Gå til innhold

Spørsmål om protein,karbo,fiber


Anbefalte innlegg

Ok

Jeg har tenkt å begynne å gå ned i vekt og få mer muskler.

Så jeg leste litt artikler her på iform.no og så at jeg trenger fiber for å miste bra med kilo.

Protein og karbohydrater får å få bra resultat med trening for muskler, så jeg så at man skulle ha 30g fiber hver dag og da lurer jeg på hva som er best å spise så jeg får i meg 30g hver dag.

Og etter det leste jeg at man ganger 4g på hver kilo du har med protein og da regnet jeg ut at jeg trengte 282g hver dag med protein.. er det rett? veier 72kg..

Og man ganger 6 med hver kilo du har for å få med hvor mye karbohydrater du trenger hver dag.

 

Jeg trenger hjelp til hva jeg bør spise hver dag så jeg får i meg nok av disse.

Så kom med forslag om hva som er bra! ;D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok

Jeg har tenkt å begynne å gå ned i vekt og få mer muskler.

Så jeg leste litt artikler her på iform.no og så at jeg trenger fiber for å miste bra med kilo.

Protein og karbohydrater får å få bra resultat med trening for muskler, så jeg så at man skulle ha 30g fiber hver dag og da lurer jeg på hva som er best å spise så jeg får i meg 30g hver dag.

Og etter det leste jeg at man ganger 4g på hver kilo du har med protein og da regnet jeg ut at jeg trengte 282g hver dag med protein.. er det rett? veier 72kg..

Og man ganger 6 med hver kilo du har for å få med hvor mye karbohydrater du trenger hver dag.

 

Jeg trenger hjelp til hva jeg bør spise hver dag så jeg får i meg nok av disse.

Så kom med forslag om hva som er bra! ;D

9279568[/snapback]

 

Spis harvegryn og solsikkefrø og greskarlinser(litt usikker på det riktige navnet). Rikelig med fiber. Det beste og suneste du kan spise. Havregryn inneholder 13g protein pr. 100 gram. Solsikkefrø 20+ g pr. 100gram og greskarlinser(frø) inneholder nærmere 23 g per100 gram. Frokosten min er: 200 gram havregryn, 100gram solsikkefrø og 100 gram greskarlinser. Dette er mektige saker :thumbup:

Lenke til kommentar

Du skal være temmelig jævla svær og sannsynligvis på bulk før du trenger 4g protein per kg kroppsvekt. Skal du også miste fett, så må du sørge for at du spiser omtrent det du forbruker av energi eller mindre.

Et greit sted å begynne er å ha et kosthold hvor 40% av energien er fra proteiner, 40% fra karbohydrater og 20% fra fett.

Lenke til kommentar

Du skal nok være på roid for å trenge så mye protein, jeg veier 120 og jeg spiser ca 2,5 g protein per kilo jeg veier. Og det er litt i overkant.

 

Det er bedre å Porsjonere ut fiber utover dagen ettersom det hjelper å frigjøre karb sakte inn i systemet og holder blodsukkeret stabilt.

 

Ikke kutt ut fett, kutt ut visse fett syrer. Som mettede og trans fett syrer.

 

Du kan spise havregryn, men for all del ikke ha sukker på, bruk fruktose. Det er endel sukker i kellogs albran. Hvorfor tror du det smaker så godt?

 

Spise protein er som å fylle på en flaske med med et dusj hodet. Mye av det forsvinner ut igjen. Det du ikke bruker klarer ikke kroppen å lagre som protein, det blir till fett.

 

Etter tre timer trenger du påføylle selv om du spiste 200 g i sist måltid. Hvis ikke begynner den å trekke ut aminosyrer av musklene, dette heter ketosis.

 

Det er vanskelig å bygge muskel og forbrenne fett samtidig. Det er mulig, men da må du kjøre et perfekt kosthold, bokstavelig talt. Ingen av prosessene klarer å kjøre på full operasjon samtidig. Mitt råd er å endten deffe eller trene for volum. Nå er det såpass sent på året. En ide er å trene styrke frem til jul, med fokus på å legge på deg muskel og ikke fett, for deretter begynne å deffe frem til sommern.

 

Dette heter On-Season og Off-Season. Og er det letteste.

Endret av everhuge
Lenke til kommentar
Spise protein er som å fylle på en flaske med med et dusj hodet. Mye av det forsvinner ut igjen. Det du ikke bruker klarer ikke kroppen å lagre som protein, det blir till fett.

 

Nja, for mye proteiner vil omdannes til blant annet glukose og det er det totale kaloriintaket som bestemmer om noe vil lagres som fett.

 

En som har en vedlikeholds-kaloriverdi på 3000 kcal pr dag vil ikke legge på set 1 gram fett om han kun spiser 750 gram proteiner som er "formye"

 

OT:

Fruktose er det annerledes med, etter 50 gram så vil del bli lagret som fett så noe mer enn 100g sukker eller 50g fruktose burde ingen spise hver dag.

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Spise protein er som å fylle på en flaske med med et dusj hodet. Mye av det forsvinner ut igjen. Det du ikke bruker klarer ikke kroppen å lagre som protein, det blir till fett.

 

Nja, for mye proteiner vil omdannes til blant annet glukose og det er det totale kaloriintaket som bestemmer om noe vil lagres som fett.

 

En som har en vedlikeholds-kaloriverdi på 3000 kcal pr dag vil ikke legge på set 1 gram fett om han kun spiser 750 gram proteiner som er "formye"

 

OT:

Fruktose er det annerledes med, etter 50 gram så vil del bli lagret som fett så noe mer enn 100g sukker eller 50g fruktose burde ingen spise hver dag.

9319056[/snapback]

 

Tanken bak fruktose (som smaker søtere enn sukker) er å få ned havregrynet. Tenger ca 10 gram, hvis du trenger noe søtt. Ikke sitte å spise fruktose fra boksen.

 

Jeg snakker heller ikke om et kosthold som baserer seg 100% på protein. Hvis det er en forutesttning for kostholdet må det nevnes. Dette er klassisk flisespikkeri fra en person som bare vil ha "rett". Ikke konstuktiv kritikk eller nyttige tips til en som trenger hjelp med kostholdet sitt.

Endret av everhuge
Lenke til kommentar
OT:

Fruktose er det annerledes med, etter 50 gram så vil del bli lagret som fett så noe mer enn 100g sukker eller 50g fruktose burde ingen spise hver dag.

9319056[/snapback]

Hvis leveren har fult glykogenlager, vil fruktosen gå "direkte" til fettlagring. Men spiser man det om morgenen så er det OK :)

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Dette er klassisk flisespikkeri fra en person som bare vil ha "rett". Ikke konstuktiv kritikk eller nyttige tips til en som trenger hjelp med kostholdet sitt.

 

Hu? Jeg bare påpekte at formye protein ikke vil lagres som fett før kalorigrensen er nådd.

Spiser man mye protein er det vel naturlig å kutte ned på karbohydratene for den satte kalorigrensen man har bestemt seg for vil man jo holde.

 

spiser man for å gå opp i vekt og har et kalorioverskudd vil ikke formye protein bli til noen mere fett enn formye karbohydrat , kaloriene bestemmer og ikke hva det er formye av ( uten om fruktose)

 

Ingen ting galt i å spise sukker/fruktose om morgenen men 10 gram fruktose tilsvarer 20 gram sukker (i fruktose verdi) Så kunne du klart deg med 19 gram sukker eller mindre ville fruktosen vært unødvendig.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...