ellers skader det ikke med et par vifter til i kabinettet slik at luftstrømmen blir litt bedre.

 

Når det gjelder plutselige reboots, så kan det godt være strømforsyningen din som er underdimensjonert. Du har ikke spesifisert hvilken type og hva den leverer i posten din.

Lenke til kommentar

Åja, duh. Enermax noisetaker 485W PSU, kan finne eksakt modell og slikt om det utgjør en forskjell.

 

Ellers lurer jeg på det med reseating, har sjelden sett forskjeller på mer enn 5-6 grader ved reseating, og da vil den i tilfelle fortsatt ligge på 80-tallet under heavy load, er det rimelig å forvente at den skal kunne gå ned til "normale" nivåer her? Kan vel være men virker relativt dramatisk i så fall :p Hva angår vifter også, system (case) temperatur ligger på ca 37 grader, er det sannsynlig at en kan såvidt mye påvirke CPU temperatur slik?

 

Er det noen sannsynlighet for at CPU'en selv er problemet?

 

Ellers takker jeg for forslagene, jeg har kjølepasta liggende fra sist reseat av min gamle cpu for en måneds tid siden men skal skaffe meg en vifte eller to, som du sier, skader ikke med bedre luftstrøm iallefall.

 

Hei!

 

Har samme cpu, og temperaturen min kommer maks opp i 55- 57 grader ved full load når prosessoren er overklokket, så her er det helt klart noe galt. Ville anbefalt deg å kjøpe noe termisk pasta og remontere kjøleren i første omgang. Ellers skader det ikke med et par vifter til i kabinettet slik at luftstrømmen blir litt bedre.

 

Når det gjelder plutselige reboots, så kan det godt være strømforsyningen din som er underdimensjonert. Du har ikke spesifisert hvilken type og hva den leverer i posten din.

9301226[/snapback]

Lenke til kommentar

Røsk av døren på kabinettet, og kjenn på kjøleribben. Er den noe i nærheten av 85c, så brenner du deg skikkelig. Alt over 50-55c brenner mot huden, så da får du en pekepin.

 

Prøv også å kjenn på hovedkortet så nære CPU som mulig. Er det veldig varmt, mens kjøleribben så vidt er lunken, så har du dårlig kontakt.

 

Er både kjøleribbe og hovedkort relativt kjølig er det bare litt buggy tempavlesning.

 

Sånn ellers høres det litt ut som om du har et problem med PSU eller at hovedkortet er defekt. Hadde det vært RAM, så hadde den rebootet og ikke slått seg av.

 

Når den slår seg av, kan du fyre den rett opp igjen, eller må du nappe strømmen/slå av bryter på PSU?

 

Hva slags program bruker du til å lese av CPU-temp? Har du testet coretemp?

Lenke til kommentar

Skal jeg rødme eller juble? Vel, iallefall, viser seg nok at speedfan (som jeg har brukt hittil) tydeligvis viste en noe overdrevet temperatur, for å si det slik. Coretemp viser rundt 40 grader på kjernen med høyest temperatur under noen tids bruk, og i skiktet 55 grader på høy belastning. Tror dog den viser litt lite, ettersom både everest og MSI Corecenter viser en temperatur som er en 4-5 grader høyere, men det er iallefall et noe mer betryggende nivå. Har også testet og ta på kjøleribben rett etter spilling uten at den er ubehagelig varm, hverken glohet eller lunken. Hovedkortet kjennes noenlunde likt ut.

 

I alle fall, er ikke fullt så bekymret over temperatur lenger, takker og bukker :)

 

Hva angår resten så tviler jeg også på at det er ram, jeg har litt på følelsen at den spontane shutdown-greia har noe til felles med det at den nekter å slå seg på noen ganger etter at jeg har vært i kabinettet og jobbet. Maskinen kan slås rett på etter at den slår seg av. Skal få sjekket med en annen PSU når jeg får bestilt en, er litt hipp som happ prismessig om en prøver nytt HK eller ny PSU men PSU er greit å forsøke først ettersom jeg har et gammelt 939 HK jeg kan bygge nygammel testmaskin med om det viser seg at PSU'en jeg har nå er ok allikevel.

 

Igjen, takk...burde sikkert vært åpenbart at jeg burde gjort en hands-on test av problemet men tenkte aldri på det. Lærer så lenge en lever gitt :)

 

Røsk av døren på kabinettet, og kjenn på kjøleribben. Er den noe i nærheten av 85c, så brenner du deg skikkelig. Alt over 50-55c brenner mot huden, så da får du en pekepin.

 

Prøv også å kjenn på hovedkortet så nære CPU som mulig. Er det veldig varmt, mens kjøleribben så vidt er lunken, så har du dårlig kontakt.

 

Er både kjøleribbe og hovedkort relativt kjølig er det bare litt buggy tempavlesning.

 

Sånn ellers høres det litt ut som om du har et problem med PSU eller at hovedkortet er defekt. Hadde det vært RAM, så hadde den rebootet og ikke slått seg av.

 

Når den slår seg av, kan du fyre den rett opp igjen, eller må du nappe strømmen/slå av bryter på PSU?

 

Hva slags program bruker du til å lese av CPU-temp? Har du testet coretemp?

9305005[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...