vicky Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 Min kjæreste grå døde i helgen pga. fukt i PC. Har noen erfaring med dette? Det eneste som betyr noe er at jeg får data ut av maskina. Er sannsynligheten liten, eller? Må det være nødvendigvis HD som er gåen? Som dere sikkert forstår har backup alltid blitt med tanken
B0P Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 Ta den fra hverandre så mye som du kjenner deg komfortabel med å gjøre, la den stå i noen dager på et varmt og tørt sted uten batteri og strøm i, og se om du klarer å tørke den opp. I alle fall er det ikke spesielt sannsynlig at harddisken er skadet, skjønt sikker kan en jo aldri være. Har det kommet vann inni selve harddisken så kan det nok se litt verre ut. Men om du ikke får igang maskinen er det mulig du må ta ut harddisken og koble den til en annen maskin for å få ut data'ene. Min kjæreste grå døde i helgen pga. fukt i PC. Har noen erfaring med dette? Det eneste som betyr noe er at jeg får data ut av maskina. Er sannsynligheten liten, eller? Må det være nødvendigvis HD som er gåen? Som dere sikkert forstår har backup alltid blitt med tanken 9275438[/snapback]
mysjkin Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 Min kjæreste grå døde i helgen pga. fukt i PC. Har noen erfaring med dette? Det eneste som betyr noe er at jeg får data ut av maskina. Er sannsynligheten liten, eller? Må det være nødvendigvis HD som er gåen? Som dere sikkert forstår har backup alltid blitt med tanken 9275438[/snapback] Med mindre PCen har vært direkte under vann er det god sjanse for at HDen har overlevd, men det kan være at den må kobles inn i en annen PC for å få lest ut data. Din lokale datanerd kan sikkert hjelpe deg. (Eventuelt må du kjøpe en overgang for å bruke laptop HD i en stasjonær) Dersom HDen heller ikke virker i en annen maskin, kan det se ut som om ekektronikken på den har tatt kvelden, da er det en større, men fortsatt ikke katastrofal, jobb men som sannsynligvis må settes ut til IBAS, el.l, så da får du se hva dataene dine er verdt... Lykke til! M.
vicky Skrevet 14. august 2007 Forfatter Skrevet 14. august 2007 Tusen takk for svar Har funnet min lokale datanerd nå (BRA navn), og vi vil forsøke HD i annen maskin asap. Krysser fingrer og tær før jeg stikker og handler meg ny maskin OG ekstern disk for backup.... (antar at maskina er kastbar uansett) OG IBAS...tja... om jeg vinner i lotto eller noe kanskje. Det firmaet vet å ta seg betalt, I know.
Quote Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 Du kan bare prøve å tørke han Er ikkje bare å kaste sånt Men viss du skal kaste han, kan du ta vare på minnebrikkene. Kanskje dei fungerer?
mysjkin Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 OG IBAS...tja... om jeg vinner i lotto eller noe kanskje. Det firmaet vet å ta seg betalt, I know. 9275590[/snapback] Dersom diskplatene er uskadde (og det er de sannsynligvis med mindre maskinen har vært lenge og langt under vann eller har falt) vil de sannsynligvis ikke bruke så fryktelig lang tid på det, men ja, du vil nok måtte betale tilsvarende en rimelig god backupløsning... Lykke til! Dersom du ikke får liv i maskinen, prøv å selge den heller enn å hive den, stadig noen som trenger en ødelagt bærbar som 'donormaskin' til en eller annen reparasjon. M.
vicky Skrevet 30. august 2007 Forfatter Skrevet 30. august 2007 Takker for gode tips. Det viste seg at det hadde brent seg en liten flekk på hovedkortet, så lite å gjøre her. TAKK og lov var all data i behold. Det var det viktigste for meg TJOHOOO!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå