Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mange problemer i oppstartsfase

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veit ikke helt hva jeg skulle kalle tråden, men problemet er det at når pc'n skal starte opp varierer det hvor langt i oppstartsforløpet den kommer. Noen ganger lastes bare bios og ikke noe mer, andre ganger fryser den i menyen over oppstartsvalg (sikkerhetsmodus, vanlig osv...), andre ganger igjen starter den opp men fryser rett etterpå. evt plutselige restarter som kan komme nårsomhelst i oppstartsfasen samme gjelder svart skjerm.

Skjermkortet er intergrert i hovedkortet. Kan det være hovedkortet som har tatt kvelden? Er usikker derfor har denne tråden havnet i denne kategorien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du ikke kan starte windows, så foreslår jeg at du bruker Memtest86+ for å sjekke at rammen er i orden. Hvis denne ikke gir noe utslag så bør du installere windows på nytt.

Kan du gi litt info om historikk? Altså virusinfeksjon, drivere som er installert etc . . .

Skrevet

No særlig historikk kan jeg desverre ikke gi, fordi den ikke er min.

Legger ved et bilde av memtest86 som så vidt jeg forstår viser feil på minne. Bilde er tatt etter at memtest hengte seg opp. Skjermbilde har ikke forandret seg på 5 minutters tid.

post-25864-1187259276_thumb.jpg

Skrevet (endret)

Vær bare obs på at memtest også vil rapportere feil dersom strømforsyninga er dårlig. Da får gjerne ram-brikkene feil og/eller ustabil spenning. Hvis du tester med flere ram-brikker og får tilsvarende feil så er det ganske liten sjanse for at det er ram-brikkene det er noe galt med.

Det kan sågar være at minnebrikkene ikke er helt kompatible med hovedkortet. Det kan som oftest løses ved å oppdatere bios.

[edit]

Når du setter inn en minnebrikke på hovedkortet, så anbefaler jeg å ta hovedkortet ut av kabinettet, plassere det på en antistatisk matte (følger alltid med nye hovedkort) og så setter du inn ram-brikken(e). Grunnen er at hovedkortet bøyes når man setter inn ram-brikker pga man må presse tildels hardt for å få rammen på plass og akkurat der er det ikke skruer mellom HK og kabinett.

Endret av geir__hk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...