Gå til innhold

Innkjøp av RAID-oppsett


enl

Anbefalte innlegg

Men spørsmålet mitt blir likevel om jeg lever farlig å bruke vanlige disker i et Raid6-system?

Nei, jeg vil ikke synes det er å leve farlig.

 

Legg dog merke til at, som enl nevnte, så er raid-diskene i utgangspunktet laget for å tåle mer bruk og å vare lengre. Uten at jeg har regnet på det, så kan det være at du ikke sparer så mye penger på lengre sikt ved å bruke vanlige disker.

 

Du vil også oppleve at den dagen en vanlig disk utvikler skadete sektorer, så vil den lett falle ut av raid-arrayet fordi den bruker for lang tid på (å prøve) å lese innholdet. En raid-disk vil bare forårsake en feilmelding, men fortsatt bli i raid-arrayet siden den ikke bruker så lang tid. Og som du vet, det å sette en disk inn i et raid-array igjen betyr at disken må bygges opp på nytt - en prosess som kan ta en del timer. Dessuten vil ytelsen reduseres så lenge raidet ikke er fulltallig.

 

Teoretisk vil jeg argumentere for at datasikkerheten i et raid blir bedre ved å bruke raid-disker (siden vanlige disker lettere faller ut av raid-arrayet som dermed mister større eller mindre grad av redundans for en periode), men hvis du kjører raid6 og har gode rutiner for å overvåke og reparere arrayet så ser jeg det ikke som problematisk å bruke vanlige disker.

 

Selv om hovedrådet mitt alltid vil være: Bruk raid-disker i raid, bruk vanlige disker utenfor raid.

 

 

PS: Når det gjelder støy, så ser det i følge WDs tekniske spesifikasjoner ikke ut til å være noen forskjeller mellom WD RE2 og WD SE-seriene. Men jeg har ikke personlig testet akkurat det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om hovedrådet mitt alltid vil være: Bruk raid-disker i raid, bruk vanlige disker utenfor raid.

 

Bruker for øyeblikket Maxtor Maxline III-disker i filserveren min, i tro at de skulle være sikrere enn vanlige disker. Bør kanskje kjøpe vanlige disker neste gang da, så lenge de ikke skal stå i RAID? Dumt ikke Maxtor opplyste om dette :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...