Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ip-tlf og porter?


Anbefalte innlegg

Har i dag adsl fra nextgentel og iptlf fra iptalk.no.

 

Jeg har et speedtouch adsl modem 516 og ip-tlf adapteret topcom ata 2000 og en linksys wrt54g wlan router.

 

Det er koblet opp slik:

 

adsl modem

|->iptlf adapter

|->wrt54g

 

Så det er router i modemet. Jeg har satt port 5060 til tlf adapteret.

 

Nå til problemet, jeg greier ikke å ringe inn til telefonen, men bare ut. Kan ringe til hvem som helst fra telefonen, men når jeg prøver å ringe inn til den, skjer det ikke noe.

 

Noen som har noe tips jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speedtouch 516i har problemer med innkommende samtaler og om jeg husker rett må firmware oppgraderes. Samme gjelder Speedtouch 510i.

 

Jeg foreslår at du ringer din ISP og sier at du skal ha nyeste firmware, skru av SIP_ALG, åpne alle portene du har fått opplyst fra IPtelf-folka - i den rekkefølgen.

 

En forholdsvis ganske vanlig feil er om man har bestilt å beholde sitt gamle nummer, men ikke fått det portert enda, og har dermed et midlertidig nummer man ikke kan. Sjekk at du faktisk ringer riktig nummer, ved å ringe din mobil og se hvilket nummer som vises. Kanskje ikke det som er feil i dette tilfellet, men du skulle bare visst hvor mange dette gjelder :)

 

edit: Var koblingen modem -> router -> iptelf eller modem -> iptelf/router ? Prøv alltid med iptelfadapteret rett i modem først såfremt du ikke har en isp som krever brukernavn/passord (PPPoE)

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

UDP 6060 - 6060 6060 - 6060

UDP 5004 - 5004 5004 - 5004

UDP 69 - 69 69 - 69

Any 5060 - 5100 5060 - 5100

 

Dem peker til iptlf min fra NGT sitt speedtouch 546(v6 fw:6.1.4.3).

Det var vist ikke 516 jeg hadde, jeg hadde den tidligere inntil lynet tok knekken på det.

 

Håper å ringe NGT, da det tar 11timer å få kontakt for så å komme til en som ikke skjønner noe.

 

Noen som vet hva siste fw på 546 er? Finnes det nyere enn 6.1.4.3?

Lenke til kommentar

Det beste er kanskje å bare sette modemet i bridge-modus og la ip-telefonadapteren ta seg av PPPoE-oppringingen og DHCP. De fleste adapterene pleier å ha QoS, men denne fungerer kun når adapteren er router. QoS vil da prioritere trafikk til telefonene, slik at du ikke får "hakking" når man laster ned for fullt med en PC bak i nettverket.

 

Men NGT pleier vel å la det være umulig for folk å konfigurere modemet selv.

Endret av shabador
Lenke til kommentar
Ok, noen som vet om det er mulig å sette dette i bridge?

9285990[/snapback]

I følge denne:

http://www.speedtouchdsl.com/pdf/Manuals/R...allSetup_en.pdf

 

Så er det fullt mulig, ja. Men du kommer til å miste nettet så snart du gjør det. Så du bør finne frem telefonnummer til IP-telefon leverandøren om du ikke klarer å konfigurere adapteren til å aktivere DHCP og ringe opp. Anntar WRT'en står i bridge fra før av?

 

Det må da kobles slik:

adsl modem -> "internet"-port på iptlf adapter -> lan-port på wrt54g -> pc'er.

Endret av shabador
Lenke til kommentar
Speedtouch 516i har problemer med innkommende samtaler og om jeg husker rett må firmware oppgraderes. Samme gjelder Speedtouch 510i.

 

Jeg foreslår at du ringer din ISP og sier at du skal ha nyeste firmware, skru av SIP_ALG, åpne alle portene du har fått opplyst fra IPtelf-folka - i den rekkefølgen.

 

En forholdsvis ganske vanlig feil er om man har bestilt å beholde sitt gamle nummer, men ikke fått det portert enda, og har dermed et midlertidig nummer man ikke kan. Sjekk at du faktisk ringer riktig nummer, ved å ringe din mobil og se hvilket nummer som vises. Kanskje ikke det som er feil i dette tilfellet, men du skulle bare visst hvor mange dette gjelder :)

 

edit: Var koblingen modem -> router -> iptelf eller modem -> iptelf/router ? Prøv alltid med iptelfadapteret rett i modem først såfremt du ikke har en isp som krever brukernavn/passord (PPPoE)

9283222[/snapback]

 

 

Bare i tilfelle du har en zyxel 660, så har telio ihvertfall et kjennt problem mot disse. har må du slå av SIP ALG på ruteren for at telio skal fungere. tror i utgangsounktet ikke det skal påvirke andre enn telio hovedakelig, men det er verdt å undersøke kanskje?

 

-Stigma

9286042[/snapback]

Hva er SIG ALG? Og hvordan slår jeg det av?

Lenke til kommentar

Speedtouch 546t (troooor ikke 546i, men be isp om å skru det av likevel så er du trygg), må du skru av SIP_ALG på. Husker ikke detaljene, men mener det er en halvferdig funksjon som gjør at porter blir routet helt feil. Dersom du lar den være så kanskje du må ta av og på strømmen med jevne mellomrom da summetonen forsvinner. Det er også problemer med innkommende samtaler da de blir routet til helt feil porter.

 

Uansett gjør som jeg skrev sist:

-Ring bredbåndsleverandør

-Be om nyeste firmware

-Få hjelp til å skru av SIP_ALG

-Få hjelp til å forwarde portene riktig.

 

Hvis du vurderer å sette modemet i bridge så for guds skyld ta kontakt med bredbåndsleverandør først. Hvis du synes det er greit at nettet ditt ligger helt åpent så sett i gang, men ser ikke så veldig stor grunn til å gjøre dette.

 

Stigma: Zyxel er grusomme routere, og 660RU-T3 er det verste av de. Problemene gjelder ikke bare Telio. Sist gang jeg skulle få nytt modem av NGT ba jeg om ikke å få Zyxel og da svarte han hos NGT "heh, nei jeg er ikke SÅ slem".

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar
Hvis du vurderer å sette modemet i bridge så for guds skyld ta kontakt med bredbåndsleverandør først. Hvis du synes det er greit at nettet ditt ligger helt åpent så sett i gang, men ser ikke så veldig stor grunn til å gjøre dette.

9291823[/snapback]

"Nettet ligger helt åpent"? Hva? Router-funksjonen i telia-adapteren har da både brannmur og NAT.

Lenke til kommentar
Ok, noen som vet om det er mulig å sette dette i bridge?

9285990[/snapback]

Mener jeg har samme modem som deg, jeg måtte faktisk laste ned ny firmware fra NL sidene til thomson og flashe modemet for å få det satt opp som bridge. Da jeg ikke skjønnte en meter av alle de rare tingene NGT har kalt de forskjellige modusene i sin egen firmware.

 

Btw, tror nok du finnere nyere firmware her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...