Gå til innhold

Paranoid for mat som er gått ut på dato!


Melisma

Anbefalte innlegg

Jeg har helt noia når det gjelder mat som har gått ut på dato, du kommer aldri til å se meg skjære vekk mugg fra en ost og spise resten, drikke melk som har utgått selvom den ikke er åpnet eller spise rester av middagsmat som har stått mer enn 2 dager GrØsS :ermm:

 

men de fleste jeg kjenner sier at sånne ting ikke er så farlig og at jeg er rar som ikke vil spise mat som har gått ut på datoen selvom det kanskje ikke lukter annerledes eller ser annerledes ut.. men jeg har helt panikk for å få i meg mugg fra mat osv..

 

Jeg kaster en uåpnet melkekartong hvis den har gått en dag over datoen liksom..

 

Er det jeg som er unormal eller er det flere som har det sånn? :p:confused:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veldig mange mennesker er sånn. og det er synd fordi datostempling sier veldig lite. Nå kaster jo de fleste mat når det ser gammalt ut og lukter vondt.

Problemet ditt er vel at du tror bakteriene veit hvilke dato som er stempla på kartongen :p . melk kan fint holde frem til datoen, så hvorfor ikke 2 dager lengre?

9295508[/snapback]

 

 

haha, ja bakteriene veit når stemplingsdatoen er satt ja :!:

 

men det må jo være en grunn til at den datoen står på kartongen? de har vel sikkert testet og målt bakterie innholdet fra dag til dag under testingen.. :ermm: og funnet ut at melk holder seg i bare noen dager..

 

uansett hvor tørst jeg hadde vært, så hadde jeg aldri drukket melk som hadde gått ut en dag over datoen.. og det kan bli litt dyrt i lengden, og jeg rekker aldri spise opp ting før jeg føler at jeg må kaste det :dontgetit:

 

uff, jeg trenger Dr.Phil..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei Melisma, du er ikke alene om å ha det på denne måten. ikke at jeg selv har det sånn, fordi datostempelet er bare produsentens garanti for gitt kvalitet frem til dato. at varene kan være spiselig i flere år etterpå er en annen sak.

Lenke til kommentar

Melk er jeg ekstremt kresen med, når det starter å komme hvite flak i melken å stopper jeg å drikke den, og lager heller kako av melken. Talker ikke å svelge melk mens jeg kjenner små korn kjøre nedover halsen min. Selv om det er helt ufarlig å drikke melken så liker jeg ikke det.

 

Ps: Den er ikke gått ut på datoen når dette skjer, enkelte ganger skjer det ikke i det hele tatt, varier visst fra ku til ku :ermm:

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva med å fryse ned maten rett før den når datoen? Da kan dere tine opp å bruke den asap-zulu ...? Melk kan utmerket godt fryses, for deretter å brukes direkte i matlagingen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du kan kanskje fort spare inn kostnadene ved innkjøp av større fryser hvis du slutter å kaste brukbar mat?

 

Jeg selv tar vare på alt (nei, jeg tar ikke vare på potetskrell :p ), men slike ting som sauser, stekrester, pålegg, ost osv. Tas vare på, og av og til har man nok ingredienser til et helt festmåltid. :)

Lenke til kommentar

Best før dato er ikke såå farlig med i mine øyne. Kan godt spise kjeks, godis etc som er gått ut av dato. Men siste forbruksdato er veldig viktig syns jeg. Jeg spiser ikke kjøtt/fugl etc som har dato som går ut neste dag. Det må være flere dager til. Best før datoen gjør at varen vil få nedsatt smak/dårligere smak en stund etterpå, mens siste forbruksdato er da bakterier vil økes såpass at det kan være helseskadelig (man kan bli syk)

Melk kan gå en dag over uten at det gjør noe(men lukter først), og egg kan man gå over tiden med også uten at det gjør noe.

 

Det værste er fisk og kjøtt. Det må man være obs på.

 

Men ja, er generellt nøye med dato.

Lenke til kommentar
Melk er jeg ekstremt kresen med, når det starter å komme hvite flak i melken å stopper jeg å drikke den, og lager heller kako av melken. Talker ikke å svelge melk mens jeg kjenner små korn kjøre nedover halsen min. Selv om det er helt ufarlig å drikke melken så liker jeg ikke det.

 

Ps: Den er ikke gått ut på datoen når dette skjer, enkelte ganger skjer det ikke i det hele tatt, varier visst fra ku til ku  :ermm:

9295725[/snapback]

 

 

Jeg har aldri sett hvite flak i melken.. :ermm: bare i melk som begynner å bli dårlig..

 

æsj, melk er det verste å drikke når den har gått ut.. uff, vi har alle gjort det!! :sick: BLÆH!! :yucky:

Lenke til kommentar

Har det akkurat slik selv, men jeg var mer ekstrem før. Da klarte jeg ikke å drikke melk som gikk ut dagen før, selv om kartongen ikke var åpnet. Det er som om hjernen manipulerer smaksløkene til å tro at det er noe galt med melken straks den er over best før datoen, selv om den smaker prikk likt to dager etter dette igjen. Nå i senere tid driker jeg melka en dag over datoen, hvis den ser bra ut og lukter normalt. Er kartongen uåpnet kan jeg til nød drikke av den den andre dagen over datoen, men da føler jeg meg ikke helt trygg på klumper etc. :D Blir som en slags fobi dette nesten.

Lenke til kommentar
Er det jeg som er unormal eller er det flere som har det sånn?  :p  :confused:

9295453[/snapback]

 

 

Kjenner meg igjen for å si det sånn!

 

Kan gjerne hive et helt brød hvis det er en liten muggflekk på det, og f.eks. den leveposteien på jobben som er uåpnet men gikk ut for noen dager siden, kan stå til den går ut selv!

 

Du er ikke unormal, du er unik ;)

(en annen måte å si det på :))

Lenke til kommentar
Har det akkurat slik selv, men jeg var mer ekstrem før. Da klarte jeg ikke å drikke melk som gikk ut dagen før, selv om kartongen ikke var åpnet. Det er som om hjernen manipulerer smaksløkene til å tro at det er noe galt med melken straks den er over best før datoen, selv om den smaker prikk likt to dager etter dette igjen. Nå i senere tid driker jeg melka en dag over datoen, hvis den ser bra ut og lukter normalt. Er kartongen uåpnet kan jeg til nød drikke av den den andre dagen over datoen, men da føler jeg meg ikke helt trygg på klumper etc. :D Blir som en slags fobi dette nesten.

9296644[/snapback]

 

 

ja, det blir som en fobi ja.. det er helt jævlig og oppdage halvveis inni skiva at det er mugg på den eller på pålegget hahaha :!: .. sånne opplevelser har skremt meg for livet! :p jeg har kasta MYE mat pga denne fobien :ermm:

Lenke til kommentar
Melk er jeg ekstremt kresen med, når det starter å komme hvite flak i melken å stopper jeg å drikke den, og lager heller kako av melken. Talker ikke å svelge melk mens jeg kjenner små korn kjøre nedover halsen min. Selv om det er helt ufarlig å drikke melken så liker jeg ikke det.

 

Ps: Den er ikke gått ut på datoen når dette skjer, enkelte ganger skjer det ikke i det hele tatt, varier visst fra ku til ku  :ermm:

9295725[/snapback]

 

 

Jeg har aldri sett hvite flak i melken.. :ermm: bare i melk som begynner å bli dårlig..

 

æsj, melk er det verste å drikke når den har gått ut.. uff, vi har alle gjort det!! :sick: BLÆH!! :yucky:

9296564[/snapback]

 

Da har du ikke sett nøye nok, de flyter opp etter du har latt glasset stå, det er ikke noe farlig med flakene, men det er ekkelt... De kommer gjerne 1-2 dager før melken går ut på dato, du merker dem ikke før du vet de er der.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Kjenner meg igjen for å si det sånn!

 

Kan gjerne hive et helt brød hvis det er en liten muggflekk på det, og f.eks. den leveposteien på jobben som er uåpnet men gikk ut for noen dager siden, kan stå til den går ut selv!

 

Du er ikke unormal, du er unik ;)

(en annen måte å si det på :))

9296681[/snapback]

 

 

uff, jeg har kastet mye brødmat ja.. er så vanskelig å kjøpe mat og alltid måtte spise den opp alene, klarer ikke det..! og da må jeg bare kaste resten når det går ut på dato.. måte på og mye en skal kunne få putta i seg da! må bare finne ut en løsning på dette før jeg blir skikkelig blakk :p kjedelig og bare spise en til to pålegg om gangen også.. blir så ensformig.. :ermm:

 

er dyrt å være unik haha :D

Lenke til kommentar
Da har du ikke sett nøye nok, de flyter opp etter du har latt glasset stå, det er ikke noe farlig med flakene, men det er ekkelt... De kommer gjerne 1-2 dager før melken går ut på dato, du merker dem ikke før du vet de er der.

9296895[/snapback]

 

 

NÆÆÆÆÆI!!! jeg vil ikke se! :scared: æsj... *holde seg for ørene og synge høyt og late som at jeg ikke akkurat leste dette* :!: så ekkelt,,, og jeg som elsker melk da gitt.. jaja, da får jeg bare hølje i meg melka også da som alt annet, før det rekker å bli noen dager gammalt.. faen, jeg kommer til å bli så feit..

 

Unna vei, her kommer jeg.. hele gata MÅ fløtte seg :cry:

Lenke til kommentar

Har hatt et par opplevelser med dårlig melk, så er litt påpasselig der.

 

Men datostemplingen er alltid i god tid før produktet regnes for å bli dårlig. Hvis melken er oppbevart i et kjøleskap med normal temperatur er melken helt fin når datostemplingen går ut. Er du likevel veldig bekymret er det bare å helle litt i vasken for å se om den er fin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...