Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av første bil...noob!

axelh

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann...

Som overskriften sier har jeg begynt å planlegge min første bil...

Er bare 16, men skal ha en bil som jeg kan mekke på til jeg blir 18. Har mange venner som kan hjelpe med mekking...

Er bare utrolig usikker på hvor jeg skal begynne å lete...

Har ett budsjett på 100.000, helst under. Vil jo ikke bruke alle spare pengene på bil.

Tenker i retningen av en pick-up eller en digg personbil (noe ala 2 fast 2 furious :thumbup: )...

Noen forslag?

Mvh,

Axel

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en Lada 1600 for en billig penge, den starter når som helst og selv om bilen er billig er den sikkert så jall at de 100k går fort til reprasjoner og forbedringer.

Harry bil, som er tøff!;)

Skrevet

http://www.autodb.no/bil

http://www.finn.no

der har du noen sider du kan se på bil.

Du finner sikkert noe til ditt budsjett. Selv om jeg personlig ville brukt litt mer. Men om du kjøper et prosjekt så får du vel noe og holde på med. Husk bare at du må da bruke penger på deler..

Vet ikke hvor mye du vil gjøre, eller hvor mye du vil legge i til bilen er "ferdigmekket"

Skrevet
Kjøp en Lada 1600 for en billig penge, den starter når som helst og selv om bilen er billig er den sikkert så jall at de 100k går fort til reprasjoner og forbedringer.

Harry bil, som er tøff!;)

9280601[/snapback]

Tenkte noe litt kulere og bedre enn den...hehe...

http://www.autodb.no/bil

http://www.finn.no

der har du noen sider du kan se på bil.

Du finner sikkert noe til ditt budsjett. Selv om jeg personlig ville brukt litt mer. Men om du kjøper et prosjekt så får du vel noe og holde på med. Husk bare at du må da bruke penger på deler..

Vet ikke hvor mye du vil gjøre, eller hvor mye du vil legge i til bilen er "ferdigmekket"

9280617[/snapback]

Har sett masse på de sidene ja...

Hvor mye ville vært fornuftig å legge ut da?

Axel

Skrevet

Er ikke det og sprenge budsjettet litt da ?

Har sett mange kule biler feks WV golf som jeg liker veldig godt..

Nei det er bare og se seg rundt, se gjerne fra priser mellom 1000 til 15000, ser du noe fint kan du bare spare og strekke deg litt.. En ting er sikkert, og det kan jeg love deg fra min erfaring, ikke stress, ta det helt rolig. Og ta deg god tid nå som du skal kjøpe bil.

Skrevet

har sett på nissan skyline da...

det er vel en av favorittene så langt, men den er vel kanskje ganske dyr?

Axel

Skrevet
Ikke sats på skyline som førstebil.. Er veldig dyr forsikring på disse for en 18 åring.

Sats på en billig Volvo med turbomaskin eller noe slikt..

9280981[/snapback]

ok, men hva koster en sånn bil i norge klar til å kjøre?

hva koster forsikring sirka?

Axel

Skrevet (endret)

Tviler at du finner en under 100.000, tollet inn og registrert.. Er problemer å få registrert disse bilene tror jeg, pga utslipp..

Forsikring for en 18-åring med 20 poeng, ligger vel rundt 30.000 på denne typen bil..

edit: billgste jeg fant registrert med norske skilt var 220.000

Endret av ReVolvolution
Skrevet
Tviler at du finner en under 100.000, tollet inn og registrert.. Er problemer å få registrert disse bilene tror jeg, pga utslipp..

Forsikring for en 18-åring med 20 poeng, ligger vel rundt 30.000 på denne typen bil..

9281081[/snapback]

okok...kan vel egentlig glemme den da...

koster forsikring såpass ja?

Hva er det på vanlige biler da?

Axel

Skrevet

Jeg betaler 4400 i forsikring på Volvon min, men det varierer VELDIG fra bil til bil.. Typiske ungdomsbiler som Calibra, Primera, Vectra, Golf, og alt som heter GTI og Turbo, er stort sett dyrt å forsikre..

Vet ikke hvilke biler du liker, men anbefaler deg en Volvo, gjerne en 240/740. Er veldig lette å mekke på, billig å forsikre, går bra, billige deler, og ser bra ut..

Skrevet
Jeg betaler 4400 i forsikring på Volvon min, men det varierer VELDIG fra bil til bil.. Typiske ungdomsbiler som Calibra, Primera, Vectra, Golf, og alt som heter GTI og Turbo, er stort sett dyrt å forsikre..

Vet ikke hvilke biler du liker, men anbefaler deg en Volvo, gjerne en 240/740. Er veldig lette å mekke på, billig å forsikre, går bra, billige deler, og ser bra ut..

9281162[/snapback]

ok, får se mer på det i morgen... nå må jeg sove, skal på jobb 8...

Axel

Skrevet

Burde velge noe orginalt syns jeg, som ser bra ut!

Glem Volvo, de er oppskrytt, Skyline er vel bare en drøm å få på skilter lenger etter nye regler!

Hva med en Golf 3?

Du kan style de til det uendelige, og det skal ingenting til før dem blir fin!

Bygg en helt clean Golf 3, siden du har 2 år på deg, så har du nok av tid til å bygge å forandre på den!

Kjøp en 1,9 tdi, og chip den til 130-140hk, holder i massevis i en så liten bil :)

Eller hva med en Chevrolet Starcraft eller lignende? :)

Utrolig fine biler med en av verdens beste førermiljø ;D

Skrevet

Hva er egentlig vitsen å bruke 100k på førstebilen?Siden du er ung med fersk lapp,så blir du å smashe den med en gang,kjenner jeg ungdommer rett.Nei,kjøp noe billig,og driftsikkert,hiv på noen kule felger,senk den,og litt annlegg,så har du nok bil i en stund :)

Skrevet

Førstegangsbilen din burde være noe skrap som du kan herje og kræsje litt med... for det kommer du til å gjøre...

Om ikke du vil ha en syk bil og kjøre i 20 km/t da... Det hadde jeg gjort, men da blir ikke fjortisene i baksetet fornøyde :tease:

Skrevet

Av erfaring er ikke nødvendigvis det du synes er en kul bil når du er 16 en like kul bil når du er 20.

Siden du allikevel har to år på deg til å mekke, ville jeg foreslått at du kjøper noe billig og litt eldre, bruker litt penger på å fikse opp, så får du erfaring med å mekke, og etterhvert med å kjøre. Etter at du har kjørt i et år eller to så begynner du plutselig å få andre preferanser på hva du ønsker deg i en bil. Da kan du ta frem pengene du ikke brukte på førstebilen, legge til litt ekstra, og kjøpe det du virkelig har lyst på! :thumbup:

Også bra forsikringsmessig å kjøre noe billig som du ikke trenger å ha full kasko på i starten, så får du bygget deg opp litt bonus uten at det koster skjorta. Husker min første bil som jeg betalte 13.000 i forsikring på. Hadde jeg vært smart hadde jeg brukt 13.000 på bil i stedet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...